Missed abortion..?

Atalanta

Forelsket i forumet
Mine svangerskapssymptomer forsvant for ca et døgn siden, har ikke noen "mensmurringer" i magen lenger, og ingen "strekk-følelse" fra livmorbåndene (symptomer som jeg har hatt en uke ca). Slik var det IKKE i mitt forige svangerskap, da ble ble symptomene bare sterkere og sterkere samt var der noenlunde hele tiden, det ble aldri mindre symptomer utover..

Jeg har ikke hatt noen blødning, men lurer jo på om det kan være en tidlig MA på gang..
Kan man ta kontakt med fødeklinikken og få enten målt hCG stigning i blodprøver og/eller UL? Eller må man gå via fastlegen? Min fastlege har ferie nå, så i såfall må det gjerne bli Volvat..??

Det er jo veldig tungt å gå og vente uten å vite, og også unødvendig... Men er jo også redd for å virke hysterisk og overnervøs etc...
(Noe jeg jo sikkert er, mest sannsynlig så er jo alt som det skal..)

Har dere noen synspunkt?? Hva bør/kan jeg gjøre..??
 
Hei, atlanta. Eg veit ikkje heilt kva eg skal seie til dette her, eg har termin på akkurat samme dag som deg, og er ergo akkurat like langt. Mine meingar om dette er at symptomer skal då ikkje forsvinne.. du har då ikkje opplevd det før, har du det ? Me er alle ulike, men sånn har eg det i allefall...
- Murringer, det er slike mensmurringer og det stikker og strekker litt, murringene er der heile tida, men stikkinga går litt fram og tilbake... Det er slik 24/7 og heile døgnet. Brysta er ømme og det stikker i dei, det er som ei slags kald stikkende kløe, kald følelse.. dårlig forklart.
 
Eg trur eg hadde oppsøkt lege om eg var deg, Volvat som du seier, kreve ein indre UL så du veit dette, for å gå sånn å lure det er ikkje sunt for nokon.
 
Håpar du ikkje har hatt ein SA . Håpar alt er i orden med deg og spiren.[:)]
 
Eg lurer på noko: Bare forsvant symptomene sånn plutselig.. føltes det som det ikkje var "noko meir" ? Gjekk dei gradvis bort ? Var det sånn "eg var full av symptomer i det eine øyeblikket og ikkje i det neste... ?
 
Please please ikkje la det vere ein SA!! Tenker på deg.
 
Ikke så morsomt... Men det rammer utrolig mange, og som regel er det en god grunn til at det skjer. Faren for at det skal skje igjen er heldigvis nokså liten for de fleste

 

Begrepene
• Abortus spontanus (ufrivillig abort før 22. svangerskapsuke)
• Komplett abort (hvor hele graviditet utstøtes av livmoren)
• Inkomplett abort (hvor det er rester tilbake i livmoren)
• Missed abortion (avdød graviditet uten blødning)
• Blighted ovum (Egget er befrukta, men har ikke utvikla seg.)
• Habituell abort (Mer enn tre spontane aborter uten fullgått svangerskap i mellom)

[font="arial, helvetica, sans-serif"][font="arial, helvetica, sans-serif"]• Provosert abort (frivillig abort)

"Spontanabort" (SA) brukes om aborter som starter med en blødning, mens "missed abortion" (MA) brukes om aborter der fosteret dør, men det ikke kommer noen blødning.

 

Behandling
Du bør alltid søke lege om du blør i svangerskapet. Det samme gjelder dersom du får store smerter. Legen bør for det første undersøke om du er gravid desom du ikke er sikker på det. Videre vil du trolig bli henvist til undersøkelse med ultralyd for å finne ut om det er et foster der og om det lever.
Både hvis aborten starter med ei blødnig eller hvis man oppdager at fosteret er dødt uten at blødning oppstår kan det være aktuelt med ei utskrapning. Ved MA må dette alltid gjøres for å få rensa livmora, mens ved spontanabort gjøres dette som regel dersom man hadde kommet lenger enn til 7. uke, (men også av og til for de som var kortere på vei dersom livmora ikke rydder godt nok opp på egen hånd.) For de fleste som ikke nådde 7. uka vil livmora blø ut det som skal ut på egen hånd. Ved utskrapning blir kvinnen lagt i narkose, og livmora blir tømt gjennom livmorhalsen. [link=http://www.doktoronline.no/section/pregnancy/?action=showArticle&url_topic=209&DocumentId=300008]Her[/link] står det mer om utskrapning

I tillegg kan det være aktuelt å gjøre målinger av [link=http://wip.furst.no/bb/node171_ct.html]hCH[/link] ("svangerskapshormonet") innholdet i blodet for å se om dette synker som det skal. Dersom det ikke synker kan det skyldes et uoppdaga svangerskap utenfor livmora, eller rester av "svangerskapsprodukt" i livmora.

I noen skjeldne tilfeller kan det oppstå en underlivsbetennelse. Denne kan i verste fall gjøre kvinnen steril, og må behandles. Symptomer er bl.a feber og smerter.

 

Hvorfor skjer det
Det er flere årsaker til at en ufrivillig abort skjer
Genetiske defekter og misdannelser hos fosteret er den vanligste årsaken (50 – 75 % av tilfellene).
Feil i morkaken, som f. eks. dårlig blodgjennomstrømming, mangelfull utvikling, infeksjoner eller navlesnorsdefekter er en annen grunn.
Hos noen kan forklaringa være infeksjoner med bakterier, virus (Røde hunder, Herpes, Cytomegalovirus) og parasitter.
Feil i hormonproduksjonen.
Immunologiske sykdommer og tilstander hos mor. (f.eks [link=http://home.c2i.net/lupusrogaland/Hva_er_Lupus.html]Lupus[/link])
Mange spontanaborter er allikevel uforklarlige

 

Hva kan du selv gjøre?
Lite eller ingenting desverre. (Eller heldigvis kanskje?) Det nytter ikke å legge seg flatt og vente på 12. uke, for for de aller aller fleste er det andre grunner enn ting mor gjør som er årsak til aborten. Hopping, dansing, sykling og sex spiller ingen rolle. Det spiller heller ingen rolle hva du spiser eller ikke (så lenge du er innenfor det som er regna som[link=http://snt.mattilsynet.no/nytt/kosthold/gravide/rad.html] trygt for gravide[/link]), tenker på eller ikke, og om barnet var ønska eller ikke.
Unntaket for dette er selvfølgelig de tilfellene der en har vært igjennom en utredning, og funnet en årsak. Da kan en ved hjelp av riktig behandling klare å gjennomføre neste svangerskap.
For en del kan sykehusinnleggelse eller sykemeldig være aktuelt. Det finnes ingen bevis for at dette hjelper, men til slutt vil man gjerne at alt skal være prøvd.

 

Litt statistikk
Ifølge en gynekolog på St.Olavs, ender 90% av alle svangerskap i en ufrivillig abort. De aller fleste av disse skjer før forventa mens så kvinnen vil aldri forstå at hun har vært gravid
Etter 4. uke (dvs etter forventa mens) er det fortsatt 50 % sjanse for at det kan gå galt. De fleste av disse skjer svært tidlig, og ville før de supersensitive hjemmetestenes tid blitt forklart med at mensen var litt sen av en eller annen grunn. (stress, sykdom og vekttap f.eks)

Det fins MANGE ulike statistikker på hvor mange svangerskap som ender i ufrivillige aborter. De spriker mye, men alle er enige om at mange svangerskap går til grunne i de første 2-3 ukene etter befruktning, og har du kommet det forbi uke 12, så er sjansen god for at dette går bra.

Jeg har funnet denne oversikten over muligheten for at det går bra etterhvert som man når de ulike svangerskapsukene:






5-8 uke 89,2% sjanse for at det skal gå bra
9-12 uke 93,8% sjanse for at det skal gå bra*
13-16 uke 96,3% sjanse for at det skal gå bra
17-20 uke 98,9% sjanse for at det skal gå bra
21-24 uke 99,3% sjanse for at det skal gå bra **
25-28 uke 99,8% sjanse for at det skal gå bra

*dersom hjerteaktivitet er påvist, er faren for abort enda mindre.
**Etter 22. uke regnes det som dødfødsel.



Sjansen for at det skal skje igjen er ikke så stor så lenge du har opplevd dette en gang. Faren for gjentakelse er enda mindre om du allerede har gjennomgått et normalt svangerskap og født et friskt barn.
Her er en tabell som viser faren for at det skal skje igjen om du har mistet en gang.







Situasjon


Prosentvis sjanse for å miste i neste svangerskap



Mistet i første svangerskap


13 %



Mistet en gang etter å ha hatt ett eller flere normale svangerskap


10 % (Det vil si ingen forhøyet risiko i forhold til om du aldri hadde mistet)



To svangerskap og to ufrivillige aborter


40 % (Du bør ta en prat med legen din for å vurdere utredning for habituell abort.)



Flere ufrivillige aborter etter å ha gjennomgått ett eller flere normale svangerskap


13 % hvis du er under 35 år.
Tre aborter uten fullførte svangerskap innimellom er grunn til utredning for habituell abort selv om du har gjennomført svangerskap tidligere.



Tre svangerskap og tre ufrivillige aborter


60 % Etter tre aborter skal du be om å bli utreda for habituell abort.



Fire eller flere svangerskap og like mange ufrivillige aborter (Ingen fullgåtte svangerskap)


Sjansen for å klare det er så lav som 0 - 5%. Hard dere enda ikke starta utredning, bør dere gjøre det, for svært mange kan hjelpes!



Kvinnen er over 35 år.


Hvis du har født friske barn tidligere eller dette er ditt første svangerskap er det ingen grunn til å bekymre seg for økt fare for gjentakelse.
Det er likevel et faktum at etter fylte 35, begynner kvaliteten på kvinnens egg å synke, og faren for aborter og barn med misdannelser øker noe.



Etter første ufrivillige abort er sjansen for å bli en av dem som rammes av gjentatte aborter


20 %


Kilde: [link=http://www.pregnancyloss.info/]Pregnancyloss.info[/link]

Når prøve igjen?
Det vanlige er å blø i 1-2 uker og at menstruasjonen kommer tilbake 3-6 uker etter aborten. Det er anbefalt å vente med å prøve å lage en ny baby til denne mensen er kommet, for at livmorslinhinna skal få "henta seg inn". Men så er det fritt fram. Og det kan virke som at mange lett blir gravide etter en SA/MA. Gjerne med en gang eller etter kun få prøvemåneder.
Noen leger anbefaler at man bør vente lenger for at mor skal få hente seg inn etter blodtap, og også etter det psykiske belastninga som en abort er. Mange vil nok oppleve dette som tøft. Men det er stor trøst i at det ikke så ofte skjer flere ganger på rad.
I neste svangerskap er det mange som blir ekstra nervøse for hvorvidt det vil gå bra eller ikke. [link=http://www.barnimagen.com/forum/messagelist/4776]Her[/link] er Barnimagen.com`s diskusjonsforum for de som er i den situasjonen.

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Anita: Hvordan går det med deg Grete? Jeg opplevde en SA i 23. uke i fjor sommer. Utrolig trist! Er nå gravid igjen i 6. uke, men for et par dager siden opplevde jeg også at mye av svangerskapssymptomene bare "forsvant" over natta. Opplevde også noen få striper av blod. I går var det ikke noe blod, og i dag var jeg litt kvalm igjen, men er svært usikker på om det går bra. - Var på ultralyd i går, og gynek. sa at det var umulig å si om det var sånn eller sånn, så jeg skal tilbake i neste uke.
(07.02.2007, 09:24)




Grete



:
 Ingrid; tusen takk for den! Godt å høre at det ikke alltid trenger å bety noe negativt at det svinger. Er nok litt sårbar, og leser betydning inn i alt pga dårlige minner.. Ingen blødninger foreløpig. Tiden vil vise. Takk igjen, jeg setter pris på det!:)
(20.01.2007, 01:18)




Ingrid



:
 Huff, Grete. Selv har jeg opplevd dette bare en gang, og kan godt forstå at det er ekstra vondt å oppleve det gjentatte ganger. Håper det går bra med deg denne gangen!! Jeg har opplevd at svangerskapsymptomene har svingt enormt fra dag til dag, uten at det var noe galt fatt. Krysser fingre for deg :)
(18.01.2007, 21:29)




Grete



:
 Abort er enormt vondt å oppleve. Jeg har tidligere spontanabortert 2 ganger, og er redd for at det holder på å skje igjen. Er nå gravid i 7. uke, og har merket en brå nedgang i svangerskapssymptomer - over natten sluttet trettheten og ømheten i brystene. Det samme skjedde sist gang, så nå går jeg bare og venter.. Ikke morsomt i det hele tatt. Men det er lov å håpe!


Abortus imminens:    truende abort
Abortus insipiens:     uunngåelig abort
Abortus completus:   komplett abort  (tomt i livmoren)
Abortus incompletus: inkomplett abort (delvis tømming
                                  av livmor)
Abortus inhibitius/missed abortion:  avdødt foster
Anembryonalt svangerskap/blighted ovum: fostersekk
                                  uten foster 

Definisjon generelt:
Et svangerskap i livmoren som spontant går til grunne 
Forekomsten er 7-8000 per år.


Årsaker:
- Sykdommer/defekter hos barnet
  Genetiske årsaker (50- 80 %)
  Kromosomavvik (hyppigste årsak til spontanabort)

- Hormonelle årsaker

- Anatomiske (misdannelser i livmor, sviktende funksjon 
  av livmorhalsen)


- Infeksjoner




- Symptomer

Vaginalblødning

Smerter



Komplikasjoner:
Blødning
Infeksjoner med feber og smerter




- Undersøkelse

Gynekologisk undersøkelse
Ultralyd
HCG (svangerskapshormon)- test i urin og blod
Rhesus-undersøkelse



- Behandling

- Blø ut restene - ved lite innhold i livmoren

- Evacuatio (utskrapning) - kirurgisk tømming av livmoren

- til Rhesus-negative kvinner gis anti-D- gammaglobulin.
  Ca 15 % av alle kvinner har blodtypen Rh- negativ.
  I forbindelse med graviditet kan det hos disse
  kvinnene  dannes antistoffer i blodet som kan skape
  komplikasjoner ved senere graviditet, og ved evt
  blodtransfusjon.


 
 
Ingen svangerskap er like. Det her er første gang jeg er gravid, og jeg hadde lite/ingen symptomer de første ukene.. Bør ikke være noe galt selv om du ikke merker noe på kroppen.. Klart en får negative tanker når en ikke merker noe, men det betyr jo ikke alltid at det er noe galt... Håper alt går bra med deg og din spire atalanta..
 
 
 
Du er jo ikke langt på vei, og da er det ikke uvanlig at ting svinger - skikkelige symptomer pleier jo ikke å dukke opp før rundt 5-6 uker. Dessuten kan disse variere veldig fra svangerskap til svangerskap. Jeg har i alle fall hatt den erfaringen. Krysser fingrene for at det skal gå bra for deg. Klem
 
ORIGINAL: M@mm@10.12.07


Håpar du ikkje har hatt ein SA . Håpar alt er i orden med deg og spiren.[:)]

Eg lurer på noko: Bare forsvant symptomene sånn plutselig.. føltes det som det ikkje var "noko meir" ? Gjekk dei gradvis bort ? Var det sånn "eg var full av symptomer i det eine øyeblikket og ikkje i det neste... ?

Please please ikkje la det vere ein SA!! Tenker på deg.

 
SA har jeg ikke, da jeg ikke har noen form for blødning eller kramper etc. Er bekymret for om fosteret er dødt inni meg uten at kroppen (enda) støter det bort, en MA altså.
 
Brystene er fremdeles vonde, men kanskje ikke så ekstremt vonde som for noen dager siden..? Vanskelig å si...
 
Har ikke "plutselig" mistet symptomene, men bare blitt gradvis oppmerksom siste døgnet om at nå er det mindre enn de har vært siste uken..? Vanskelig å forklare også... Og vanskelig å kjenne "graden" på symptomene, hvor mye innbiller jeg meg, hvor mye er skapt av håpet, og hvor mye av redselen nå?
 
Har lest det meste av relevante ting på nettet om MA og SA, uten at jeg får noe mer svar på om det er det som skjer med meg nå eller ikke. Slike symptomer er jo veldig varierende, så det er jo umulig å si.
 
Innvendig ultralyd så tidlig som nå sier nok lite, da embryoet er så lite at det faktisk kan være vanskelig å finne.
 
Men blodprøver i morgen og feks onsdag vil vel si noe om hCG-inholdet i blodet har steget slik det skal hvis alt er normalt..?
 
Skal prøve å slappe av og ikke overanalysere så mye, og konferere med samboeren om vi bør ta blodprøver eller ikke (om ikke annet slik at vi får ro i sjelen..).
Takk for tilbakemeldinger og positive ord!!
 
 
 
Fekk vondt av deg at det kunne vere noko gale med spiren, så eg leita opp på nettet til deg om det, så kanskje det kunne vera noko hjelp i.

Håpar at du ikkje har hatt ein MA. Håpar at spiren lever og har det godt.

Sender deg mange gode tanker "og krysser fingrane om at alt er i orden.."
 
Back
Topp