Når begynner de små å prate litt,bruke ord?

sola86krs

Forelsket i forumet
MAI 2013
Har deres små begynt å snekke noe særlig?
Tusta her bruker mye lyder for å vise, fortelle, alt etter som. Kan si mamma, mø,heppa(pappa) og hæ. Ellers sier hun ingenting,men gjør seg som sagt forstått med lyder..
Noe vi burde være obs på?
Tenkte å ta det opp på helsestasjonen ved 15 mnd kontrollen.
Oppfordrer til å snakke,og vi prate mye med henne,og tydelig. Hun forstår alt,men bruker svært få ord selv.

Sent from my GT-P5210 using BV Forum mobile app
 
Når de er rundt halvannet år er det vel vanlig at de sier endel ord, og mange har en veldig utvikling mellom 16-20mnd...men er ikke før de nærmere seg to at man trenger bekymre seg for det hvis de har enkeltord(er hvertfall da vi begynner utredning i bhg). Noen barn sier få ord før de plutselig snakker i hele setninger, mens andre "bygger opp" språket med flere og flere ord :)
Bruk pekebøker, syng sanger, les bøker og fortsett å bruke språket aktivt så kan det fint hende det plutselig går seg til :)
 
14 mnd her og sier "mææææ" (mat), "hæ" og "den" :) Ikke noen ordentlige ord her enda :)

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app
 
Mye skravling, men lite ord her også. Mamma, pappa, tittei, der og denna er vel i grunn det som er forståelig. Svarer alltid det samme når vi spørr om hva kua sier, men ligner mer på Bø enn mø.


Sent from my iPhone using BV Forum mobile app
 
Lillingen her har ikke noe særlig med ord. Sier mamma, der, og se. Babler veldig mye, men ikke så mange tydelige ord så langt. Sier ikke pappa engang :p

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app
 
Kaller deres små dere for mamma?
Som jeg skrev tidligere så vet jeg st hun kan si noen enkelte ord,men kaller meg ikke for mamma. Hun har en lyd hun gsper/sier nåe hun skal rope på en av oss liksom,men ikke noe mer enn det.
Kjenner jeg begynner å bli litt småstressa over dette...er så mange rundt oss som spør om ho ikke skal begynne å si noe snat,prate mere..nesten litt masing fra folk rundt omkring..off.

Sent from my GT-P5210 using BV Forum mobile app
 
Kaller deres små dere for mamma?
Som jeg skrev tidligere så vet jeg st hun kan si noen enkelte ord,men kaller meg ikke for mamma. Hun har en lyd hun gsper/sier nåe hun skal rope på en av oss liksom,men ikke noe mer enn det.
Kjenner jeg begynner å bli litt småstressa over dette...er så mange rundt oss som spør om ho ikke skal begynne å si noe snat,prate mere..nesten litt masing fra folk rundt omkring..off.

Sent from my GT-P5210 using BV Forum mobile app

Ignorer dem :p Barna er forskjellige. Hadde ikke bekymret meg så mye for det enda :)

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app
 
Minimalt med ord her fremdeles...sier mamm (mamma), mæææ (mat), bøøøøø, neineinei (når han er sint), "den", "oiiii", "tatakk" (takktakk) og "hade" (mens han vinker). Kommer når det kommer :) noen nye har et blitt og han forstår det vi sier :)

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app
 
Her går det for det meste i 'se!'
Og "ba"... ALT er ba! :D sikkert fordi noen av favorittene begynner på ba :) banan, ballong, ball, bamse, bade...:)
Hun sier også mamma, pappa, auu, oiiiii, bø! , neinei, hoppe, ma (t),..
Kom ikke på fler nå :D


Fra appen
 
Min blir snart 16 mnd gammel og begynte for noen dager siden å kalle meg mamma <3 og så sier han "hei" og av og til pappa.. Ellers babler mye på sitt eget språk :)
 
Ikke noen nye ord her på flere måneder. Sier mamma, se og der. Pappaen begynner å bli litt frustrert :p hihi
 
Lite ord men masse forståelse ;)

Sent from my GT-S7580 using BV Forum mobile app
 
Back
Topp