Morsmelk - oppbevaring og håndtering

Lillerose

Forumet er livet
Februarlykke 2016
❤ Juliskattene 2018 ❤
Jeg lurer på noe angående pumpet morsmelk.

Jeg har en flaske med 80ml i kjøleskapet. Men hun får bare dette som et supplement etter hun har ammet, og det varierer hvor mye hun spiser. Ofte spiser hun kanskje bare 20-40ml. Kan jeg la henne drikke det hun orker av flasken og sette resten tilbake i kjøleskapet, og så oppbevare det videre inntil 3 dager (fra det ble pumpet), eller må jeg da kaste det som er til overs?
Jeg kan jo fordele det på flere beholdere, men det blir så mye oppvask og fryktelig kjedelig hvis hun plutselig vil ha mer enn jeg har allikvotert opp.
 
Hvis det er varmet opp kan du ikke sette det inn i kjøleskapet igjen. Da må det kastes. Står vel litt på ammehjelpen sine sider om oppbevaring :) menalltid fått beskjed om at oppvarmet melk skal ikke brukes igjen enten det var tint eller fra kjøleskap.

Kan du ikke ha en beholder i kjøleskapet og da evt tømme det du trenger i ei flaske?
 
Hvis det er varmet opp kan du ikke sette det inn i kjøleskapet igjen. Da må det kastes. Står vel litt på ammehjelpen sine sider om oppbevaring :) menalltid fått beskjed om at oppvarmet melk skal ikke brukes igjen enten det var tint eller fra kjøleskap.

Kan du ikke ha en beholder i kjøleskapet og da evt tømme det du trenger i ei flaske?
Jo, får kanskje gjøre det. Tviler på hun drikker kjøleskapskald melk så den må nok varmes litt i vannbad eller under springen. Men hva med hvis den ikke har blitt varmet , men romtemperert?
 
Jo, får kanskje gjøre det. Tviler på hun drikker kjøleskapskald melk så den må nok varmes litt i vannbad eller under springen. Men hva med hvis den ikke har blitt varmet , men romtemperert?

Det er jeg ikke sikker på. Fikk et ark av helsesøster med oppbevaring osv av morsmelk, men husker ikke hvor jeg har lagt det :/
 
Det er blant annet ikke anbefalt å oppbevare melka i døra på kjøleskapet på grunn av svingningene i tempratur. Så jeg ville nok ikke brukt melk som var romtemperert, så lagret i kjøleskap, så romtemperert igjen ..og så opp igjen. I alle fall ikke til så små babyer som våre som er ekstra var på bakterier :)
 
Fersk morsmelk kan oppbevares i kjøleskap i tre døgn.
Er melken varmet opp (eller har stått i romtemperatur et visst antall timer jeg ikke husker nå) kan den ikke settes kjølig igjen, men må helles ut.

Såvidt jeg husker skal melka varmes noe, den holder jo omkring kroppstemperatur ved amming. En ting er smaken, men barnet vil bruke mye ekstra energi til oppvarming om hen får kald melk.

Melk kan også fryses.
 
Tusen takk for svar folkens! Da tar jeg bare ut litt av gangen og får heller ta ut i to runder dersom hun vil ha mer :)
 
Enda et spørsmål herfra ;) jeg har nettopp pumpet morsmelk, 80ml totalt. Jeg oppbevarer det i romtemperatur for lille våkner nok snart og er sulten og jeg skal forsøke å gi et helt måltid på flaske for første gang da hun har begynt å vegre seg for å ta puppen og hun får ikke i seg nok mat. Uansett, spørsmålet mitt - hvis hun ikke spiser opp alt, kan jeg sette resten inn i kjøleskapet og gi senere i kveld? Eller må det da kastes?
 
Enda et spørsmål herfra ;) jeg har nettopp pumpet morsmelk, 80ml totalt. Jeg oppbevarer det i romtemperatur for lille våkner nok snart og er sulten og jeg skal forsøke å gi et helt måltid på flaske for første gang da hun har begynt å vegre seg for å ta puppen og hun får ikke i seg nok mat. Uansett, spørsmålet mitt - hvis hun ikke spiser opp alt, kan jeg sette resten inn i kjøleskapet og gi senere i kveld? Eller må det da kastes?
Jeg tror ikke det er noe fasit på dette, så lenge du holder deg innenfor de angitte timene. Men jo lenger tid i romtempratur, jo større sjanse for bakterievekst tenker jeg. Så du kan jo eventuelt la halvparten stå på benken og halvparten i kjøleskap med en gang? :)
 
Jeg tror ikke det er noe fasit på dette, så lenge du holder deg innenfor de angitte timene. Men jo lenger tid i romtempratur, jo større sjanse for bakterievekst tenker jeg. Så du kan jo eventuelt la halvparten stå på benken og halvparten i kjøleskap med en gang? :)
Det går jo ann. Jeg tipper hun spiser en del, hun skal være sulten etter mange timer med søvn, så forhåpentligvis slipper jeg sitte igjen med noe ;) kunne ønske det var en fasit jeg [emoji28] ikke så lett å vite!
 
Jeg pumpet i dag og ga litt på flaske for å se om han her tar flaske da pappaen må kunne gi mat når jeg skal på labben. Han drakk ca 40ml av 100 så jeg slang resten i frysen :)
 
Jeg pumpet i dag og ga litt på flaske for å se om han her tar flaske da pappaen må kunne gi mat når jeg skal på labben. Han drakk ca 40ml av 100 så jeg slang resten i frysen :)
Her endte hun opp med å spise alt [emoji106][emoji4]
 
Back
Topp