Mistenker noe kan være galt. Bør jeg ringe føden?

Afro_Head

Betatt av forumet
Sommerfuglene 2017
De siste tre dagene har jeg vært dårlig. Først tenkte jeg at det var pga en heftig påskeferie med familien (selv om jeg ikke gjorde så mye).

Men etter å ha kommet hjem på mandag har jeg følt meg uggen, ekstrem hodepine, kramper i leggen, hard i magen (mye kynnnere til tider), drikker mye for jeg føler meg tørst hele tiden og går mye på do.

Paracet/smertestillende hjelper svært lite. Prøver å unngå å ta for mye óg. Ligger/sitter stort sett i løpet av dagen (er og har vært 100% sykemeldt).

Er 32 uker...

Hva hadde dere gjort?
 
Jeg ville ringt. Det er bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite. Det verste som kan skje er at de heller ber deg kontakte fastlegen eller legevakt, men prøv føden først. Lykke til!
 
Jeg syns du burde kontakte lege/jordmor. Kanskje du kan komme inn til en ekstra kontroll. Eller du kan ringe føden først og høre.
 
Jeg hadde absolutt ringt føden. Det er viktig å følge magefølelsen sin. Masse lykke til, si i fra hvordan det gårda. :)
 
jeg tror ikke jeg ville ringt føden.. men ville kontaktet lege/jm :) Lykke til!
 
Hvordan går det?
 
Bare å ringe føden. De vil heller at du ringer og snakker med dem og vurderer det, enn at du bekymrer deg. Ingn fare med en telefon for mye.
 
Jeg ville ringt lege/jordmor. Har inntrykk av at føden har veldig mye henvendelser som egentlig er lege/jordmor sitt ansvar. Av og til følt meg dum når jeg har ringt og følt det var feil å ringe de. Så lenge det ikke er "akutte" ting som smerter, blødning, lite bevegelser, lekkasje osv.. Lykke til ❤️
 
De siste tre dagene har jeg vært dårlig. Først tenkte jeg at det var pga en heftig påskeferie med familien (selv om jeg ikke gjorde så mye).

Men etter å ha kommet hjem på mandag har jeg følt meg uggen, ekstrem hodepine, kramper i leggen, hard i magen (mye kynnnere til tider), drikker mye for jeg føler meg tørst hele tiden og går mye på do.

Paracet/smertestillende hjelper svært lite. Prøver å unngå å ta for mye óg. Ligger/sitter stort sett i løpet av dagen (er og har vært 100% sykemeldt).

Er 32 uker...

Hva hadde dere gjort?

Sniker: det at du har ekstrem hodepine er god grunn til å ringe, så ja, du burde ringe føden.
 
Jeg ville ringt lege/jordmor. Har inntrykk av at føden har veldig mye henvendelser som egentlig er lege/jordmor sitt ansvar. Av og til følt meg dum når jeg har ringt og følt det var feil å ringe de. Så lenge det ikke er "akutte" ting som smerter, blødning, lite bevegelser, lekkasje osv.. Lykke til [emoji173]️
Og ekstrem hodepine, da dette er et klassisk tegn på veldig høyt blodtrykk, eventuelt svangerskapsforgiftning.
 
Jeg hadde gitt så blanke f i om føden har mye å gjøre, det er alltid babyen som kommer først. I dette tilfellet kunne det vært snakk om moderat/alvorlig svangerskapsforgiftning, noe som skal tas på alvor. Får en symptomer når lege har stengt, bør en ringe enten føden eller legevakt. Ville i alle fall ikke jeg nølt med :) Håper formen er bedre :)
 
Og ekstrem hodepine, da dette er et klassisk tegn på veldig høyt blodtrykk, eventuelt svangerskapsforgiftning.
Selvfølgelig :) Dette regnes jo som akutt :) men det kan jo ikke vært så akutt/så ekstremt vondt hvis man har gått med symptomene i tre dager før man evt tenker på å kontakt helsepersonell? Jeg fikk akutte brystsmerter på natten en gang som viste seg å være halsbrann, i uke 30. Ringte til legevakt da, selv om det var svangerskapsrelatert :) Folk må jo selvfølgelig ringe dit de vil, men mange ganger er ikke føden riktig instans å henvende seg til i første omgang. Det inntrykket har jeg også fått når jeg har ringt de og, da ble jeg også bedt om å ta kontakt med legevakt heller :)
 
Last edited:
Hvordan gikk det med deg?
 
Selvfølgelig :) Dette regnes jo som akutt :) men det kan jo ikke vært så akutt/så ekstremt vondt hvis man har gått med symptomene i tre dager før man evt tenker på å kontakt helsepersonell? Jeg fikk akutte brystsmerter på natten en gang som viste seg å være halsbrann, i uke 30. Ringte til legevakt da, selv om det var svangerskapsrelatert :) Folk må jo selvfølgelig ringe dit de vil, men mange ganger er ikke føden riktig instans å henvende seg til i første omgang. Det inntrykket har jeg også fått når jeg har ringt de og, og en gang ble jeg bedt om å ta kontakt med legevakt heller :)

Jeg er enig i at man ikke trenger å ringe føden, om det ikke er akutt [emoji4] Men kraftig hodepine er absolutt innafor å ringe føden for. Det gjentok de flere ganger til meg da jeg fikk høyt blodtrykk. Er man ikke klar over at kraftig hodepine kan være et dårlig tegn, så er det ikke så rart man kanskje går noen dager for å se om det går over tenker jeg. Men det betyr ikke at det ikke kan være akutt, men at man rett og slett er uviten.
 
Jeg er enig i at man ikke trenger å ringe føden, om det ikke er akutt [emoji4] Men kraftig hodepine er absolutt innafor å ringe føden for. Det gjentok de flere ganger til meg da jeg fikk høyt blodtrykk. Er man ikke klar over at kraftig hodepine kan være et dårlig tegn, så er det ikke så rart man kanskje går noen dager for å se om det går over tenker jeg. Men det betyr ikke at det ikke kan være akutt, men at man rett og slett er uviten.
Ja, kanskje :) men de brystsmertene jeg hadde kunne også tydet på SF da det er et vanlig symptom. Men jeg ringte likevel legevakt og ble prioritert med en gang. Alt var fint, tok flere prøver og undersøkelser, og det ble konkludert med halsbrann. Hadde jeg feks hatt forhøyet blodtrykk og proteiner i urin hadde jeg nok blitt sendt videre til føden :) poenget er at det ikke må være svangerskapsrelatert/må sjekkes på sykehuset på en fødeavdeling alltid. Hatt masse kraftig hodepine selv som har vært migrene. Viktigste er å rådføre seg med helsepersonell, men er ikke alt man ringer først til føden for :) Det er i hvert fall det jeg har fått beskjed om når jeg har ringt føden. Dumt å føle seg "avvist" på tlf.
 
Takk for svar. Ringte føden, ut i fra plagene mente hun at det kunne være noe infeksjon eller noe og pga det kunne jeg ta kontakt med legevakten for å ta en urinprøve og sjekke blodtrykket.

Dro til legevakten, all sjekk så bra ut. Fikk beskjed om å ta paracet og hvile. Så jeg tenker at jeg får ro meg selv med dette fram til mandagen for da har jeg kontroll hos jm.

Kjenner mye liv og ingen smerter, så det er et positiv tegn og trøst. :)
 
Ja, kanskje :) men de brystsmertene jeg hadde kunne også tydet på SF da det er et vanlig symptom. Men jeg ringte likevel legevakt og ble prioritert med en gang. Alt var fint, tok flere prøver og undersøkelser, og det ble konkludert med halsbrann. Hadde jeg feks hatt forhøyet blodtrykk og proteiner i urin hadde jeg nok blitt sendt videre til føden :) poenget er at det ikke må være svangerskapsrelatert/må sjekkes på sykehuset på en fødeavdeling alltid. Hatt masse kraftig hodepine selv som har vært migrene. Viktigste er å rådføre seg med helsepersonell, men er ikke alt man ringer først til føden for :) Det er i hvert fall det jeg har fått beskjed om når jeg har ringt føden. Dumt å føle seg "avvist" på tlf.

Jeg står allikevel på min anbefalning til trådstarter [emoji4] At du er uenig er helt i orden. Smerter i øvre mageområde er i enkelte tilfeller et symptom på en atypisk variant av svangerskapsforgiftning som kalles hellp syndrom. I sjeldne tilfeller får noen også brystsmerter, men det er ikke et typisk symptom for svangerskapsforgiftning. Viktigste er å rådføre seg med helsepersonell, ja. Jeg anbefaler allikevel ts å ringe føden ved ekstrem hodepine, da det er et viktig symptom å få sjekket, og det står jeg ved [emoji4] Jeg hadde selv en alvorlig svangerskapsforgiftning med truende eklampsi i mitt svangerskap, og jeg er derfor FOR at man heller ringer en gang for mye, enn en gang for lite ved symptomer på dette. Og det vil jeg heller ikke slutte å oppfordre til. Men jeg kan respektere at andre er uenige [emoji5]
 
Takk for svar. Ringte føden, ut i fra plagene mente hun at det kunne være noe infeksjon eller noe og pga det kunne jeg ta kontakt med legevakten for å ta en urinprøve og sjekke blodtrykket.

Dro til legevakten, all sjekk så bra ut. Fikk beskjed om å ta paracet og hvile. Så jeg tenker at jeg får ro meg selv med dette fram til mandagen for da har jeg kontroll hos jm.

Kjenner mye liv og ingen smerter, så det er et positiv tegn og trøst. :)
Så flott at du ringte, og fikk veiledning videre på hva du skulle gjøre [emoji5] Godt å høre at det ikke var noe farlig, og at du fikk sjekket det [emoji4]
 
Back
Topp