Missed abortion

Bkno9946582

Første møte med forumet
lurer på hvordan det fungerer når man har hatt en MA.

1. Hvor lenge kan man vente fra man har funnet det ut til man mååå gjennomføre en medisinsk abort?
2. Er det farlig å vente?
3. Hvor lenge er det normalt/gjennomsnittlig å blø i etterkant?
 
lurer på hvordan det fungerer når man har hatt en MA.

1. Hvor lenge kan man vente fra man har funnet det ut til man mååå gjennomføre en medisinsk abort?
2. Er det farlig å vente?
3. Hvor lenge er det normalt/gjennomsnittlig å blø i etterkant?
Jeg vet ikke hvor lenge man MÅ vente men hos meg begynte først blødning uten at kroppen kvitterte noe første gangen. Fikk da cytotec etter ca 1 uke med venting uten at noe skjedde. Blødde da i 14-15-16 uker totalt. Helt jævlig. Derfor fikk jeg først cytotec etter 1 uke da det ble oppdaget denne gangen (hos privat gyn), det funket ikke, fikk da utskrapning etter en uke til på sykehuset.
Tror ikke det er farlig å vente, det sies at det er det beste for kroppen å fikse det selv, men at dette kan ta veldig lang tid. Det er forferdelig å bare blø i ukesvis, så jeg presset på for å få hjelp sist. Hvor lenge man blør er nok individuelt, alt fra omtrent ingenting til flere uker.
 
Jeg fant denne "informasjonsbrosjyren" på nett, fra Storbritannia;
http://www.miscarriageassociation.o...ds/2016/10/Management-of-miscarriage-2016.pdf

Der står det om at en tredje mulighet (i tillegg til medisinsk/kirurgisk abort) ved MA er å vente å se til det skjer naturlig. Som kan ta dager eller flere uker. Så det vil nok ikke være farlig å vente, så lenge du ikke har tegn på infeksjon osv.
Forøvrig mye annen bra informasjon der også!

Lengden på blødning varierer veldig, og kommer an på mange ting, blandt annet hvor langt du er på vei, hvor bra effekt man har av medisinene/om alt kommer med en gang, osv. Men ser ut til at det er relativt gjennomsnittlig å blø+spotte i ca 2-3 uker etter det jeg har lest rundt omkring.
 
Jeg ba om å få aborten gjennomført så fort som mulig da MAen ble oppdaget. Jeg hadde såvidt begynt å blø da jeg fikk ul på Volvat. Dagen etter ul fikk jeg de første pillene som skulle tas dagen etter. De siste pillene skulle jeg få på sykehuset siden aborten skulle gjennomføres der. Så langt kom jeg ikke. Jeg rakk å ta de første pillene. 8 timer senere startet aborten. Jeg dro på sykehuset siden jeg blødde så kraftig. Jeg tror jeg blødde i 2-3 uker.
 
jeg oppdaget MA på UL i uke 10. Kroppen ordnet opp noen dager etterpå selv. Jeg tror at gynekologen "dyttet og fremprovoserte" litt bevegelse slik at kroppen raskere ordnet opp. Strakk meg litt og sånn, jeg tror det virket, men kan jo være kroppen hadde ordnet opp selv om jeg ikke hadde hatt TUL. Hvem vet;)
 
Vet ikke hvordan det er ift hva man "må". Ofte tror jeg det vil bli gjort en ny vurdering for å være sikker på at man ikke tar feil.
Jeg ble fulgt over fire uker fordi det fantes en mulighet for at alt var bra, men at den lille klarte gjemme seg. Ved 10 uker da det ikke var håp lenger skulle jeg ta Cytotec samme dag/neste dag fordi gyn mente kroppen hadde fått nok tid på seg til å løse det selv.
 
Har hatt min 3 MA for 10 uker siden.
Fikk cytotec og blødde kraftig en dag ca, har hatt kontroller på sykehuset som viser rester, men har valgt å fortsatt vent å se om det kommer ut med neste mens, når nå den engang kommer.... Gyng sier det ikke er farlig å vente. Men blir jo litt utålmodig.
De 2 første gangene hadde jeg utskrapning ( og mer uerfarne leger som mente jeg måtte det). Da tok det mange mnd før jeg fikk mens uansett.
Noen som har erfaring med å bruke progesteron for å få igang mens?
 
Back
Topp