Missed abortion - uoppdaget?

Novemberbamsen

Forelsket i forumet
Novemberbarna 19
Hei,

jeg går og tenker på hvor lenge man egentlig kan gå rundt med en uoppdaget missed abortion?
I første graviditet bodde jeg i et land der det var valgfri ultralyd i svangerskapsoppfølgingen omkring uke 12, så da tenkte jeg ikke så mye over muligheten for MA (rasjonalet bak er jo at man tenker at etter uke 12 er man på forholdsvis trygg grunn, så ser man en levende og normalutviklet liten en på UL i uke 12, så er man jo stort sett i boks).

Denne gangen tenker jeg mye mer over dette og tar meg selv i å grue meg til ordinær ultralyd, i tilfelle man kommer dit og oppdager en MA med et foster som har lagt dødt i magen i 10 uker. (eller 5 uker, for den del) Går det an?
Samtidig klarer jeg ikke å tenke at dette er rasjonelt. På et eller annet tidspunkt MÅ da en MA bli til en SA, eller gi smerter, el. l. slik at det døde vevet blir utstøtt?
 
Hei!

Når en først begynner å tenke over det, er det vanskelig å slippe den tanken. Men ja det er utrolig hva som faktisk kan gå ann. Og som du sier rasjonelt sett bør det bli en SA eller gi smerter. Jeg har hittil ikke opplevd at fostret ikke lever på rutine ultralyd, da en ofte føler på andre ting før den tid som at man ikke har noen symptomer lengene osv. Det er omdiskutert om en skulle tilby 12 uker til alle, og som du sier selv tenker man at hvis det ikke går galt vil kroppen på et tidspunkt rydd opp i det selv. Hvor lenge man kan gå med en MA er jeg faktisk ikke helt sikker på.

Men tar denne tanken stor plass og du bekymrer deg mye for det vil jeg heller anbefalt deg å tatt en tidlig UL hvis det er lenge til den ordinære. Det er ingen hensikt å gå over lang tid å bekymre seg:)

Ønsker deg masse masse lykke til:)
 
Back
Topp