Morgon- & kveldsstell

skvik

Flørter med forumet
Jag är en slarver (har bland annat glömt d-droppar nu två dagar i rad :shy:) och behöver sätta tydligare rutiner kring framförallt kvällsstället. Brukar bara byta blöja, pudra rumpan vid behov och natta i samma kläder som har använts under dagen. Inte så mysigt som så många får det att låta som.

Har ni några tips? Spenderar ni en magisk halvtimme med mys och massage varje kväll på stellebordet?
 
Her er det på med pysj (tran om vi husker det)ny bleie og så i seng :)
 
Ikke så avansert stell, kan ikke bade så ofte heller pga eksem. Men rutinen er at han får tran når han er naken, får gjerne ligge og sprelle litt og lufte rompa, så er det smøring av kroppen, smøre rumpa, bleie og pysj.
 
Vi bruker nok en halvtime/time på kveldsstellet her ja. Har fast leggetid kl 19:
Grøt til kvelds, så bading, tannpuss, ny pysj, tilbud om melk, nattasanger også legging.

Om morgenen, så ligger han først litt i lekegrinden mens jeg ordner meg raskt. Så er det mat med d-dråper, så bleieskift og nye klær. Synger litt på stellebordet på morgenen [emoji3]

Vi har veldig faste rutiner for å gjøre det enkelt for både oss og mini å vite hva som skal skje[emoji4]
 
Gir ikke d-vit siden han kun får mme.

Kveldstell; Vasker ansikt og hender, ny bleie, pysj, x-antall nattasanger, flaske og så i senga. Pleier å ta 20-30 min fra start til han sover, men plutselig tar det 1,5 også [emoji85]
 
Vi bytter bleie og tar på pysjamasen. Tar dråpene der. Slapper av litt i sofaen før vi går i sengen mellom 21-22 så vi legger oss samtidig
 
Kveldsstell: leggetid et sted mellom 18-20 avhengig av når han blir trøtt (prøver å overholde ingen dupp etter kl 17). Gir grøt før vi går på badet og vasker hender, ansikt og bleieområde (med vann og engangsklut), smører hud som må smøres. Ny tørr bleie, gir tran, pusser tenner, og på med pysj. Så går vi ned på soverommet, synger et par nattasanger mens jeg prøver å få han til å ta smokken. Lar han marke litt i senga før han får tilbudd om pupp hvis han ikke roer seg. Så sitter jeg bare ved siden av han og venter til han sovner før jeg går ut.
Morgenstell: vasker ansikt og hals hvis han har gulpet i løpet av natta, vasker bleieområde og tar på ny bleie. Smører hud som må smøres. Litt magetrening. Pusser tenner. Noen ganger skifter jeg til vanlig tøy da, noen ganger tar jeg bare på pysjen igjen. Venter med å amme til han maser etter mat, for på morgenen er aaaaalt så spennende, så da spiser han bare helt tullete om han ikke er grisesulten [emoji12]
 
Kveldsstellet vårt begynner i 6-7 tiden og består av d-dråper, vask av ansikt, hender og nedentil, ny bleie og på med pysj og får deretter først pupp så ei flaske med mme ved behov. Hatt samme rutine fra han var nyfødt, bortsett fra tidspunktet som har blitt tidligere.

På morgenen er det ca samme. Vask av ansikt, hender og nedentil, ny bleie og tar på klær. Ammer ikke før etter ett par timer. Og han ligger i babygym eller lekegrind mens jeg steller meg.
 
Vi går på badet, tar av klær, gir tran, bytter bleie, pusser litt med tannkost (ingen tenner, men slik at ho er vandt med den) tar på pysj og går på rommet og synger nattasang og ammer [emoji846] Når ho ikke vil ha mer pupp legges ho i sengen og finner søvnen selv [emoji4]
På morgen får ho pupp i sengen før vi står opp, ligger gjerne å koser litt [emoji173] Går så på badet, skifter bleie og tar på dagklær, setter ho i vippestolen mens eg tar en dusj [emoji4]
 
Med nr 1 var jeg nøye på rutiner morgen og kveld fra ca 3 mnd av. Nå legges babyen samtidig som storesøster og begge skal stelles når de begge er på god vei til å bli trette, på et litt for trangt bad, så nå går det fort i svingene og rutinene unnagjøres kjappt. Prøver å bruke litt ekstra tid på magen på stellebordet for å se om i får ut en ekstra rap eller fis før natta. Babyen har samme ro som storesøster hadde, sovner kjappt av seg selv og virker ikke påvirket av de litt kjappe kveldsrutinene våre gjerne ispedd litt raserianfall fra storesøster.

Dagene er jo forsåvidt forutsigbare, men det brukes ikke god og lang tid på nedroing og oppvåkning morgen og kveld akkurat. Så jeg har ikke helt troen på de absoludte nødvendigheten av disse rutinene som anbefales alle steder.... Mine barn har vært velt like med gode rutiner og litt dårligere rutiner
 
Prøver å bruke god tid, men skal vi rekke ting så har vi kun god tid om vi har sovet godt.

Bruker å vaske over ansikt og nedi halsgropa for å ha på talkum (ho blir fort klam og sår uten) så sjekke alle andre valker, gir d-dråper og så får ho av og til dentonox da ho virker som det klør veldig.
Kveldsstellet tar vi bading et par ganger i uka eller behov, og så ellers bruker vi vann og krem om ho er sår. Så pysj og oppi senga å amme og så har ho brukt å sovne av seg selv. Men siste dagene så har ho rota veldig :(
 
Kveldsstellet her starter mellom 18-19 tiden og starter med en liten vask i bleieområdet. Så får han lufte godt og lenge mens han får tran og ansikt og hender vaskes. Ligger og synger og tuller litt på stellebordet før vi tar på bleie og pysj.

Han bades ca. annenhver dag, men må vaskes godt under armene, blir klamt og litt svettelukt om ikke! Samme med halsvalkene.

Deretter mater jeg ham enten i stua eller på soverommet før jeg legger ham i senga og synger x ant nattasanger. Går ut av rommet og han sovner greit av seg selv etterhvert. Det hender jeg må inn å amme eller sette inn smokken. Han sovner nesten alltid før 19:00.[emoji4]
 
Massa bra tips! Har provat nu i två dagar med tydligare kvällsrutiner, men bör nog starta tidigare - slutar med gråt och pupp för att trösta och då somnar han. Inte alltid pyjamasen hinner på i sånna lägen :)
 
Morgenstell: står opp, tuller og leker i senga. Så får hun på seg dagens klær og deretter flaske.

Kveldstell: pappaen tar seg av det først og fremst hvis hun ikke skal bade (bader hu ca 2 ganger i uka)
På badet, av med alle klærne inkl. Bleie. Vasket så med klut og tørket. Så på med bleie og pyjamas. Deretter tar jeg over og gir hu kveldsflaska på stua. Så legher jeg hu i senga, og jeg ligger så vedsidenav i ca 30 min. Hu sovner ganske raskt. Pleier somregel å ha fått hu inseng til før kl 19 og starter rett etter kl 18 :)
 
Back
Topp