Mobbing

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Når barn ikke bedrer seg etter at voksne snakker med de. Og når mobbeoffer blir straffet for å ha sladret. Hva kan gjøres?

Dere som har blitt mobbet. Noen løsninger?
 
For en fortvilende situasjon, men dessverre ganske vanlig. [emoji20]
Jeg tror jeg dessverre hadde byttet skole på mine barn og det var slik at ingen av tiltakene fungerte. Trist at det er offeret som må dette, synes de som mobber egentlig burde få denne konsekvensen som å bytte skole.
Har skolen gjort alt de skal da?
 
Ærlig talt så aner jeg ikke. Få inn skolen? Jobb med holdning og empati, les historier og se filmer for å "oppleve" mobbehistorier selv. Viktig at mobberens foreldre samarbeider også.

Da jeg selv ble mobbet ble det ikke slutt før vi flyttet. Bare ble verre og verre. Eneste skolen kunne bidra med var å himle med øynene hver gang jeg kom for å si i fra, men det håper jeg ikke skjer i dag. Ble til slutt et møte i konfliktrådet, endte med at mobbelederen måtte bytte skole. Bedre på skolen, men de oppsøkte meg likevel hjemme, om de så meg i byen osv. Så på grunn av alt dette valgte vi til slutt å flytte.
 
For en fortvilende situasjon, men dessverre ganske vanlig. [emoji20]
Jeg tror jeg dessverre hadde byttet skole på mine barn og det var slik at ingen av tiltakene fungerte. Trist at det er offeret som må dette, synes de som mobber egentlig burde få denne konsekvensen som å bytte skole.
Har skolen gjort alt de skal da?

Skolens handlingsplaner mot mobbing er jeg ikke kjent med. Vet heller ikke hva de evt har gjort annet enn at læreren har snakket med ungene og ungene sier Ok men bare fortsetter.

Og ang skolevei - har skolen et ansvar her?
 
Skolens handlingsplaner mot mobbing er jeg ikke kjent med. Vet heller ikke hva de evt har gjort annet enn at læreren har snakket med ungene og ungene sier Ok men bare fortsetter.

Og ang skolevei - har skolen et ansvar her?

Skolen har ansvar til og fra skolen. Om det er buss eller at barna går fikk vi beskjed om når mitt barn ble plaget på skoleveien.
Skolen skal ha en handlingsplan, og det holder selvfølgelig ikke å bare snakke med barn og at barna sier OK.[emoji35]
Det trengs handling, kanskje konsekvenser for de som mobber.
Her så tok lærer tak i det med engang, tok også kontakt med foreldrene til de som plagde min gutt. De hadde flere møter og det har blitt mye bedre heldigvis.
Er dette din gutt? [emoji20]
 
Skolens handlingsplaner mot mobbing er jeg ikke kjent med. Vet heller ikke hva de evt har gjort annet enn at læreren har snakket med ungene og ungene sier Ok men bare fortsetter.

Og ang skolevei - har skolen et ansvar her?

Ja, skolevei går også under skolen.
 
Skolevei går under skolen men vanskelig å få gjort noe der
Ett skal jo mobber bytte skole men ofte vanskelig å få til.
Vi vurderte skolebytre på vår, vi få skoen en siste sjanse å så vi bytter om det ikke ble tatt tak i
 
Ja, skolevei går også under skolen.

Skolevei er vel ikke el del av skolen! Selvfølgelig kan og vil de aller fleste skoler ta slike problemer på alvor men i praksis så er skolen kvitt sitt ansvar når eleven går ut av skolens område etter skoleslutt.
 
Når barn ikke bedrer seg etter at voksne snakker med de. Og når mobbeoffer blir straffet for å ha sladret. Hva kan gjøres?

Dere som har blitt mobbet. Noen løsninger?

Alle skoler skal ha en handlingsplan og har en plikt til å sette igang tiltak ved mobbing.

Krev et møte med skoleledelsen, der de må legge frem en plan. Mobbing preger mer enn mange tror og MÅ taes på alvor tidlig.

I en slik situasjon du beskriver hadde jeg holdt ungen hjemme til skolen datte igang tiltak.
 
Det høres helt forferdelig ut. Jeg vet finske skoler har et antimobbeprogram der en selv spiller en roller i ulike mobbesituasjoner, litt som et TV-spill. Tror det er tilgjengelig på norsk, men vet ikke om det er tatt i bruk. Det har fått veldig positiv respons. Det må jo evt brukes i regi av skolen, da. Ellers ville jeg kanskje bedt om møte med de andre foreldrene via skolen, men jeg aner egentlig ikke hva som kan fungere.
 
Skolevei er vel ikke el del av skolen! Selvfølgelig kan og vil de aller fleste skoler ta slike problemer på alvor men i praksis så er skolen kvitt sitt ansvar når eleven går ut av skolens område etter skoleslutt.
Det sier ikke skolen her
De har ansvar helt hjem
 
Det sier ikke skolen her
De har ansvar helt hjem

Om man tenker på opplæringsloven og hva den sier så er dette desverre en skikkelig gråsone, skolen har ansvar for at elevene skal ha en trygg skolevei, altså, gangvei, buss eller spesielskyss hjem ved utrygg vei, ungene skal også følges fra skolen og til trygg skolevei/buss/spesialskyss om nødvendig, hos oss vil dette si at ungene blir fulgt over en bru, som da ikke blir sett på som trygg skolevei. Hva ungene foretar seg på bussen eller skoleveien, om de går et annet sted enn hjem, sloss, mobber, erter, stjeler eller lignende er ting som skolen ikke har eller kan ha muligheten til å styre, da de rett og slett ikke kan følge hver enkelt elev hjem. Ungene har også ulykkesforsikring i regi av skolen som gjelder for skolevei, det går under skolens ansvar for trygg skolevei. Så dette med plaging/mobbing er en gråsone og egentlig ikke et ansvar skolen har.

Så for p oppsummere, skolen har ansvar for trygg skolevei, hva elevene foretar seg på denne veien er ikke under skolens ansvar.
 
Om man tenker på opplæringsloven og hva den sier så er dette desverre en skikkelig gråsone, skolen har ansvar for at elevene skal ha en trygg skolevei, altså, gangvei, buss eller spesielskyss hjem ved utrygg vei, ungene skal også følges fra skolen og til trygg skolevei/buss/spesialskyss om nødvendig, hos oss vil dette si at ungene blir fulgt over en bru, som da ikke blir sett på som trygg skolevei. Hva ungene foretar seg på bussen eller skoleveien, om de går et annet sted enn hjem, sloss, mobber, erter, stjeler eller lignende er ting som skolen ikke har eller kan ha muligheten til å styre, da de rett og slett ikke kan følge hver enkelt elev hjem. Ungene har også ulykkesforsikring i regi av skolen som gjelder for skolevei, det går under skolens ansvar for trygg skolevei. Så dette med plaging/mobbing er en gråsone og egentlig ikke et ansvar skolen har.
Mulig det men vår skole tar hvertfall det ansvaret heldigvis
 
Om man tenker på opplæringsloven og hva den sier så er dette desverre en skikkelig gråsone, skolen har ansvar for at elevene skal ha en trygg skolevei, altså, gangvei, buss eller spesielskyss hjem ved utrygg vei, ungene skal også følges fra skolen og til trygg skolevei/buss/spesialskyss om nødvendig, hos oss vil dette si at ungene blir fulgt over en bru, som da ikke blir sett på som trygg skolevei. Hva ungene foretar seg på bussen eller skoleveien, om de går et annet sted enn hjem, sloss, mobber, erter, stjeler eller lignende er ting som skolen ikke har eller kan ha muligheten til å styre, da de rett og slett ikke kan følge hver enkelt elev hjem. Ungene har også ulykkesforsikring i regi av skolen som gjelder for skolevei, det går under skolens ansvar for trygg skolevei. Så dette med plaging/mobbing er en gråsone og egentlig ikke et ansvar skolen har.

Så for p oppsummere, skolen har ansvar for trygg skolevei, hva elevene foretar seg på denne veien er ikke under skolens ansvar.

Litt rart da at skolen sier de har ansvar for hva som skjer på bussene og skoleveien.
Her har til og med lærere vært med på bussene for å holde ro. Skolen hadde ikke brukt penger på dette om de ikke hadde noe ansvar for elevene etter de går ut døren og kun av fri vilje.
 
Ta kontakt med skolen igjen og fortell at det ikke har blitt bedre. Det er første skritt, for mange mobbere er veldig flinke til p skjule og ikke alle som blir mobbet sier ifra. Rektor eller annen ledelse bør kobles inn, for det skal egentlig gjøres et enkeltvedtak etter mobbesakene som dere som foreldre skal kunne klage inn for fylkesmannen. Vet det ikke alltid fungerer, men utrolig viktig at skolen i alle fall får den informasjonen dere sitter med! Håper det ordner seg!
 
Står ganske tydelig på barneombudet sine sider at skolen har ansvar for skoleveien også!
Skolen har ansvaret

Skolen skal alltid gripe inn, undersøke og stanse all form for plaging, dersom skolen blir kjent med at en elev ikke har det bra. Skolens ansvar omfatter all aktivitet i skolens regi, også på aktivitetsskole, SFO, skoletur og på skoleveien. Skolen kan også ha et ansvar når noen krenkes etter skoletid, dersom krenkelsen skjer på grunn av relasjoner som oppstår mellom elevene i skoletiden og forholdet påvirker retten til et godt skolemiljø.

Ingen diffus med denne regelen.
 
Litt rart da at skolen sier de har ansvar for hva som skjer på bussene og skoleveien.
Her har til og med lærere vært med på bussene for å holde ro. Skolen hadde ikke brukt penger på dette om de ikke hadde noe ansvar for elevene etter de går ut døren og kun av fri vilje.

Det er jo ikke annet en supert at skolene tar ansvar, vi gjør også det der jeg jobber, det jeg prøver å si er at i følge opplæringsloven så har ikke skolen dette ansvaret, at mange alikevel tar det er jo kjempe bra, men man kan være uheldig, mange eksempler på det i form av mobbing osv desverre.
 
Det er jo ikke annet en supert at skolene tar ansvar, vi gjør også det der jeg jobber, det jeg prøver å si er at i følge opplæringsloven så har ikke skolen dette ansvaret, at mange alikevel tar det er jo kjempe bra, men man kan være uheldig, mange eksempler på det i form av mobbing osv desverre.


http://barneombudet.no/for-voksne/voksne-hjelper-barn/skole/retten-til-et-godt-skolemiljo/

Skolen har til og med ansvar om det skjer krenkelse etter eleven har kommet hjem som kan ha relasjon til skolen.
Skolen har ett enormt ansvar for elevene, det er heldigvis ikke sånn at skolen kan bare slippe elevene ut døren å si ikke vårt ansvar.
 
Skolevei er vel ikke el del av skolen! Selvfølgelig kan og vil de aller fleste skoler ta slike problemer på alvor men i praksis så er skolen kvitt sitt ansvar når eleven går ut av skolens område etter skoleslutt.

Var ikke slik de jobbet på skolen jeg jobbet på før i alle fall, har ikke hørt noe relatert til det her jeg jobber nå da, ikke vært et tema bare. Utenom på skolebussen, hvor vi har jobbet for å være forut at det skulle skje noe.

På gamlejobben ble det da pratet om at man måtte huske at dersom elevene gikk til byen i stedet for rett hjem, så var det utenfor "vår" sone, var noe om konflikter på skoleveien og forsikring om det skjedde noe og sånt.
 
Back
Topp