Når barnet har spysyken

Cosacita

Forumet er livet
Augustbarna 2021
Hva klarer du å få ungen til å spise?

Tap av matlyst er jo et faktum hver gang... Og mammaen i meg vil tvangsfore jenta selv om cosacita i meg skjønner henne godt og hadde blitt sur om noen maste sånn på meg om å spise :p

Så langt har hun drukket cola og solo, og spist én tacochips og litt ostepop. Og det er alt hun har fått i seg siden igår i barnehagen :(
 
De får det de vil ha og slipper å tvinges. Drikke prioriteres
 
Jeg prøver å få i dem en blanding av farris og eplejuice, ellers går det i cola potetgull, salt kjeks o.l. men jeg ser an situasjonen, eldste hadde det for en stund siden og da spydde hun bare hun rørte på seg, så da var det kun bittelitt vann hun fikk i seg, da ventet jeg med å gi noe som helst før hun kom seg og ba om noe spiselig selv. Ellers er f.eks saft is greitt å gi, det lindrer litt siden det er så kaldt. God bedring til jenta di.
 
Jeg prøver å få i dem en blanding av farris og eplejuice, ellers går det i cola potetgull, salt kjeks o.l. men jeg ser an situasjonen, eldste hadde det for en stund siden og da spydde hun bare hun rørte på seg, så da var det kun bittelitt vann hun fikk i seg, da ventet jeg med å gi noe som helst før hun kom seg og ba om noe spiselig selv. Ellers er f.eks saft is greitt å gi, det lindrer litt siden det er så kaldt. God bedring til jenta di.

Is hadde jeg ikke tenkt på. Takk for det! Hun har ikke spydd siden kl 10 så nå vil jeg veldig at hun spiser igjen. :p Prioriterer drikke når det står på som verst. Liker ikke å se henne så slapp. :/
 
Last edited:
Salte kjeks, potetgull, mye drikke, saftis og cola :)
 
Gutta mine spyr kun 1-2 ganger ved omgangssyke, og er så i tipp topp form igjen, helt utrolig (I know). ☺️ Men, uansett, vi prioriterer drikke. Ellers så får de det de ønsker av mat, de synes det er helt topp med en iskald smoothie. :)
 
Vann/saft/brus/juice etter ønske
Saftis
Tørre kjeks (søte eller salte)
Chips

Det de vil ha, hvis noe. Unngår mat med mye smak (ikke godt om det kommer opp igjen og kan føre til at de ikke vil spise det igjen)
 
Loff feks spiser de gjerne her.

Frøkna her spydde i går kveld, men ble aldri mer og dagen i dag har vært som vanlig heldigvis.

Sånn var det sist gang også, og ingen andre ble syke
 
Ved omgangssyken hos voksne og barn her i heimen får man spise/drikke akkuratt det man ønsker og orker. Går oftest i tørrekjeks ( Mariekjeks foreksempel) , vann og Cola :) Av og til salte chips.
 
Prioriterer drikke og heldigvis ammer jeg, og morsmelk ville han ha når han hadde omgangssyken, så vi ammet en del. Ellers stressa jeg lite med mat, man vet jo hvordan man har det selv ved omgangssyken liksom, matlysten er jo ikke skyhøy.
 
Så lenge jeg får i litt væske er jeg fornøyd, mat får de når de er klare for det. Her får de velge akkurat den drikka de vil selv, men om de kunn tar vann motiverer jeg for noe med sukker i også.
 
Prioriterer drikke og heldigvis ammer jeg, og morsmelk ville han ha når han hadde omgangssyken, så vi ammet en del. Ellers stressa jeg lite med mat, man vet jo hvordan man har det selv ved omgangssyken liksom, matlysten er jo ikke skyhøy.

Hun er seks år, så dessverre ingen amming, men det må være veldig greit å kunne gjøre det når ingenting annet går inn. :)
Nei, jeg vet, men jeg blir så kontrollerende iblant. :p Hun dør jo ikke akkurat av et døgn med null mat, men mammahjernen klarer ikke alltid å skjønne det. Prøver å la være og spør heller "skal jeg lage noe til deg" istedenfor "nå må du spise noe. Se her, spis dette knekkebrødet. Du må spise noe! Ta en chips i det minste." Mas, mas, mas...
 
Lager hjemmelaget smoothie og det bruker å være populært ved omgangssyke. Stresser ikke med mat, men knekkebrød og brødskiver ble spist sist.
 
Får det de vil ha, men viktigst med drikke. Tvinger aldri i de mat...
 
Back
Topp