Mobbing

Takk <3 Lærerne prøvde så godt de kunne, men ingenting hjalp.
Den dag i dag når jeg møter min gamle klasseforstander fra 10.klasse så sier han at han får vondt i hjertet av å tenke på hvordan jeg hadde det, og at ingen lærere kunne beskytte meg på skolens område. Han prøvde så godt han kunne.
Alle bussjåførene var godt informert fra ledelsen om hvem som ikke fikk være med på bussen, så selv om han prøvde seg ett par ganger ble han kastet av igjen og måtte stå og se på at bussen kjørte fra han. Fikk bli hans problem å komme seg til og fra skolen, som han uansett skulket de fleste timene fra.
Når rektor kom forbi klasserommet og så at bølla satt på gangen så ble det ingen "stakkars deg" . Det bar rett inn på kontoret hans og der måtte han sitte resten av skoletimen.

Hvor er foreldrene tenker jeg! Man kan gå på verdens beste skole med engasjerte lærere og handlekraftig ledelse men uten samarbeid fra foreldrene er det virkelig ikke lett.
 
Hvor er foreldrene tenker jeg! Man kan gå på verdens beste skole med engasjerte lærere og handlekraftig ledelse men uten samarbeid fra foreldrene er det virkelig ikke lett.
De dreit en lang marsj i hva ungene holdt på med. Og det sa de rett ut også til både mine foreldre og skolen. Iallefall foreldrene til bøllene.
Foreldrene til jentelederen av utestengingen mot meg var ikke nådig overfor datteren da de fikk tlf fra min mor om hva deres datter holdt på med. De fikk henne til å ringe og be om unnskyldning, men den unnskyldningen var lite verd når hun fortsatte 2 dager senere. Så mamma ringte til faren hennes flere ganger og fortalte hva som skjedde.
Tok meg over 1 mnd fra starten av mobbingen til å klare å fortelle det hjemme. Og da mamma og pappa fikk se den forslåtte kroppen min (bøllene sørget for å slå der jeg hadde klær som dekket blåmerkene) ringte mamma til læreren min og sa hun kom til å holde meg hjemme fra skolen. Men endte opp med at jeg dro på skolen likevel og ble møtt av lærere som prøvde å passe på meg og elever som slo meg i friminuttene.
 
Ta kontakt med skolen igjen og fortell at det ikke har blitt bedre. Det er første skritt, for mange mobbere er veldig flinke til p skjule og ikke alle som blir mobbet sier ifra. Rektor eller annen ledelse bør kobles inn, for det skal egentlig gjøres et enkeltvedtak etter mobbesakene som dere som foreldre skal kunne klage inn for fylkesmannen. Vet det ikke alltid fungerer, men utrolig viktig at skolen i alle fall får den informasjonen dere sitter med! Håper det ordner seg!
Har tatt kontakt og formidlet at det antageligvis er verre enn det vi har hatt inntrykk av før. Lærer synes det hørtes veldig alvorlig ut og koblet inn rektor med en gang. Tiltak fra og med i morgen og over helgen skulle de ta kontakt med meg ang enkeltvedtak som de skulle ha møte om i morgen.

http://barneombudet.no/for-voksne/voksne-hjelper-barn/skole/retten-til-et-godt-skolemiljo/

Skolen har til og med ansvar om det skjer krenkelse etter eleven har kommet hjem som kan ha relasjon til skolen.
Skolen har ett enormt ansvar for elevene, det er heldigvis ikke sånn at skolen kan bare slippe elevene ut døren å si ikke vårt ansvar.
Læreren sa "jeg får lyst til å følge han hjem". Men ble ikke mer snakk om dette akkurat nå.

Å si fra til skolen er ikke nok, du må gå til rektor å opprette ei mobbesak..da blir det åpnet ei mappe på det skriftlig som må følges opp, da har skolen en handlingsplan de må følge opp, krev at du skal bli informert om plan og tiltak, og hvordan de griper fatt i det.
Hvis skolen ikke klarer å få løst det må skolen få hjelp fra ppt. Du kan også kontakte ppt direkte om du føler skolen ikke gjør nok. Legg press på skolen og krev! I verste fall kan barnevernet bli koplet inn mot de som mobber. Det er brudd på opplæringsloven hvis barn blir mobbet på skolen. Veldig viktig å åpne sak via rektor, da er de forpliktet på en helt annen måte enn om de "bare" sier fra.
Rektor er nå koblet inn, se over.
Hva mener du med ppt, hvorfor kobles de inn og hva kan de gjøre?

Vet om et foreldrepar som koblet inn politiet som siste utvei. Det hjalp i deres sak, men husker ikke hvem de anmeldte, om det var skolen eller mobber med foreldre
Mannen her er klar på at vold skal politianmeldes. Altså barnet. Selv om barnet er for ungt til å stå ansvarlig selv.

Hvis foreldrene politianmelder slike saker, blir de direkte overført til barnevernet, da blir det opprettet en barnevernsak mot det barnet som mobber.
Er du helt sikker på dette? At det er automatikk i det?

Har du prøvd å snakke direkte med foreldrene til barnet som mobber?
Ja enkelthendelser har vi tatt opp med foreldrene. De få hendelsene vi har hørt om. Da kommer det jo fram at barnet bare har totalt en liten del av hendelsen.

Da får foreldre til de som mobber komme å hente barna sine på skolen og kjøre de hjem, så de som er uskyldige får gå I fred hjem fra skolen.. en må slå hardt ned på den slags.. å samtale med elevene er ofte ikke nok Ibsen selv. Det må bli konsekvenser som svir
Ja jeg tenker noe må gjøres om tiltakene ikke hjelper.


Så ille lutzern, Har dere opprettet enkeltvedtak?
Ja blir det nå.
Fram til nå har det ikke vært det. Kun jobbing med hele klassen. Det er en tøff guttegruppe, det er visst flere som ikke har det bra. Og læreren har jobbet mye med klassemiljøet og søkt etter ekstra midler fra høsten.
 
Nei de blir ikke direkte overført til barnevernet..

Ikke om foreldrene blir anmeldt nei, i hvertfall ikke alle tilfeller, men i de føeste tilfeller der en forelder blir anmeldt blir bv varslet pga fare for omsorgssvikt, men man kan anmelde barnet for æreskrenkelse og vold, da blir bv koblet direkte inn[emoji106]

Edit: kan jo legge ved noen eksempler da ettersom jeg desverre har litt erfaring med dette. Min eks ble anmeldt for hasjrøyking, det ble sendt til bv og jeg ble varslet, han ble tatt for tyveri, det ble ikke sendt til bv, men når han ble tatt for slossing ringte barnevernet meg og sa jeg måtte hente barnet fra samvær, om ikke skulle de gjøre det, pga meldingen som kom inn. Så det skal faktisk ikke så mye til.
 
Last edited by a moderator:
Ikke om foreldrene blir anmeldt nei, i hvertfall ikke alle tilfeller, men i de føeste tilfeller der en forelder blir anmeldt blir bv varslet pga fare for omsorgssvikt, men man kan anmelde barnet for æreskrenkelse og vold, da blir bv koblet direkte inn[emoji106]

Edit: kan jo legge ved noen eksempler da ettersom jeg desverre har litt erfaring med dette. Min eks ble anmeldt for hasjrøyking, det ble sendt til bv og jeg ble varslet, han ble tatt for tyveri, det ble ikke sendt til bv, men når han ble tatt for slossing ringte barnevernet meg og sa jeg måtte hente barnet fra samvær, om ikke skulle de gjøre det, pga meldingen som kom inn. Så det skal faktisk ikke så mye til.

Men her var der pappaen som var anmeldt.

Det går automatisk til bv om barnet blir anmeldt?
 
Men her var der pappaen som var anmeldt.

Det går automatisk til bv om barnet blir anmeldt?

Ja, et barn kan ikke staffeforfølges på lik linje med en voksen, det vil da sendes til bv som tar seg av oppfølgingen i saken, om barnet er under lavalderen da så klart. Litt usikker på alle reglene men et barn som blir anmeldt vil bli registrert i bv, samme om foreldrene blir anmeldt, men der spørs det veldig på hva de blir anmeldt for. Ppt blir i hvertfall koblet inn i de aller fleste alvorlige mobbesaker , de har lav terskel for å sende bekymringsmelding dersom foreldrene ikke samarbeider for å stoppe mobbingen.
 
Ikke om foreldrene blir anmeldt nei, i hvertfall ikke alle tilfeller, men i de føeste tilfeller der en forelder blir anmeldt blir bv varslet pga fare for omsorgssvikt, men man kan anmelde barnet for æreskrenkelse og vold, da blir bv koblet direkte inn[emoji106]

Edit: kan jo legge ved noen eksempler da ettersom jeg desverre har litt erfaring med dette. Min eks ble anmeldt for hasjrøyking, det ble sendt til bv og jeg ble varslet, han ble tatt for tyveri, det ble ikke sendt til bv, men når han ble tatt for slossing ringte barnevernet meg og sa jeg måtte hente barnet fra samvær, om ikke skulle de gjøre det, pga meldingen som kom inn. Så det skal faktisk ikke så mye til.
Jeg hsr vært borti flere mennesker hvorbarn blr anmeldt uten at bv fikk beskjed.

Vi har aldri anmeldt selv men vært i kontakt med politiet for å høre hva vi kunne gjøre som anbefalte å gå hjem til foreldrene og snakke med de for det var ikke vits å anmelde barn under 12 år
 
Jeg hsr vært borti flere mennesker hvorbarn blr anmeldt uten at bv fikk beskjed.

Vi har aldri anmeldt selv men vært i kontakt med politiet for å høre hva vi kunne gjøre som anbefalte å gå hjem til foreldrene og snakke med de for det var ikke vits å anmelde barn under 12 år

Tviler ikke på at det er slik noen steder, jeg har heldigvis god erfaring med at det blir sendt rett til barnevernet. Heldigvis, skal jo ikke være slik at sånne saker går "ustraffet" uansett om mobberen er 10 eller 18. Ekelte saker går jo rett og slett på vold.
 
Tviler ikke på at det er slik noen steder, jeg har heldigvis god erfaring med at det blir sendt rett til barnevernet. Heldigvis, skal jo ikke være slik at sånne saker går "ustraffet" uansett om mobberen er 10 eller 18. Ekelte saker går jo rett og slett på vold.
Helt enig, var ikke vold her men noe annet alvorlig.
Vi var overrasket over svaret vi fikk for å være ærlig
 
Helt enig, var ikke vold her men noe annet alvorlig.
Vi var overrasket over svaret vi fikk for å være ærlig

Ja det skjønner jeg godt, all grunn til å bli sjokkert av det. Har googlet litt og lest på politiet.no men ikke funnet noe konkret svar, men fant flere nyhetsartikler som omhandler temaet og det står faktisk at "om saken er alvorlig no blir det sendt videre til barnevernet som følger opp videre" det betyr jo faktisk at barn som f.eks blir tatt for nasking går helt uatraffet, skremmende. Hadde mitt barn blitt tatt for nasking hadde jeg faktisk satt pris på om hun hadde fått en type straff i form av samtale med politi eller barnevern. Heldigvis vil jeg tro grov mobbing går under alvorlige saker og derfor blir meldt videre.
 
Jeg hsr vært borti flere mennesker hvorbarn blr anmeldt uten at bv fikk beskjed.

Vi har aldri anmeldt selv men vært i kontakt med politiet for å høre hva vi kunne gjøre som anbefalte å gå hjem til foreldrene og snakke med de for det var ikke vits å anmelde barn under 12 år

Tviler ikke på at det er slik noen steder, jeg har heldigvis god erfaring med at det blir sendt rett til barnevernet. Heldigvis, skal jo ikke være slik at sånne saker går "ustraffet" uansett om mobberen er 10 eller 18. Ekelte saker går jo rett og slett på vold.

Helt enig, var ikke vold her men noe annet alvorlig.
Vi var overrasket over svaret vi fikk for å være ærlig

Vold er vold. Barna er gjevngamle og like store fysisk (sånn ca), så synes det bør anmeldes på lik linje som vold mellom voksne. Men det er jo en selvfølge at konsekvensene er anderledes med barn.
 
Vold er vold. Barna er gjevngamle og like store fysisk (sånn ca), så synes det bør anmeldes på lik linje som vold mellom voksne. Men det er jo en selvfølge at konsekvensene er anderledes med barn.

Helt enig, om barna ser tidlig at slikt får konsekvenser vil jo det være forebyggende også tenker jeg!
 
Hvor er foreldrene tenker jeg! Man kan gå på verdens beste skole med engasjerte lærere og handlekraftig ledelse men uten samarbeid fra foreldrene er det virkelig ikke lett.

De dreit en lang marsj i hva ungene holdt på med. Og det sa de rett ut også til både mine foreldre og skolen. Iallefall foreldrene til bøllene.
Foreldrene til jentelederen av utestengingen mot meg var ikke nådig overfor datteren da de fikk tlf fra min mor om hva deres datter holdt på med. De fikk henne til å ringe og be om unnskyldning, men den unnskyldningen var lite verd når hun fortsatte 2 dager senere. Så mamma ringte til faren hennes flere ganger og fortalte hva som skjedde.
Tok meg over 1 mnd fra starten av mobbingen til å klare å fortelle det hjemme. Og da mamma og pappa fikk se den forslåtte kroppen min (bøllene sørget for å slå der jeg hadde klær som dekket blåmerkene) ringte mamma til læreren min og sa hun kom til å holde meg hjemme fra skolen. Men endte opp med at jeg dro på skolen likevel og ble møtt av lærere som prøvde å passe på meg og elever som slo meg i friminuttene.

Fatter ikke at slike foreldre får lov til å beholde barna sine jeg.
 
Back
Topp