Mysterium - kan du hjelpe?

RoXXy

Betatt av forumet
Jeg skriver på vegne av en venninne som har en baby på 16 måneder med en del utfordringer.
Vil gjerne høre om noen har hatt lignende erfaringer med sine barn, og om dere eventuelt fant noen løsning.

Her er saken:
-Gutten har aldri sovet godt om natta, og om natten sover han aldri mer enn max 2 timer før oppvåkning.
-Noen netter er han våken hver halvtime.
-Om dagen sover han 1 lur, 90-120 minutter, og sover da godt.
-Når han våkner om natta skriker han gjerne, men roer seg når han får melk (flaskebarn, mammaen fikk aldri til ammingen, selv etter uker med eksperthjelp)
-Han roer seg ikke om natten på noen annen måte (smokk, kos, sang, byssing...de har prøvd alt!)
-Han drikker derfor ekstremt mye melk om natten, opp mot 1,2 liter.

-De har prøvd samsoving og soving på eget rom, men det endrer ingenting.
-Det virker som om han sover noe bedre når de praktiserer samsoving.

-Den siste uka har han begynt å kaste opp om natten, etter melkeinntak. Samme type melk som alltid (geitemelkbasert mme).
-De byttet melketype, og det virket som om det ble litt bedre. De mistenkte laksoseintoleranse, men så fortsatte oppkastet.
-Han kaster ikke opp om dagen, selv ved inntak av feks youghurt.
-Han drikker ikke melk på flaske på dagtid.

Hva i all verden feiler det barnet?
Jeg har bedt henne sjekke ut tungsbånd (ettersom de ikke fikk til amming), og refluks/stille refluks. Kan kanskje forklare både søvnproblemer og oppkast.
Bør nevnes at vi ikke bor i Norge, men i Spania, og at kompetansen blant helsepersonell på disse problemene kan være noe mangelfull. Har ikke hørt så mye snakk om det her.
 
Er stramt tungebånd utelukket, eller har det ikke blitt sjekket enda? Det finnes noen I Nederland som klipper, en del reiser dit fra Norge for å få hjelp. Jeg vet ikke om problemene skyldes stramt tungebånd, men siden du nevner det så tenkte jeg at jeg skulle nevne det.
 
Er stramt tungebånd utelukket, eller har det ikke blitt sjekket enda? Det finnes noen I Nederland som klipper, en del reiser dit fra Norge for å få hjelp. Jeg vet ikke om problemene skyldes stramt tungebånd, men siden du nevner det så tenkte jeg at jeg skulle nevne det.

Det ble sjekket da de ikke fikk til ammingen, men bare fremre tungebånd. Ble ikke klippet.
Konklusjonen til leger og ammespesialister var at babyen hadde for liten munn ( ja!) og mammaen for muskuløst bryst, og at det var derfor ikke ammingen fungerte.
 
Det ble sjekket da de ikke fikk til ammingen, men bare fremre tungebånd. Ble ikke klippet.
Konklusjonen til leger og ammespesialister var at babyen hadde for liten munn ( ja!) og mammaen for muskuløst bryst, og at det var derfor ikke ammingen fungerte.

Snodig.
 
Hvordan spiser han om dagen da? Hvorfor ikke melk om dagen?
Virker som han er sulten om han drikker såpass mye. Det er jo en hel dags måltid på natta.
 
Hvordan spiser han om dagen da? Hvorfor ikke melk om dagen?
Virker som han er sulten om han drikker såpass mye. Det er jo en hel dags måltid på natta.

Han spiser masse fast føde om dagen, og de har ikke sett behovet for melk. De (og legen) mener at han får i seg nok mat, og at all nattmelken ikke burde være nødvendig. Men så ender de opp med å gi likevel, fordi det er det eneste som roer ham.
 
Han spiser masse fast føde om dagen, og de har ikke sett behovet for melk. De (og legen) mener at han får i seg nok mat, og at all nattmelken ikke burde være nødvendig. Men så ender de opp med å gi likevel, fordi det er det eneste som roer ham.
Man gjør jo det som funker. Men om han spiser nok om dagen og spiser en full dag med melk om natta, så er jo ikke det heldig heller.
Ikke anbefalt med mer en 1 liter mme i døgnet her i Norge ;)
Om han ikke får melk på dagen, ville jeg gitt det ved alle måltider i tillegg til fast føde og sakte men sikkert kutta ned på melken om natta. Altså vanne ut melka, med en skje mindre pulver om gangen, til det bare er vann.
Drikker han nok om dagen foresten? Kan det være han er veldig tørst?
 
Virker som han har snudd døgnet. Så mye melk om natten:eek: At han spyr kan jo jo være fordi han får for mye melk. Ellers tenker jeg at de har dårlige rutiner. Går han i bhg?
 
Syns det høres ut som noe er fysisk galt. Det lyser tungebånd eller lignende syns jeg
 
Virker som han har snudd døgnet. Så mye melk om natten:eek: At han spyr kan jo jo være fordi han får for mye melk. Ellers tenker jeg at de har dårlige rutiner. Går han i bhg?

Ja, han går i barnehagen, og spiser også måltider der.
Tror ikke han har snude døgnet, han er jo aktiv og leker hele dagen, minus en lur på halvannen time.
 
Man gjør jo det som funker. Men om han spiser nok om dagen og spiser en full dag med melk om natta, så er jo ikke det heldig heller.
Ikke anbefalt med mer en 1 liter mme i døgnet her i Norge ;)
Om han ikke får melk på dagen, ville jeg gitt det ved alle måltider i tillegg til fast føde og sakte men sikkert kutta ned på melken om natta. Altså vanne ut melka, med en skje mindre pulver om gangen, til det bare er vann.
Drikker han nok om dagen foresten? Kan det være han er veldig tørst?

Han drikker vistnok masse vann i løpet av dagen. Å vanne ut melka er en god idé!
 
Hva med refleks da? Kan ikke all melkedrikkingen være selvmedisering for stille refluks? I og med at han virker plaget om natta når han ligger, men ikke på dagtid når han springer rundt og leker.
 
Hva med refleks da? Kan ikke all melkedrikkingen være selvmedisering for stille refluks? I og med at han virker plaget om natta når han ligger, men ikke på dagtid når han springer rundt og leker.
Hva med refleks da? Kan ikke all melkedrikkingen være selvmedisering for stille refluks? I og med at han virker plaget om natta når han ligger, men ikke på dagtid når han springer rundt og leker.

Det syns jeg og er noe som bør sjekkes, må ha lest feil siden jeg trodde det allerede var utelukket, sorry! Mange refluksbarn spiser uten stans for å lindre ja
 
Mye forkjølet/slim i halsen og/eller nese?

Drikker han godt på dagen?

Prøvd å heve hodeenden?

Høres veldig likt ut som min yngste. Vi prøvde refluxmedisiner uten virkning. Men ville absolutt sjekket for reflux.
 
Mye forkjølet/slim i halsen og/eller nese?

Drikker han godt på dagen?

Prøvd å heve hodeenden?

Høres veldig likt ut som min yngste. Vi prøvde refluxmedisiner uten virkning. Men ville absolutt sjekket for reflux.

Drikker masse om dagen, de har prøvd å heve hodeenden også. Prøvd det meste :(
Han fikk visst refluxmedisiner i går, så nå venter de på å se om det har noen effekt.

Dette har pågått hele livet hans! Forkjølelse er ikke en årsak, ei heller tenner.
Foreldrene mener det blir verre og verre jo større han blir. Sist natt våknet han hvert 15 minutt! :( Ikke normalt.
 
Mye forkjølet/slim i halsen og/eller nese?

Drikker han godt på dagen?

Prøvd å heve hodeenden?

Høres veldig likt ut som min yngste. Vi prøvde refluxmedisiner uten virkning. Men ville absolutt sjekket for reflux.

Fant dere forresten noen løsning da?
 
Back
Topp