Missed abortion uke 5

smfa

Andre møte med forumet
Hei!

Er det noen som har noen erfaringer de kan dele? Jeg har ei datter på 6 år allerede, og fant ut nå på lørdag som var at jeg var blitt gravid igjen. Gleden var stor i huset både for meg, min mann og vår datter! Symptomene kjente jeg igjen, bortsett fra ett - smertene.

Jeg har hatt grusomme smerter i 1,5 uke nå. I går kom en fortvilelse snikende - det skal vel ikke være SÅ JÆVLIG VONDT å være gravid? Sist merket jeg ingen smerter, men denne gang - AU AU! I tillegg kom det spor av rosa/brunt på papiret i går. Hjertet mitt slo raskt mye fortere - og jeg bestemte meg for å dra på legevakten rett etter skolen. Mye venting, men heldigvis ble jeg tatt seriøst. Kom etterhvert inn til en gynekolog for en grundig undersøkelse - det viste seg å være en missed abortion. HCG-nivået var som det skulle - og alle symptomene på graviditet var også der. Blodet som kom ut av meg var gammelt, så den lille spiren har sluttet å vokse og blitt støtt ut for en liten stund siden. Det var fortsatt rester igjen i livmoren min etter graviditet, noe gynekologen mente ville komme ut av seg selv.

Jeg har fortsatt sinnsykt vondt - men det kommer bare litt spor av noe brunt av og til. Hvor lang tid vil det egentlig ta før ALT kommer ut? Vil det fortsette å bare komme litt og litt brunt, eller vil det komme "mensen" snart? Vet ikke hvor lenge jeg holder ut med disse smertene! Fikk også beskjed om infeksjonsfare.. noen som har peiling på hvor lenge den vil vare?

Vi ønsker å prøve igjen, men fikk beskjed om å vente til livmoren var kommet seg. Hvor lenge har dere eventuelt ventet før dere har prøvd igjen?
 
Jeg skal ikke gi deg noe falskt håp eller noe, men hvordan konkluderte dere med ma? Ultralyd i uke 5 viser jo ofte ingenting. Og om du bare spotter, kan det være uskyldig. Nå vet jeg ikke hvor vondt du har, men jeg hadde kraftige menssmerter hele første trimester da jeg gikk med storesøster.

Jeg ville tatt en ny blodprøve om et par dager for å sammenligne hcg, og om det ikke skjer noe mer ville jeg krevt en ny ul om et par uker. Ville ikke tatt cytotec før jeg har 100% sikker på at det ikke var liv laga.

Da jeg mistet i tolvte uke, sa gynekologen at vi godt kunne prøve så snart jeg var sluttet å blø. Det at man måtte vente en syklus var mest noe man sa før, før å gjøre terminberegning lettere.
 
Tusen takk for svar! Gynekologen tok UL og så ingenting der inne, bare rester mente han. Ingen fostersekk. Men selvfølgelig, om det ikke kommer noe mer ut - så skal jeg til legen igjen om 10 dager. Kan sjekke HGG-nivået på nytt da og eventuelt be om ny UL. Trudde jeg var ca 5 uker på vei - men kan jo ta feil, så kan være mye mindre. Er jo lov å håpe...

Om det viser seg at det ikke er noe mer der inne, så blir vi å prøve på nytt. Kanskje straks livmoren er klar igjen! Takk igjen :)
 
Tusen takk for svar! Gynekologen tok UL og så ingenting der inne, bare rester mente han. Ingen fostersekk. Men selvfølgelig, om det ikke kommer noe mer ut - så skal jeg til legen igjen om 10 dager. Kan sjekke HGG-nivået på nytt da og eventuelt be om ny UL. Trudde jeg var ca 5 uker på vei - men kan jo ta feil, så kan være mye mindre. Er jo lov å håpe...

Om det viser seg at det ikke er noe mer der inne, så blir vi å prøve på nytt. Kanskje straks livmoren er klar igjen! Takk igjen :)

Krysser fingrene for deg. Håper i det minste at det ikke trekker ut om det går feil vei...
 
Jeg hadde en tidlig ul med storesøster og der fikk jeg beskjed om å ta hcg tester med to dagers mellomrom og skjønte fort at ul såpass tidlig er så usikkert at er ikke lurt å ta, bedre med blodprøver!

Men ville kontaktet lege eller gynekolog om det fortsetter å gjøre vondt eller om det skulle bli verre
 
Sjekket han at ikke fosteret hadde festet seg i egglederen? Altså exu?
 
Takk! Jeg skal se hvordan det går med de smertene. Heldigvis har jeg legetime igjen om ca. 10 dager. Skal be om blodprøve og eventuelt urinprøve for å sjekke..


Gynekologen sjekket egglederne også ja - de så helt normal og fin ut. Det han mente var rester etter graviditet var inne i livmoren. Huff.. man blir så lei seg og fortvilt når slike ting skal skje! Noen som vet hva det brune ellers kan være?
 
Leit å høre [emoji20]

Jeg har hatt to MA-er. Måtte ha hjelp til å få det ut begge gangene. Utskraping første gang og tabletter andre gang. Husker ikke om vi måtte ha prøvepause første gang, men måtte ikke andre gang i alle fall.

Lykke til [emoji272]
 
Jeg fikk samme beskjed av Gyn i uke 6. Han trodde jeg var i uke 7 etter mensberegning, men ettersom jeg hadde sen EL synes jeg det var rart han konkluderte med MA. Jeg var tidlig til UL pga spotting. Han fant kun plommesekk og ingen foster. Han satte meg opp 5 dager senere for å henvise til medisinsk abort dersom kroppen ikke selv hadde ordnet opp. Og der var det et blinkendr hjerte.

Mener ikke å gi deg falske forhåpninger, men man stoler på helsepersonell som også kan ta feil. Hadde det ikke vært for en legeveninne som fortalte at det kunne være tidlig å se noe i uke 6, hadde jeg sikkert ikke krevd ny UL hos han. Men veldig glad for jeg gjorde det :)
 
Takk! Jeg skal se hvordan det går med de smertene. Heldigvis har jeg legetime igjen om ca. 10 dager. Skal be om blodprøve og eventuelt urinprøve for å sjekke..


Gynekologen sjekket egglederne også ja - de så helt normal og fin ut. Det han mente var rester etter graviditet var inne i livmoren. Huff.. man blir så lei seg og fortvilt når slike ting skal skje! Noen som vet hva det brune ellers kan være?

Spotting og brun utflod kan komme av mye. Jeg startet i uke 6, og spotter enda (uke 12 nå). Hos meg finner de ikke noe direkte årsak; men tror jeg har skjøre blodårer. Veldig vanlig slik leger og gyn har fortalt meg mtp jeg har høy HB.

Brun utflod/Spotting kan jo også være tregn på begynnende SA eller MA. Det kan også så tidlig i svskspet komme blod ved forventet mens, lettblødlig livmorhals, nedliggende morkake, mm.
 
Veldig glad for dere som fant ut at det var en liten spire i magen likevel; tross for smerter, spotting, tidlig UL men ingen foster o.l ;-) Alle svangerskap er så forskjellige, men veldig fint å høre andre erfaringer - og så mye man kjenner seg igjen i.

Skulle ønske gynekologen tok feil, men alt av rester kom ut av livmor nå for noen dager siden - og holder ennå på.. så det var en missed abortion her.. huff blir så trist :'(

Krysser fingrene for at det går neste gang for oss! :)
 
Trist at du har mistet. :( Sender deg en god klem. :Heartred
 
Back
Topp