Mobbing

Desverre hører det til sjeldenhetene at foreldre til mobbere tar det innover seg at deres barn mobber, det er min erfaring. Håper virkelig andre sitter med andre inntrykk, men jeg er helt enig med deg, samtale er ikke nok, men en konsekvens som svir og blir riktig er noen ganger vanskelig å få til uten samarbeid med foreldrene, mitt inntrykk er at mange foreldre kun peker på skolen når det gjelder mobbing og ikke klarer å gå i seg selv og se på hva grunnen til at nettopp deres barn mobber og hjelpe til med konsekvensene slik at de faktisk gjør et inntrykk på eleven.

Jeg erfarer det samme at foreldrene ikke tar tak i sin egen unge. Mitt barn har blitt fysisk plaget gjennom to år på skolen nå av en gutt. Skolen gjør det de kan, og vi har et godt samarbeid. Lærer er det skikkelig tak i, og lar han ikke slippe unna med det. Men det er foreldrene som ikke tar tak, for de gjemmer seg bak en diagnose på gutten. Det er jo så synd på han, og han kan ikke noe for det. Men når mitt har tatt igjen på han, da er det ramaskrik. Da skjønner han at det er galt.

Mobbere trenger en real konsekvens så det svir hardt. Ikke bare samtaler og dulling.
 
Jeg erfarer det samme at foreldrene ikke tar tak i sin egen unge. Mitt barn har blitt fysisk plaget gjennom to år på skolen nå av en gutt. Skolen gjør det de kan, og vi har et godt samarbeid. Lærer er det skikkelig tak i, og lar han ikke slippe unna med det. Men det er foreldrene som ikke tar tak, for de gjemmer seg bak en diagnose på gutten. Det er jo så synd på han, og han kan ikke noe for det. Men når mitt har tatt igjen på han, da er det ramaskrik. Da skjønner han at det er galt.

Mobbere trenger en real konsekvens så det svir hardt. Ikke bare samtaler og dulling.

Mange som gjemmer seg bak diagnoser ja, utrolig trist og slik bør det ikke være. Gutten bør vel heller få hjelp og skikkelige konsekvemser framfor å bli gjemt bak en diagnose, flott at læreren tar tak, i slike situasjoner er det virkelig ikke lett å være lærer, vi er avhengig av samarbeid med foreldrene i slike tilfeller, da er det synd at så mange foreldre ikke ser sitt eget barn[emoji20]

Håper det bedrer seg for barnet deres, ingen fortjener å ha det slik.
 
Mange som gjemmer seg bak diagnoser ja, utrolig trist og slik bør det ikke være. Gutten bør vel heller få hjelp og skikkelige konsekvemser framfor å bli gjemt bak en diagnose, flott at læreren tar tak, i slike situasjoner er det virkelig ikke lett å være lærer, vi er avhengig av samarbeid med foreldrene i slike tilfeller, da er det synd at så mange foreldre ikke ser sitt eget barn[emoji20]

Håper det bedrer seg for barnet deres, ingen fortjener å ha det slik.

Nei, jeg skjønner at det ikke alltid er like lett å være lærer. Vi har heldigvis ei med bein i nesa, som krevde tiltak nå i vinter fra skolen og foreldrene sin side. Så nå er det to voksne som følger h*n hele dagen. Blitt bedre etter det.

Nå godtar ikke vi hva som helst heller. Det er også vårt ansvar å påse at vår unge har det bra på skolen.
 
Nei, jeg skjønner at det ikke alltid er like lett å være lærer. Vi har heldigvis ei med bein i nesa, som krevde tiltak nå i vinter fra skolen og foreldrene sin side. Så nå er det to voksne som følger h*n hele dagen. Blitt bedre etter det.

Nå godtar ikke vi hva som helst heller. Det er også vårt ansvar å påse at vår unge har det bra på skolen.

Veldig enig i det du skriver! Og supert at det ble en løsning!
 
http://barneombudet.no/for-voksne/voksne-hjelper-barn/skole/retten-til-et-godt-skolemiljo/

Skolen har til og med ansvar om det skjer krenkelse etter eleven har kommet hjem som kan ha relasjon til skolen.
Skolen har ett enormt ansvar for elevene, det er heldigvis ikke sånn at skolen kan bare slippe elevene ut døren å si ikke vårt ansvar.

Ja altså når de pga en konflikt på skolen avtaler seg i mellom for å "ta han" etter skolen er ferdig. For når skolen er ferdig sier de at da er det "lov" å slå og sparke og si stygge ting.
 
Ja altså når de pga en konflikt på skolen avtaler seg i mellom for å "ta han" etter skolen er ferdig. For når skolen er ferdig sier de at da er det "lov" å slå og sparke og si stygge ting.

Ærlig talt burde disse ungene holdes igjen på skolen da, syns jeg. Men det er vel ikke lov...
 
Var ikke slik de jobbet på skolen jeg jobbet på før i alle fall, har ikke hørt noe relatert til det her jeg jobber nå da, ikke vært et tema bare. Utenom på skolebussen, hvor vi har jobbet for å være forut at det skulle skje noe.

På gamlejobben ble det da pratet om at man måtte huske at dersom elevene gikk til byen i stedet for rett hjem, så var det utenfor "vår" sone, var noe om konflikter på skoleveien og forsikring om det skjedde noe og sånt.

Den ser jeg. Hvis man som forelder lar barnet gå/sykle hjem fra skolen alene, så tenker jeg foreldrene er ansvarlig for å sørge for at barnet er modent for å klare dette og ha avtaler på om hun/han må gå rett hjem eller om de kan gå innom butikk eller bli med noen hjem osv. Slik tenker jeg om mitt barn i hvertfall.

Men se innlegg over
 
Ja altså når de pga en konflikt på skolen avtaler seg i mellom for å "ta han" etter skolen er ferdig. For når skolen er ferdig sier de at da er det "lov" å slå og sparke og si stygge ting.

Gjør ikke skolen noen ting med dette? Jeg ville anmeldt skolen for de har krav til å gjøre noe. Dette er ikke greit og de barna burde holdes igjen på skolen og foreldrene burde kontaktes!
Kjenner jeg blir trist og lei meg på deres guttsvegne [emoji20]
 
Ja altså når de pga en konflikt på skolen avtaler seg i mellom for å "ta han" etter skolen er ferdig. For når skolen er ferdig sier de at da er det "lov" å slå og sparke og si stygge ting.

Her må skolen kontakte foreldrene til de det gjelder, dette er jo langt fra greit, å slå og sparke er straffbart, uansett hvem som har ansvaret, hvor er foreldrene til disse barna? For en oppførsel[emoji15][emoji20]
 
Dette er ille, får helt vondt av gutten din, tenk alt han holder på og gi opp å si ifra sier mye om hvordan skolen takler dette. [emoji35]
Her må det konsekvenser til.
Skolen må bidra til at dette blir bedre, sørg for at skolen har oppdrettet enkelt vedtak, og det høres kanskje drastisk ut men gjør ikke skolen noe nå ville jeg anmeldt skolen. Tenker skolen vil reagere da, for er så trist at offeret må bytte skole for ingen tar tak i disse problemene :(
Legger ved en link der en rektor ble dømt etter anmeldelse for at skolen ikke tok tak i problemene. Så det er en mulighet for at skolen skal vise handling, mobbing er alvorlig :(
https://www.utdanningsnytt.no/nyheter/2015/juni/-flere-kommer-til-a-anmelde-skolen-i-mobbesaker
 
Dette er ille, får helt vondt av gutten din, tenk alt han holder på og gi opp å si ifra sier mye om hvordan skolen takler dette. [emoji35]
Her må det konsekvenser til.
Skolen må bidra til at dette blir bedre, sørg for at skolen har oppdrettet enkelt vedtak, og det høres kanskje drastisk ut men gjør ikke skolen noe nå ville jeg anmeldt skolen. Tenker skolen vil reagere da, for er så trist at offeret må bytte skole for ingen tar tak i disse problemene :(
Legger ved en link der en rektor ble dømt etter anmeldelse for at skolen ikke tok tak i problemene. Så det er en mulighet for at skolen skal vise handling, mobbing er alvorlig :(
https://www.utdanningsnytt.no/nyheter/2015/juni/-flere-kommer-til-a-anmelde-skolen-i-mobbesaker

Her må ledelsen varsles direkte og vedtak fattes ja! Og jeg er helt enig, en anmeldelse må til om dette ikke bedres, evt en klage til fylkesmannen. Da blir det også sendt melding til barnevern ang mobberne, foreldrene deres vil da få hjelp og veiledning de også.
 
Det høres helt forferdelig ut. Jeg vet finske skoler har et antimobbeprogram der en selv spiller en roller i ulike mobbesituasjoner, litt som et TV-spill. Tror det er tilgjengelig på norsk, men vet ikke om det er tatt i bruk. Det har fått veldig positiv respons. Det må jo evt brukes i regi av skolen, da. Ellers ville jeg kanskje bedt om møte med de andre foreldrene via skolen, men jeg aner egentlig ikke hva som kan fungere.
De hat begynt med noe lignende i bhg her. Finnes en antimobbing organisasjon som driver på verdensbasis. De sier de har gode tall i USA og flere steder i Europa. De driver å kommer inn på banen i Norge nå.
 
Jeg ble mobbet. Fikk slag, spark osv hver dag. Både på skolen og i skolebussen begge veier.
Endte opp med at sjåføren gikk til rektor og sa i fra at fra den dagen kom INGEN til å ta denne gutten med på bussen. Han måtte komme seg til og fra skolen på egen hånd. Dette var rektor enig i, og det ble møte mellom meg, sjåfør, rektor og lærer. Der fikk jeg vite at skoleveien skulle jeg føle meg trygg på.
Problemet var at slag og spark ble utdelt i friminuttene også, så der endte jeg opp med å måtte gå sammen med en lærer som hadde ansvar for meg.
For at jeg skulle kunne spille ballspill o.l så var det en lærer som hev seg med sammen med oss.
Jeg fikk slag og spark i ubevoktet øyeblikk, og den dag i dag har jeg fått en alvorlig sykdom etter alle slagene og sparkene mot hodet.
Jeg kommer til å miste hørselen med tiden, så jeg er uføretrygdet nå for å kunne klare meg i hverdagen. Har en øresykdom som heter Menieres.
Mine foreldre ville ikke flytte ut av bygda, og jeg var uheldig med at bøllene fikk elever fra den andre skolen i bygda til å være slemme mot meg. Så jeg kunne ikke bytte skole heller.
Bøllene var daglig innom rektors kontor, og de så på utvisningene som ferie. Foreldrene deres tok ikke tak i problemungene sine heller.
Jeg klarer ikke helt å tilgi, og har heller ikke fått noen unnskyldninger for at jentene i klassen utestengte meg og enkelte av guttene banket meg opp. De andre guttene lukket øynene, helt til siste uken av 10.klasse. Da tok den ene gutten og slengte bøllen i vinduet med klar beskjed om at hvis han så mye som rørte meg ble det juling.
Da ble det slutt på mobbingen etter 3 år i helv... !
3 år for sent! Jeg har arr på sjelen og en alvorlig sykdom etter alle episodene..
 
Jeg ble mobbet. Fikk slag, spark osv hver dag. Både på skolen og i skolebussen begge veier.
Endte opp med at sjåføren gikk til rektor og sa i fra at fra den dagen kom INGEN til å ta denne gutten med på bussen. Han måtte komme seg til og fra skolen på egen hånd. Dette var rektor enig i, og det ble møte mellom meg, sjåfør, rektor og lærer. Der fikk jeg vite at skoleveien skulle jeg føle meg trygg på.
Problemet var at slag og spark ble utdelt i friminuttene også, så der endte jeg opp med å måtte gå sammen med en lærer som hadde ansvar for meg.
For at jeg skulle kunne spille ballspill o.l så var det en lærer som hev seg med sammen med oss.
Jeg fikk slag og spark i ubevoktet øyeblikk, og den dag i dag har jeg fått en alvorlig sykdom etter alle slagene og sparkene mot hodet.
Jeg kommer til å miste hørselen med tiden, så jeg er uføretrygdet nå for å kunne klare meg i hverdagen. Har en øresykdom som heter Menieres.
Mine foreldre ville ikke flytte ut av bygda, og jeg var uheldig med at bøllene fikk elever fra den andre skolen i bygda til å være slemme mot meg. Så jeg kunne ikke bytte skole heller.
Bøllene var daglig innom rektors kontor, og de så på utvisningene som ferie. Foreldrene deres tok ikke tak i problemungene sine heller.
Jeg klarer ikke helt å tilgi, og har heller ikke fått noen unnskyldninger for at jentene i klassen utestengte meg og enkelte av guttene banket meg opp. De andre guttene lukket øynene, helt til siste uken av 10.klasse. Da tok den ene gutten og slengte bøllen i vinduet med klar beskjed om at hvis han så mye som rørte meg ble det juling.
Da ble det slutt på mobbingen etter 3 år i helv... !
3 år for sent! Jeg har arr på sjelen og en alvorlig sykdom etter alle episodene..

Herregud, jeg får helt vondt[emoji20] for en grusom historie, at ingen tok skikkelig tak, foreldrene til disse bøllene skulle jo vært straffet, at du ikke klarer å tilgi skjønner jeg godt. Dette gjorde vondt å lese og det er utrolig tøft og sterkt av deg å fortelle.

Sender deg en kjempe klem[emoji173]️
 
Herregud, jeg får helt vondt[emoji20] for en grusom historie, at ingen tok skikkelig tak, foreldrene til disse bøllene skulle jo vært straffet, at du ikke klarer å tilgi skjønner jeg godt. Dette gjorde vondt å lese og det er utrolig tøft og sterkt av deg å fortelle.

Sender deg en kjempe klem[emoji173]️
Takk <3 Lærerne prøvde så godt de kunne, men ingenting hjalp.
Den dag i dag når jeg møter min gamle klasseforstander fra 10.klasse så sier han at han får vondt i hjertet av å tenke på hvordan jeg hadde det, og at ingen lærere kunne beskytte meg på skolens område. Han prøvde så godt han kunne.
Alle bussjåførene var godt informert fra ledelsen om hvem som ikke fikk være med på bussen, så selv om han prøvde seg ett par ganger ble han kastet av igjen og måtte stå og se på at bussen kjørte fra han. Fikk bli hans problem å komme seg til og fra skolen, som han uansett skulket de fleste timene fra.
Når rektor kom forbi klasserommet og så at bølla satt på gangen så ble det ingen "stakkars deg" . Det bar rett inn på kontoret hans og der måtte han sitte resten av skoletimen.
 
Takk for tips til hva som kan fungere og hva som bør gjøres. Skal videreformidle mulige løsninger
 
Last edited:
Back
Topp