Rainbow Baby 2023

Elsker forumet
It's gonna be May 2019
Junibarna 2019
Julilykke 2023
Tittelen snakker for seg selv. Men litt info om meg hvis noen ønsker å lese dagboken min :) Jeg skriver denne mest for å tømme både hodet og hjertet. Jeg ønsker å dele min erfaring, slik at andre kan lese seg litt opp før de velger å gå samme vei :Heartred

Jeg er en snart 37 år gammel tobarnsmor. Jeg har vært overvektig mesteparten av mitt liv. Helt siden jeg var liten har jeg slitt med vekten min. På mitt høyeste veide jeg 118 kg. I 2011 ble jeg slankeoperert og gikk ned 50 kg. Alt var flott og fint. Jeg hadde et godt forhold til mat, trente 3-4 ganger i uken med PT og følte meg vakker.

Så møtte jeg ektemannen min i 2016, fikk barn i 2019, og der begynte kiloene å snike seg på. Med min første hadde jeg ikke mange kilo å ta av, men det var ikke lett. Jeg slet veldig med å finne en "diett" jeg ville kjøre resten av mitt liv. Keto/lavkarbo funket som bare det, og jeg kunne gå ned 6-7 kg på kun 3 uker. Men jeg vil ikke leve ett liv der jeg må kutte ut, ris, poteter og brød for alltid. Jeg vil kunne spise alt, men med måte. Jeg vil kose meg i helgen, men kontrollere det til 3-4 ruter med sjokolade, og ikke en halv plate. For det er nettopp det jeg sliter med etter min andre graviditet. Jeg ble kjempesulten når jeg gikk gravid med min nr 2 (yngste og siste). Jeg hadde lyst på kebab 2-3 ganger i uken. Og småspiste hele dagen. Hun er nå 9 måneder, og jeg klarer fortsatt ikke å kontrollere kjeften min.

Jeg veier nå 99,7 kg fordelt på mine 168 cm. Jeg har en BMI på 35,3, noe som er kategorisert som alvorlig fedme! Jeg spiser ikke så mye usunt, men mye. Så det hjelper ikke å spise sunt når man spiser 2 porsjoner. Jeg er plaget med matstøy heletiden, og det er svært slitsomt å ha det sånn.

Jeg har i dag vært hos fastlegen min og hun var kjapp med å foreslå disse slankesprøytene. Jeg har fått resept Wegovy sprøyte 0,25 mg.
De fleste har vel til nå fått med seg at det er en sprøyte man skal sette en gang i uken.

Wegovy er et legemiddel som brukes for vekttap og vedlikehold av vekt. Wegovy inneholder virkestoffet semaglutid. Semaglutid ligner et naturlig hormon kalt glukagonlignende peptid-1 (GLP-1), som frigjøres fra tarmen etter et måltid. Wegovy virker på områder (reseptorer) i hjernen som kontrollerer appetitt, får deg til å føle deg mettere og mindre sulten og gjør deg mindre sugen på mat. Dette vil hjelpe deg med å spise mindre mat og redusere kroppsvekten din.
(Tatt fra Felleskatalogen.)

Sprøyten er hentet og jeg venter kun på resultatet av blodprøvene jeg leverte i dag :nailbiting:
Jeg har veldig blandede følelser. Jeg gleder meg til finne tilbake til "tynne meg" hvis dette ser ut til å hjelpe meg. Jeg er nervøs for hvilke bivirkninger jeg vil få. Og gruer meg til hva jeg skal si når folk spør hvordan jeg har tatt av kiloene, da det er så mye stigma rundt bruken av disse sprøytene. Jeg bryr meg innerst inne ikke så mye om det, siden alt skjer i samråd med min fastlege.

Første dose skal i allefall settes i kveld! :smiley-bounce016

SV: 99,7 kg
MV: 65 kg
 
Ja da har det gått en uke alt :happy: Kan vel starte med å si at jeg har hatt nærmest INGEN bivirkninger :woot: Har rapet litt mer enn vanlig, men ingenting som er plagsomt verken for meg eller andre. Jeg blir fortsatt sulten, men blir fortere mett. Alt søtsug og matstøy har forsvunnet helt. Det føles utrolig deilig å ikke måtte tenke på mat heletiden. Mannen hadde kjøpt godsaker på fredag, og jeg var fornøyd med en neve potetgull, og 3 ruter med sjokolade. Det for meg føles helt uvirkelig :oops:

Jeg har notert ned hva jeg har spist hver eneste dag. Og ser jo at jeg helt klart spiser mye mindre enn før.

Har gått ned 1,6 kg den første uken. Er fornøyd med det, men litt surt, da jeg snikveide meg på lørdag og hadde da gått ned 2,6. Dag 5, altså lørdag kveld begynte effekten av sprøyta avta litt, så da kom sulten snikende tilbake. Ikke voldsomt, men nok til jeg spiste litt mer enn jeg hadde resten av uken. Skal også sies at jeg hadde alle venninnene over på storbesøk etter veldig lenge, så da koste vi oss med god mat :)

Dose nr.2 ble satt i dag. Og sultfølelsen forsvant nesten umiddelbart :wideyed: Helt utrolig.

SV: 99,7 kg
NV: 98,1 kg
MV: 65 kg
 
Last edited:
Lykke til! Husk å fokusere på kvaliteten på maten du spiser. Med mindre matlyst er set viktig at maten du spiser har masse vitaminer og mineraler så du legger opp til et kosthold som kan holde når du en gang kal slutte på sprøytene :Heartred Kan anbefale hva og når skal vi spise av Marit Kolby!
 
Lykke til! Husk å fokusere på kvaliteten på maten du spiser. Med mindre matlyst er set viktig at maten du spiser har masse vitaminer og mineraler så du legger opp til et kosthold som kan holde når du en gang kal slutte på sprøytene :Heartred Kan anbefale hva og når skal vi spise av Marit Kolby!
Takk for tips! Den skal jeg se å få kjøpt :)
Jeg har passet på å spise sunt ja. Har også tatt kosttilskudd og vitaminer de siste 5 årene :happy:
 
Da har det gått enda en uke. Ingen bivirkninger :smiley-bounce016 Mulig de kommer når jeg går opp i dose. -600g :smiley-ashamed005
Enn så lenge så sliter jeg med at hungeren kommer tilbake rundt dag 5. I mitt tilfelle fredag eller lørdag :arghh: Skal snakke med legen så kanskje jeg kan dele opp dosen. Eller ta ny dose hver femte dag :confused005 Hadde gått ned mye mer enn 600g, men gikk opp ca 1.5 kg til helgen... hva f :dead:

SV: 99,7 kg
NV: 97,5 kg
MV: 65 kg
 
Last edited:
Da har det gått enda en uke. Ingen bivirkninger :smiley-bounce016 Mulig de kommer når jeg går opp i dose. -600g :smiley-ashamed005
Enn så lenge så sliter jeg med at hungeren kommer tilbake rundt dag 5. I mitt tilfelle fredag eller lørdag :arghh: Skal snakke med legen så kanskje jeg kan dele opp dosen. Eller ta ny dose hver femte dag :confused005 Hadde gått ned mye mer enn 600g, men gikk opp ca 1.5 kg til helgen... hva f :dead:

SV: 99,7 kg
NV: 97,5 kg
MV: 65 kg
Kan godt være du gikk opp i vann :Heartred Jeg kan gå opp 2-4 kg på få dager om jeg spiser mer salt mat enn jeg er vant med
 
Kan godt være du gikk opp i vann :Heartred Jeg kan gå opp 2-4 kg på få dager om jeg spiser mer salt mat enn jeg er vant med
Ja du sier noe der :think005 Jeg spiser ganske salt mat. Kan også oppdatere med at det virker som kroppen har vent seg til 0,25 mg dose. For tredje dose gjorde meg ingenting. Jeg har vært sulten som før. Søtsugen som før. Og delvis hatt vanskeligheter med å kontrollere appetitten :sad010 Blir veldig sint på meg selv. Hvorfor må jeg være så tjukk??? Hvorfor må jeg spise så mye?? :smiley-angry019 Hvorfor skal det være så vanskelig å kontrollere kjeften sin? Kan jeg ikke bare være normal sånn som andre? Det er så slitsom å ha det sånn.
Hadde gått ned 4 kg til midten av forrige uke. Har sikkert gått opp til startvekt i løpet av denne uken.

Det jeg vet er at jeg må opp i dose. Det holder ikke med 0,25 lenger.
 
Har ikke gått ned noe denne uken. MEN, kanskje jeg er for streng mot meg selv :think005 0,6 g i uken er jo bra! 0,5-1 kg i uken er jo det som er sett på som sunn nedgang. Jeg har gått ned 2,2 kg på 3 uker! Jeg har ikke lagt på meg 25 kg på 2-3 måneder, så jeg forventer ikke å gå ned like fort heller. Har satt min siste dose av 0,25 i dag, og har allerede fått resept på 0,5 :woot: Lurer på om jeg skal sette den på fredag, og skyve sprøyte dagen, slik at effekten er på max i helgene. For jeg vet jo allerede at appetitten kommer tilbake dag 5, da blir det vanskelig i helgen å passe på.

Ellers har jeg hatt god effekt av sprøyten. Og ingen bivirkninger. Det er fantastisk :smiley-bounce012


SV: 99,7 kg
NV: 97,5 kg
MV: 65 kg
 
Back
Topp