Mulig overgrep??

G

Gjest

Guest
Nå koker det litt i heimen, og jeg ogannen er ganske bekymret.
Vi hadde besøk av noen nære tidligere i dag. Vår eldste datter(4år) liker å leke doktor, typen lyse inn i munnen, ører, øyne, armhule whatnot for å se om alt er bra, typisk doktorlek.
Så da den ene besøkende satt på en stol hadde hun en liten lykt å skulle lyse opp i skrittet hans for å se om alt var bra og da han lo litt kleint og spurte om hun fant noe sa hun 'der er det tiss, eller kanskje melk!'

Den beit jeg og mannen oss merke i da det er et utsagn jeg har lest man skal være oppmerksom på hos barn med tanke på seksuelle overgrep...
Vi er litt rådvill på hvordan vi går fram, Vi har det ikke så godt i tenkeboksen for øyeblikket.
 
Hei. Er det slik at det er deres datter som sier dette? Jeg er selv utsatt for blotting og en mann som "kom" i tidlig barndom, og trodde i mange år at det var melk som kom ut. Her er det flere ting dere kan gjøre. Nrk super har et eget program om seksuelle overgrep mot barn. "Kroppen min" heter det og det er kjempbra. Min gutt på 4 år ser det ofte og hjemme hos oss snakker vi om overgrep, hva som er lov og ikke lov osv minst en gang i måneden. Barn glemmer fort.

Her har du også en link.

https://www.reddbarna.no/jegerher/kampanjenyheter/slik-snakker-du-med-barn-om-seksuelle-overgrep

Uansett kommer dette fra noe. Det kan enten være at hun selv opplever overgrep, eller hun kjenner noen som opplever det som har fortalt dette til henne. Da er det også viktig å følge opp.
 
Hei. Er det slik at det er deres datter som sier dette? Jeg er selv utsatt for blotting og en mann som "kom" i tidlig barndom, og trodde i mange år at det var melk som kom ut. Her er det flere ting dere kan gjøre. Nrk super har et eget program om seksuelle overgrep mot barn. "Kroppen min" heter det og det er kjempbra. Min gutt på 4 år ser det ofte og hjemme hos oss snakker vi om overgrep, hva som er lov og ikke lov osv minst en gang i måneden. Barn glemmer fort.

Her har du også en link.

https://www.reddbarna.no/jegerher/kampanjenyheter/slik-snakker-du-med-barn-om-seksuelle-overgrep

Uansett kommer dette fra noe. Det kan enten være at hun selv opplever overgrep, eller hun kjenner noen som opplever det som har fortalt dette til henne. Da er det også viktig å følge opp.

Dattera vår sa det var tiss eller melk ja.
Har tenkt å se på programmet så snart vi kan og har som smått snakket om overgrep med henne tidligere, typen hva andre ikke får lov til å gjøre.
Har også lest reddbarna artikkelen.
 
Skjønner at dere er skeptiske! Så bra at dere faktisk reagerer og er interessert i å finne ut hva dette kan være/ ikke være.

Har du snakket med henne om det?
Still åpne spm. I dag så sa du tiss eller melk. Hva mente du med melk? Har du noen gang sett melk komme fra tissen? Når? Hvem? Osv.
Hadde snakket med henne.
 
Dere kan også ta kontakt med helsestasjonen, barnevernet og/eller BUP som har gode prosedyrer for å hjelpe dere gjennom prosessen.
Håper dere slipper å finne ut at det ligger overgrep bak. :/
 
Dere kan også ta kontakt med helsestasjonen, barnevernet og/eller BUP som har gode prosedyrer for å hjelpe dere gjennom prosessen.
Håper dere slipper å finne ut at det ligger overgrep bak. :/
Virker jo veldig drastisk å ringe barnevernet da..? Du får heller ikke komme til bup uten henvisning fra fastlege. Tror det er best å begynne i riktig ende, og snakke med barnet selv.
Så får de se hva som kommer ut av samtalen. Så får de vurdere da hva de ønsker å gjøre videre.
Mange barn kan si melk.. fordi de er opptatt av baby og pupp i perioder også.
 
Så fint at dere reagerer.

Jeg ville nok prøvd å prate med barnet. Les deg opp på barnesamtaler.
 
Virker jo veldig drastisk å ringe barnevernet da..? Du får heller ikke komme til bup uten henvisning fra fastlege. Tror det er best å begynne i riktig ende, og snakke med barnet selv.
Så får de se hva som kommer ut av samtalen. Så får de vurdere da hva de ønsker å gjøre videre.
Mange barn kan si melk.. fordi de er opptatt av baby og pupp i perioder også.

Hvorfor skulle det være drastisk?
Foreldreveiledning og forebygging er en stor del av barnevernets arbeid, og har ekspertise tilgjengelig for slike tilfeller.
Ja, man må ha en henvisning til BUP, men jeg regner med at folk skjønner saksgangen i ting når man alt er i prosessen med å kartlegge om overgrep har funnet sted. ;)

Å begynne i "riktig ende" betyr at man først må tilegne seg kompetanse om hvordan man skal snakke med barnet.
Det kan bl.a. HS, BV og BUP hjelpe til med.

Det er STOR forskjell på å "kunne si 'melk' fordi de er opptatt av baby og pupp i perioder," til å si koble melk og tissen til en voksen mann.
Dersom et av mine barn hadde sagt dette, hadde ALLE varsellamper gått av, og jeg har en god porsjon kursing og kompetanse i sekken.
 
Hei.

Hvordan går det med dere?
 
Huff... dette er ikke greit nei.. ville først og fremst snakket med henne, og spurt hvor hun har det fra, om det har skjedd noe kanskje som hun etterhvert forteller, eller om hun kanskje har sett noe på tv?
 
Tross i situasjonen, er jeg så uendelig glad for at dere fanget det opp med en gang og skal undersøke nærmere.

Håper for all del at det var falsk alarm.

Jeg skal ikke komme med råd, da det er viktig dere får veiledning fra en fagperson.
 
Snakk med henne om det. Åpent og ærlig.
 
Back
Topp