Mitt sunnere svangerskap

elliot

Elsker forumet
Februarlykke 2015
Marsmellows-15
Lager meg en liten tråd her. (Du må gjerne henge deg på i samme tråden K.L., eller andre som er i samme situasjon)

La på meg 30 kg i forrige svangerskap og denne gangen starter jeg til og med litt tyngre enn sist. Jeg MÅ ta meg sammen denne gangen med kosthold og trening, men har litt lett for å finne unnskyldninger og utsette treningen. Jeg kjenner også at søtsuget har begynt å komme nå som kvalmen har roet seg litt. Så nå er det på tide å ta seg i nakken :)
 
Jeg tenker at jeg skal være veldig fornøyd hvis jeg klarer å:
- ta bekkenbunnsøvelsene mine hver dag (hadde mye bekkenløsning sist)
- trene bekkenbunn og lett styrke hos fysioterapeut ca en gang pr uke
- gå en relativt rask tur på 30 minutter minst 3 ganger pr uke

Når det gjelder kosthold tenker jeg at jeg burde:
- ta tran (og laktulose) hver dag :confused: ÆSJ
- spise 5 om dagen med frukt og grønt. Tror det blir mest frukt.
- spise minst en halv skive med makrell i tomat eller annen feit fisk hver dag
- Ikke spise sjokolade/is/chips/vafler etc mer enn to dager i uken (må være litt realistisk)

Det er iallefall et mål, så får jeg se hva jeg klarer :cool:
 
Frisk start :smiley-bounce016
Gikk en rask tur på 45 minutter for å hente bilen som var ferdig på service i formiddag. Dro rett til fysioen og gjennomførte bekkentreningsprogrammet midt to ganger. Kjenner at det kanskje blir litt mye på en dag, for nå verker bekkenet. Har ellers tatt knipeøvelsene mine en gang, så må ta en gang til nå.
Har ellers spist laks til middag og klart å holde meg unna alt det søte. Kjenner søtsuget melder seg nå etter middag, men døyver det med litt plommer. Har ellers spist elple, druer, agurk og tomat. Tenkte å lage hjemmelagde knekkebrød til kvelds, så er det jo noe godt å glede seg til.

Måtte det fortsette slik :)
 
Gårsdagen var ikke så god igjen. Fikk ikke gått tur og glemte helt knipeøvelsene. Matmessig var det ikke så ille. Sparte meg litt til jeg skulle i 40-årsdag på kvelden, men måtte begynne på min 1,5 timer lange kjøretøy hjem før kakebordet ble åpnet. Fikk et lite sjokoladekakestykke som niste, men ingen stor fråtsing. Jaja, får bare prøve mer i dag :)
 
Så flott tråd da :) Ja helt supert hvis du klarer fullføre den treningsplanen.. Lurt å ikke overdrive målene for da blir det ikke reelt :)
Har IKKE vært flink med mat denne helgen.. Blitt litt for mye søtt.. Men nå er d slutt! Heldigvis bare gått opp 0,5 kg enda.. Og vil gjerne ikke gå opp mer før uke 20 ca... Sliter allerede med vann i kroppen til tider, så d er ENDA en grunn til å tenke gjennom hva jeg putter i munnen!!
Tenker jeg kjøper meg en sånn treningsball, så jeg kan utføre sånne bekkenvennlige øvelser hjemme.. Mens nå starter zumba hver mandag i 8!!!! uker.. Håper så inderlig at bekkenet holder ut så lenge!!!! :)
 
Så flott tråd da :) Ja helt supert hvis du klarer fullføre den treningsplanen.. Lurt å ikke overdrive målene for da blir det ikke reelt :)
Har IKKE vært flink med mat denne helgen.. Blitt litt for mye søtt.. Men nå er d slutt! Heldigvis bare gått opp 0,5 kg enda.. Og vil gjerne ikke gå opp mer før uke 20 ca... Sliter allerede med vann i kroppen til tider, så d er ENDA en grunn til å tenke gjennom hva jeg putter i munnen!!
Tenker jeg kjøper meg en sånn treningsball, så jeg kan utføre sånne bekkenvennlige øvelser hjemme.. Mens nå starter zumba hver mandag i 8!!!! uker.. Håper så inderlig at bekkenet holder ut så lenge!!!! :)

Takk for det :) Bare kjekt om du slenger deg på. Jeg har gått opp 2 kg så langt, så det er greit hvis det ikke akselererer veldig. Vannet har jeg heldigvis sluppet unna så langt. Fikk veldig mye siste, men mest i siste trimester. Zumba har jeg aldri prøvd, men det høres veldig kjekt ut. Jeg tror ikke jeg klarer å presse inn noe organisert aktivitet i timeplanen vår på kveldstid, siden vi begge jobber så mye vakter. Lurer på å prøve noe nettbasert yoga/Pilates. Uansett viktigst med disse bekkenøvelsene, men knipeøvelsene er veldig lett å glemme. Sukk...
 
Søndag fikk jeg gått en flott tur i nydelig vær på 45 minutter. Kjentes godt ut i kroppen. Mandag og tirsdag har vært preget av et forkjølelsesvirus i familien. Tenker å få gått en tur igjen i dag. Jeg sliter fremdeles med å få gjort knipeøvelsene. Skulle jo være det letteste å få gjort, men det forsvinner ila dagen likevel. I dag gjorde jeg halvparten av øvelsene i bilen på vei til jobb. Tror det kan være en god rutine. Teller til 1008 mens jeg kniper ( fra 1001 vel og merke ;) ). Eneste er at det er vanskeligere å kjenne om en kniper rett.

Nå det gjelder kostholdet har det gått flott de siste dagene. Ikke noe kaker, sjokolade eller lignende. Lagde ovnsbakte høstfrukter som vi spiste med lett vaniljekesam til kvelds i går. Det var nydelig!

Ha en fin dag alle sammen :)
 
Vil bare sin at jeg gjør IKKE dette for å slanke babyen min. Den blir nok kjempestor uansett slik som den vokser. Men jeg håper at jeg slik kan stå så lenge som mulig i arbeid og holde meg frisk slik at jeg kan være en god mamma for de andre barna mine.

I dag har jeg fri fra jobben og skal pakke til helgetur med barna. Mannen skal jobbe. Ellers skal jeg ned for å trene hos fysioterapeuten min og gå en tur. Har ikke fått gått tur før denne uke pga en kjedelig forkjølelse, så nå må jeg gå både fredag, lørdag og søndag for å nå målet mitt ;) Av søtlige utskeielser har det vært mannen sine grove vafler til kvelds en dag og på lørdag skal jeg på reunion med kullet på en restaurant, så da blir det nok en god dessert og noe god drikke. Syns dette går tålelig bra jeg ;)
 
Jeg har ikke vært flink :( må seriøst skjerpe meg!!!!! Herregud.....
 
Nei. Jeg har heller ikke vært så flink de siste 2 dagene. Har vært bortreist på kurs og da er det mye vanskeligere enn når en er hjemme. Så setter de fram så mange fristelser i pausene som er vanskelig å si nei til. I går ble det både sjokolademuffins, sjokolade og restaurantbesøk. I dag ble det panna cotta og Sjokoladekake i lunsjen og 2 (!) berlinerboller i siste pause. Bare til pass for meg at jeg ble så kvalm på toget hjem at jeg måtte kaste opp :( Er fortsatt kvalm i svangerskapet enda, men har faktisk ikke kastet opp før nå. Har ikke fått trent noe særlig heller, så nå er det knipeøvelser siste halvtimen på toget for å kompensere ;)

Blir flau av å lese dette :( Bot og bedring i morgen!
 
Back
Topp