Modningsakupunktur?

RBmarsbaby

Flørter med forumet
I samtale med jordmor i går foreslo hun modningsakupunktur fra uke 38 for å slippe å gå så langt over termin (jeg er førstegangs, normalt svangerskap). Dette for å unngå unødvendig uro mtp overtid og evt igangsettelse. Jeg er jo nå en slags risikopasient på grunn av psyken... [emoji18]

Har null erfaring med akupunktur av noe slag, og er ikke veldig glad i nåler heller. Har noen erfaring med det? Er det vondt? Virker det?
 
Jeg har tatt det med alle 3 barna jeg har. Den første kom 2 dager etter termin, mellomste 10 dager før termin og hu yngste 2 dager etter termin. Så jeg vet ikke helt om det har hatt noe å si. Jeg har hatt raske og lette fødsler med alle 3 så kanskje det har hatt innvirkning på det, men jeg har også en mor som har født raskt og greit med alle sine 4.
 
Kan ikke svare mtp. modning, men jeg fikk akupunktur som smertelindring forrige fødsel. Det hjalp i hvert fall ingenting. :p
 
Jeg tok modningsakupunktur med begge. Tror de anbefaler å begynne i uke 35? Gikk over tiden med begge, men hadde lette og greie fødsler. Svangerskapsyoga med første var også til stor hjelp -avspenning og pusteteknikker kommer godt med:) Husk: kroppen vet hva den skal gjøre, og hvis ikke så vet flinke jordmødre det. Du er ikke aleine!
 
Jeg har tatt begge gangene før og skal nå den 6/2 for første time denne gangen. Syns ikke det er noe spesielt vondt nei, og jeg har fått begge mine før termin [emoji1360]
 
Jeg tok modningsakupunktur med begge. Tror de anbefaler å begynne i uke 35? Gikk over tiden med begge, men hadde lette og greie fødsler. Svangerskapsyoga med første var også til stor hjelp -avspenning og pusteteknikker kommer godt med:) Husk: kroppen vet hva den skal gjøre, og hvis ikke så vet flinke jordmødre det. Du er ikke aleine!

Allerede i uke 35? Jordmor sa noe om at man ikke ville begynne før babyen var utenfor kategorien «prematur», men det et kanskje forskjellig praksis fra sted til sted.

Er faktisk ikke så redd for selve fødselen (enda, haha), men vi prøver å forebygge igangsetting fordi det vil føles som en strek i regninga. Vanskelig å forklare, men dreier seg om et kontrollbehov knyttet til angst [emoji18]

Håper på vaginal fødsel ca på termin, uten igangsetting, vakuum eller tang.
 
Jeg tenkte på det, men etter å ha spurt barselgjengen fra 6 åringen så har jeg bestemt meg for at dette ikke er noe jeg vil bruke penger på.
 
Allerede i uke 35? Jordmor sa noe om at man ikke ville begynne før babyen var utenfor kategorien «prematur», men det et kanskje forskjellig praksis fra sted til sted.

Er faktisk ikke så redd for selve fødselen (enda, haha), men vi prøver å forebygge igangsetting fordi det vil føles som en strek i regninga. Vanskelig å forklare, men dreier seg om et kontrollbehov knyttet til angst [emoji18]

Håper på vaginal fødsel ca på termin, uten igangsetting, vakuum eller tang.

Var hos jordmor i går; uke 36 sa hun.
 
Allerede i uke 35? Jordmor sa noe om at man ikke ville begynne før babyen var utenfor kategorien «prematur», men det et kanskje forskjellig praksis fra sted til sted.

Er faktisk ikke så redd for selve fødselen (enda, haha), men vi prøver å forebygge igangsetting fordi det vil føles som en strek i regninga. Vanskelig å forklare, men dreier seg om et kontrollbehov knyttet til angst [emoji18]

Håper på vaginal fødsel ca på termin, uten igangsetting, vakuum eller tang.

Snakket med jordmor i går; det var greit å begynne i uke 36, sa hun. Jeg vet ikke om jeg kommer meg til uke 36 (litt trøbbel etter operert livmorhals), men jeg setter nok i gang med modning rundt den tiden hvis ikke snuppisen er født:)

Håper på tilsvarende fødsler som med de to andre. Jeg er litt kontrollfrik selv. Det som hjalp meg veldig under fødselen var et tips en kollega gav meg: Å telle. Det fungerte sånn: Når en ri begynte snerret jeg "TELL!!!!" Til mannen min, og så telte han til jeg sa "stopp" da rien var over. I begynnelsen husker jeg at han telte til 60 totalt, når rien begynte telte han fra 1, og når han kom til 30 var smerten sterkest. Så gikk smerten gradvis over, og når han kom til 60 var det en deilig pause. Det var veldig fint å føle at det var et "system"; at jeg visste sånn ca når smertetoppen kom, at jeg ble bevisst at den ikke varte så lenge og at pausen faktisk varte mye lengre enn smerten. Alt ble mer oversiktlig og overkommelig og ikke kaotisk. Og absolutt ikke så vondt som fryktet:) Tror jeg hadde oppfattet det annerledes om jeg hadde følt at riene kom "kastet på meg".
 
Jeg tok med førstemann. Gikk 10 dager over og hadde langvarig og treig fødsel. Nålene var ikke særlig vonde, da :p

Har ikke helt troen på slikt, men jeg fikk faktisk satt nåler mot bekkensmerter med nr 2, og da merket jeg stor bedring i smertene, men bare for er døgn.
 
Snakket med jordmor i går; det var greit å begynne i uke 36, sa hun. Jeg vet ikke om jeg kommer meg til uke 36 (litt trøbbel etter operert livmorhals), men jeg setter nok i gang med modning rundt den tiden hvis ikke snuppisen er født:)

Håper på tilsvarende fødsler som med de to andre. Jeg er litt kontrollfrik selv. Det som hjalp meg veldig under fødselen var et tips en kollega gav meg: Å telle. Det fungerte sånn: Når en ri begynte snerret jeg "TELL!!!!" Til mannen min, og så telte han til jeg sa "stopp" da rien var over. I begynnelsen husker jeg at han telte til 60 totalt, når rien begynte telte han fra 1, og når han kom til 30 var smerten sterkest. Så gikk smerten gradvis over, og når han kom til 60 var det en deilig pause. Det var veldig fint å føle at det var et "system"; at jeg visste sånn ca når smertetoppen kom, at jeg ble bevisst at den ikke varte så lenge og at pausen faktisk varte mye lengre enn smerten. Alt ble mer oversiktlig og overkommelig og ikke kaotisk. Og absolutt ikke så vondt som fryktet:) Tror jeg hadde oppfattet det annerledes om jeg hadde følt at riene kom "kastet på meg".

Det var et utrolig godt tips! Tusen takk — notert! [emoji1]

Og lykke til med livmorhalsen [emoji173]️
 
Eg snakka me jordmor i dag som driver me akupunktur å hu sa di ikke begynner me modning før uke 38. Di kan hjelpe me akupunktur av andre grunner før. Slik som me meg så sterter di i uke 36 for å prøve snu baby. Nå ligger hu i sete.
 
Har bare prøvd mot tretthet, men opplevde ingen forskjell. Fikk bringebærbladkapsler av ei venninne som jfg skal prøve fra uke 37 :p
 
Back
Topp