Miniform

Marslykke2017 <3

Betatt av forumet
Noen som har erfaring med å gi denne på MME barn med kolikk? Kjøpte den inn til storesøster i tilfellet hun fikk problemer med magen men hun klarte seg fint så brukte den aldri.
 
Ikke på mme-barn men startet på det i går med lillesøster som ammer. Bare prøv, for det kan jo virke! Ellers har mange god effekt av bittelitt malt i mme-flaskene. Mme er jo litt hardt for magen.. Vi brukte det til storebror som fikk mm forsterket med mme. Noen bruker lactulose. Bare vær obs på at malt og lactulose/duphalac kan gi enda mer luftplager hvis ikke væskeinntaket er helt perfekt!
 
Ikke på mme-barn men startet på det i går med lillesøster som ammer. Bare prøv, for det kan jo virke! Ellers har mange god effekt av bittelitt malt i mme-flaskene. Mme er jo litt hardt for magen.. Vi brukte det til storebror som fikk mm forsterket med mme. Noen bruker lactulose. Bare vær obs på at malt og lactulose/duphalac kan gi enda mer luftplager hvis ikke væskeinntaket er helt perfekt!

Vi sluttet med malten da vi opplevde at han fikk enda mere plager. Og så hadde han ikke problem med å produsere bæsjebleier[emoji1]han svelger mye luft som følger av feil sugeteknikk. Selv etter klippingen av det stramme tungebåndet så sliter han.
Skader sikkert ikke å prøve nei. Kom på at vi skal på 6 ukers kontroll imorgen så tenker å høre med legen der tror jeg. Vanskelig å vite hva de sliter med 100% men mener at han kan ha kombinasjon av luftplager og magevondt. Han setter fast luft i "mellomgulvet". Merker det når han skal ha mat, så kan det bli enorme skriketokter til rapen er kommet opp før han roer seg og fortsetter med maten. Så han sliter med mye luft som sitter fast.
Trodde først det kunne være tegn på magesyre men han gulper ikke noe særlig, spiser godt og legger på seg.
 
Vi sluttet med malten da vi opplevde at han fikk enda mere plager. Og så hadde han ikke problem med å produsere bæsjebleier[emoji1]han svelger mye luft som følger av feil sugeteknikk. Selv etter klippingen av det stramme tungebåndet så sliter han.
Skader sikkert ikke å prøve nei. Kom på at vi skal på 6 ukers kontroll imorgen så tenker å høre med legen der tror jeg. Vanskelig å vite hva de sliter med 100% men mener at han kan ha kombinasjon av luftplager og magevondt. Han setter fast luft i "mellomgulvet". Merker det når han skal ha mat, så kan det bli enorme skriketokter til rapen er kommet opp før han roer seg og fortsetter med maten. Så han sliter med mye luft som sitter fast.
Trodde først det kunne være tegn på magesyre men han gulper ikke noe særlig, spiser godt og legger på seg.
Slik er det etter klipp her og. Jeg hadde overproduksjon og hun kolikk i tillegg.

Jeg har følgene forslag som kan prøves, vet ikke om det hjelper:

Colonmassasje
Hyppige bad med massasje på magen
Prøve å alltid rape etter mat
Ligge mye på magen, bære på magen
Krølle opp beina og rotere lett på rumpa
Kok skikkelig sterkt sukkervann (det er smertestillende)
Minifom


Oppskriften på sukkervann er 1 dl vann og 2 ss sukker som kokes og avkjøles. Brukt på nyfødt intensiv før de fikk ferdig glukosevann på sprøyter. De små skal ikke ha mye av det, for da blir de kvalme. Men litt små dråper lindrer smerten deres!
 
Slik er det etter klipp her og. Jeg hadde overproduksjon og hun kolikk i tillegg.

Jeg har følgene forslag som kan prøves, vet ikke om det hjelper:

Colonmassasje
Hyppige bad med massasje på magen
Prøve å alltid rape etter mat
Ligge mye på magen, bære på magen
Krølle opp beina og rotere lett på rumpa
Kok skikkelig sterkt sukkervann (det er smertestillende)
Minifom


Oppskriften på sukkervann er 1 dl vann og 2 ss sukker som kokes og avkjøles. Brukt på nyfødt intensiv før de fikk ferdig glukosevann på sprøyter. De små skal ikke ha mye av det, for da blir de kvalme. Men litt små dråper lindrer smerten deres!

Har sett flere artikler om at sukkervann faktisk ikke er så god smertestillende som det har vært tenkt tidligere.

En sammenlignet effekten med å gi ei flaske vin til en deprimert voksen. Men vet at sukkervann er brukt i lang lang tid.
Er også undersøkt hjerneaktiviteten i smertesenteret i hjernen på de små når de har fått sukkervann, og det endret seg ikke. Så noen mener de har like vondt, men ikke klarer uttrykke det, da sukkervann "bedøver" evnen til å uttrykke seg.

Om dette stemmer eller ikke er ikke jeg rette personen til å svare på, men syntes det var litt skummel lesing :-/
 
Jeg tenker alt til sitt bruk! Når sønnen min ble hjerteoperert for snart 3 år siden, da gir man morfin og Paracet og det som finnes. Skal man bare gjøre noe babyen synes er ubehagelig, eller berolige på noe vis er sukkervann mye bedre å bruke med tanke på lever og nyrer [emoji4] alt til sitt bruk! Om da barnet noen ganger bør avledet i sin smerte kan det være nok til å hjelpe det til å slappe av til f.eks. å få bedre tarmfunksjon og få ut kolikkluften.
 
Jeg tenker alt til sitt bruk! Når sønnen min ble hjerteoperert for snart 3 år siden, da gir man morfin og Paracet og det som finnes. Skal man bare gjøre noe babyen synes er ubehagelig, eller berolige på noe vis er sukkervann mye bedre å bruke med tanke på lever og nyrer [emoji4] alt til sitt bruk! Om da barnet noen ganger bør avledet i sin smerte kan det være nok til å hjelpe det til å slappe av til f.eks. å få bedre tarmfunksjon og få ut kolikkluften.

Bruker også sukkervann de verste dagene, når hun har grått i 2-3 timer uten stopp! Hadde ikke gått så lenge med så vondt selv uten å ta noe, så synest ikke babyen skal det heller. Jeg vet sukkervann er litt omdiskutert, men når de bruker det som smertelindring på sykehuset og anbefaler det til oss, så tenker jeg det er greit en sjelden gang.

Ellers har jeg fått tips av helsesøster om seper dråper. Melkesyrebakterier som hjelper tarmen :) hjalp veldig her på både lillesøster og storebror når han var liten.
 
Var nettopp på 6 ukers kontrollen. Og legen anbefalte litt sukkervann når det stod på som verst eller når vi så det nødvendig. Velger å stole på han[emoji4]
Men nå fungerte minifom veldig greit så vi forsøker den først.
 
Back
Topp