Motorisk utvikling vurdering

endelig_vår_tur

Forumet er livet
Maiblomstene 2017
Lille snuppa har begynt å ta igjen på motorisk utvikling. Blir vurdert med et skjema og har gått fra 25 percentilen til midt i mellom den og 50 percentilen på 1 mnd. Er det vanlig at de etterhvert tar igjen terminbabyer?
 
Prematur babyer er like forskjellige som terminfødte babyer når det kommer til utvikling. Har to premature (født i samme uke og nr 1 veide 2100 og nr 2020). Storebror er nå 19 mnd og henger langt etter både når det gjelder vekst og grov motorikk (ligger foran på fin motorikk). Lillesøster er snart 5 mnd og hun ligger foran termin fødte barn både når det gjelder vekst og grov motorikk. Det viktige er ikke hvordan hun ligger ann sammenliknet med «normalen» , men at hun følger sin egen kurve. Begge mine følger sin kurve, men jeg kan ikke sammenlikne de med hverandre ;)
 
Ja, det er normalt, men det er også normalt at de kan ligge etter. Normalområdet er stort. :)
Det er også normalt at et barn kan ligge langt frem på noen områder, og henge etter på andre, også barn født til termin.
Miljø spiller også inn i en viss grad.
 
Har ingen premature selv (bank i bordet), men har mange i omgangskretsen. Varierer veldig hvor fort og om de har tatt igjen de født til termin.

Sønnen til ene er født uke 35 og var fra dag 1 bedre motorisk enn de født til termin, samme med datteren til ei venninne født uke 30. Hun tok de igjen og gikk foran veldig raskt. Ganske utrolig med tanke på at hun er 10 uker prematur. Men klarte seg fint fra første stund.

Så har jeg en annen venninne hvor datteren henger fortsatt etter, 1 år gammel korrigert.
 
6 uker prematur her, og langt forran mange jevnaldrene nå, varierer veldig.
 
Utviklingen til de premature varierer nok veldig og er nok avhengig av mange ting, både hvor tidlig de er født, om det var noen komplikasjoner (blødninger i hodet), hvor lenge de trengte hjelp tio pusten, arv, miljø, om de har noen senskader etc. De vil jo etterhvert i mange tilfeller hente seg inn til normalen. Relativt mange premature sliter jo med hypetaktivitet/uro/atferd når de blir større også
 
Back
Topp