Mye som skjer...

NinjaInPyjamas (bygdejente)

Gift med forumet
Himmelbarn
Marsboerne2017
Lillebror har nå passert 5mnd. Helt frem til for en drøy uke siden så ammet han hver 3 time. Døgnet rundt. Mye av dette kom av at han har enormt sugebehov men klarte ikke ta smokk.

Etter mye leting fant vi en som han utrolig nok klarte å ta og vips så sover han natta gjennom med unntak av ett måltid ca 2-3 (legges 19 og våkner 6-7)
Han kan fint gå 4-5 timer på dagen før han blir sulten.

Han spiser altså mye skjeldenre (?!) og like fort som før så han får jo ikke i seg noe mer enn når han ammet døgnet rundt? Han er blid og fornøy og veldig våken.
Har kun avføring annen hver dag men da er det masse og en skikkelig eksplosjon. Ingen tegn til ubehag der heller. Før han fikk tilfredsstilt sugebehovet med smokk var det flere ganger om dagen.

Han har i samme periode fått tenner.

Redd han alikevell ikke får i seg nok næring selvom alt tilsynelatende virker bra. Eller er det normalt at de spiser mindre og mer skjelden nå?
 
Det høres jo ut som om han trives godt og så lenge han legger på seg og er våken og fornøyd er det nok ikke noe å bekymre seg for.
Det er vanlig at de bæsjer mindre, kan godt gå opp til en uke i mellom hver gang, uten at det er noe problem.
Men min eldste bæsjet nesten døgnet rundt til hun var året gammelt på grunn av at hun ammet konstant og jeg hadde overproduksjon(fikk i seg mye av den tynne melka som ille metter og kan gi reaksjoner lik de med laktoseintoleranse)
 
Høres ikke ut som det er noen fare. De spiser plutselig mye raskere og mer effektivt. Så lenge han ser ut til å trives så er nok dette bare en fin utvikling ift søvn :)
 
Høres ikke ut som det er noen fare. De spiser plutselig mye raskere og mer effektivt. Så lenge han ser ut til å trives så er nok dette bare en fin utvikling ift søvn :)
Desverre så var det kortvarig :( Han har våknet og vært krakilsk etter nøyaktig 3 timer dag og natt i ca en uke nå. Jeg blir helt tullete med så mye uavbrutt søvn og det blir vel ambefalt at han snart slutter å ammes på natten? Han er hverfall død sulten og om jeg prøver å gi smokken blir han bare mer sint. Når han ikke er sulten såmtar han smokken og er fornøyd. Han får litt grøt men får hrusomt vondt i magen. Har tom vurdert mme på kvelden etter tips fra en bekjent men ikke fhort det enda. Han er straks 6mnd
 
Desverre så var det kortvarig :( Han har våknet og vært krakilsk etter nøyaktig 3 timer dag og natt i ca en uke nå. Jeg blir helt tullete med så mye uavbrutt søvn og det blir vel ambefalt at han snart slutter å ammes på natten? Han er hverfall død sulten og om jeg prøver å gi smokken blir han bare mer sint. Når han ikke er sulten såmtar han smokken og er fornøyd. Han får litt grøt men får hrusomt vondt i magen. Har tom vurdert mme på kvelden etter tips fra en bekjent men ikke fhort det enda. Han er straks 6mnd

Når begynte dere med grøt?
 
For noen dager siden. Tenkte at han kansje ville føle seg mer mett men vi er fortsatt i start fasen så ingen effekt enda.

Ingen av mine hadde noen effekt ifh til metthetsfølelse når de begynte å få grøt. Det er ikke alle babyer som klarer å spise så mye at de faktisk blir mette av fast føde før de er rundt året og de færreste sover mere selv om de spiser fast føde.
 
Ingen av mine hadde noen effekt ifh til metthetsfølelse når de begynte å få grøt. Det er ikke alle babyer som klarer å spise så mye at de faktisk blir mette av fast føde før de er rundt året og de færreste sover mere selv om de spiser fast føde.
Han hadde helt klart gjerne spist mye mer enn den ene skjeen ham får nå. Hvor lenge før vi kan gjøre det til måltid? Han våknet og ville kun ha mat kl.00, 02.30, 04.30, 07... Spiste og sovna med em gang han var ferdig.
 
Han hadde helt klart gjerne spist mye mer enn den ene skjeen ham får nå. Hvor lenge før vi kan gjøre det til måltid? Han våknet og ville kun ha mat kl.00, 02.30, 04.30, 07... Spiste og sovna med em gang han var ferdig.

Tror det var anbefalt gi en liten skje i starten og så øke det for hver dag. Gi noen skjeer ved ett måltid om de ønsker og når de viset tegn for å ville ha mere, så kan man gi litt utover dagen slik at de ikke sittet med så mye på engang at de får vondt i magen.
Det er også anbefalt at morsmelk/erstatning er hovedføden det første hele leveåret og fast føde som supplement om det lar seg gjøre og de vokser og trives. :)
 
Tror det var anbefalt gi en liten skje i starten og så øke det for hver dag. Gi noen skjeer ved ett måltid om de ønsker og når de viset tegn for å ville ha mere, så kan man gi litt utover dagen slik at de ikke sittet med så mye på engang at de får vondt i magen.
Det er også anbefalt at morsmelk/erstatning er hovedføden det første hele leveåret og fast føde som supplement om det lar seg gjøre og de vokser og trives. :)
Han er fullammet og legger godt på seg. Det er det at han tydeligvis ikke holder seg mett så lenge. Men når Han våkner så får han selvfølgelig mat for det er helt klart sult som vekker han :)
 
Vær obs på at grøt kan gjøre det enda verre, hardt for magen og man blir gjerne tørst av det og :) Kanskje grønnsaker er bedre?

Min har vært matvrak siden vi begynte med fast føde 6 mnd gammel, men først nå 13-14 mnd gammel at han klarer å spise såpass med mengder at han ikke trenger melkepåfyll hver natt lengre. Kombinert med at han er mer moden og klarer å sove mer i strekk såklart :) Så fast føde er ikke alltid til hjelp, noen må bare ha tida på seg :)
 
Vær obs på at grøt kan gjøre det enda verre, hardt for magen og man blir gjerne tørst av det og :) Kanskje grønnsaker er bedre?

Min har vært matvrak siden vi begynte med fast føde 6 mnd gammel, men først nå 13-14 mnd gammel at han klarer å spise såpass med mengder at han ikke trenger melkepåfyll hver natt lengre. Kombinert med at han er mer moden og klarer å sove mer i strekk såklart :) Så fast føde er ikke alltid til hjelp, noen må bare ha tida på seg :)
Magen har vært helt fin siden grøtstart :) 6 oppvåkninger fra 19-08 hvor jeg fikk han til å sOve igjen en gang med smokk, alle de andre gangene måtte det mat og pupp til for at han ble fornøyd.
Jeg blir så sinsykt sliten av så mye uavbrutt søvn.. håper virkelig noe forandrer på seg snart. Har en 4åring som også vil ha mamma :(
 
Back
Topp