Min erfaring med soving.

Siljemor

Betatt av forumet
Jeg vil gjerne skrive om min opplevelse med det og "lære barnet å sove". Jeg har en liten gutt på 6 mnd som ikke var så glad i å sove, han skulle gjerne ha pupp minst 10 ganger i løpet av natten og det var ikke fordi han var sulten,men bare skulle sutte og gjerne sove med puppen i munn. Jeg ble helt utslitt til slutt og våknet med hodepine støtt og stadig. Jeg tok rådet om å lære og sove selv om jeg er/var veldig skeptisk til slike forslag for jeg har ment at det ikke er riktig og bare la dem gråte og mener det litt enda.

Vel vi begynnte en torsdag kveld da samboeren min hadde fri et par dager.
Kveld nr 1. Vi har tatt på natt tøy, koset og spist, han er veldig trøtt og vi går inn til sengen, det tar ikke lang tid før han gråter alt han orker, jeg sitter ved siden av sengen, synger og koser han litt. Han holder ut litt over 2 timer før han sovner og sover i nærmere 10 timer.

Kveld 2. vi gjør samme rutinen, han gråter ikke fult så ille, han holder ut i en og en halv time.

Kveld 3. Samme rutine, men han sovner etter 30minutter, han vil heller ikke at jeg stryker så mye på han bare jeg synger og sitter ved siden av sengen.

Dette har vært en fin utvikling både for meg og samboeren men også den lille "sjefen" vår, han er mye roligere om dagen og han har mer rutine og "kontroll" på hva som skal skje og når.

Men vi hadde som jeg har hørt flere har hatt en god del halvhjertede forsøk, men det kan forvirre barnet, så det er best og enten gjøre det eller ikke.

Men jeg er i mot å la barnet bare gråte alene, da kan det føle seg redd, uttrygg og evt nesten forlatt.
Følg kroppens signaler og gjør det som føles riktig er mitt tips.
PS Sønnen min virket veldig trygg da han så meg ved sengen og han glimter opp på meg innimellom før han legger ansiktet ned i teppe sitt igjen.

Send gjerne spørsmål eller noe.

Hilsen silje som er veldig overrasket over at det fungerer:)
Og at sønnen min tar det bra, og er trygg og fornøyd:)
 
Jeg tenkte å prøve på det samme nå,men vet ikke om det er litt tildlig enda...?Hun er snart 5 mnd,og så avhengig av å sovne ved puppen at det kan bli litt vel slitsomt til tider..
 
heI. nei det er tidlig ikke når hun er 5 mnd, det er egentlig "bedre og lettere". for jo eldre de blir jo vanskligere blir det og bryte,
nesten som med oss hvis vi har en vane, og jo mer vant vi blir til en ting, jo vanskligere er det og snu!

Ta og prøv hvis du føler for det, og husk det er lettere for barnet og evt sove borte en natt også hvis det klarer og sovne til annet enn pupp[:D]
 
Takk for svar Siljemor.Da er det bare å sette i gang da[:-]
 
heisann..jeg har en sønn på snart 9 mnd og har aldri hatt et problem med han når det gjelder å få han til å sove...og den 1 mnd så fikk han puppen om natten en gang bare...
mitt råd til dere alle som ammer er å kle av barnet når dere skal amme slik at det ikke blir for varmt for de for da sovner de bare med engag og slapp av..barnet fryser ikke så lenge lenge dere er inne da selvfølgelig for da får den kroppsvarmen av dere...og prøve å holde barnet så mye våken som mulig når den spiser...snakk, syng, ta på-...osv..
om kvelden pleide jeg å legge gutten min rundt 9 tiden..da fikk han pupp først så var det bading og kveldsstell...og så var det pupp igjen slik at han sovnet og da sopv han omtrent hele natten igjennom...ville ha sutten da innimellom...ellers såhar min sønn sovet fra første stund og har ikke noe problemer med å lege han nå heller...men dere husk at det er greit med litt kjærste tid også..ikke bare barn barn barn hele tiden og det er ikke mange som tenker på...men ta godt vare på mannfolka også..for de første månedene er det veldig stas md barna men det er mest mors oppgave...så tar dere av mannfolket også så de ikke blir tilsidesatt...
 
Back
Topp