Min dagbok

Innlegg nr 100 på dagboka mi :) Desverre måtte jeg akkurat ty til paracet for å ha sjans til å sovne i kveld. Mannen måtte snu meg i senga i stad, pga bekkensmerter. Skal til fysio i morra, blir spennende å se om hun kan hjelpe meg noe. Mamma og vi har vært på handletur i dag. Kjøpt Ergobaby, tripptrappstol, en del klær, lammeskinn til vogna og stoff til babynest som mamma skal sy til oss. Utrolig koselig med litt små klær i hus <3
 
Finfin helg! Kost meg masse sammen med mannen. Late morgener i senga, god mat, kino og middag ute med gode venner. Fått rydda resten av småtinga på rommet til mini, nå er det bare å få kjørt på søpla og kvitta oss med de store møblene som står der. Lagt ut mye av det til salg på facebook, utrolig greit det der altså.
Vi har akkurat vært ute og gått en liten tur i nabolaget. 15 min. gange er alt jeg klarer nå, men bedre en ingenting :) Nå er det tv og kos resten av kvelden.
 
4.februar i dag, tre mnd til termin <3 Sove leeenge, kanskje på tide å velte ut av senga.
 
Tatt ny glukosebelastningstest i dag. Tok kun venøse prøver, så fikk ikke noe svar i dag. Blir spennende å se til uka. Og de klarte å stikke på første forsøk på begge prøvene i dag! Heldigvis ingen gjentagelse fra sist gang :) Utrolig dårlig søvn i natt, nå har jeg spist 3 knekkebrød og kjenner jeg straks kommer til å sovne på sofaen. Blir nyyydelig!
 
Det har vært en laaang dag med mye på programmet. Begynte dagen med å sove lenge sammen med min kjære. Nydelig! Så ble det til til Ikea hvor vi kjøpte seng, madrass, badebalje og diverse småting. Videre gikk turen til sørlandssenteret hvor vi kjøpte litt gasskluter, bilstoladapter til vogna og henta babypakke på apoteket. Så gikk turen til sykehuset med omvisning på fødestua og barselavdelingen :) Avslutta med kveldsmat på McDonald's. Nå venter senga før jobb i morra tidlig :)
 
Fikk telefon fra legen min i dag. Hadde blodsukker på 9,2 to timer etter glukosebelastningstesten på fredag. Sykehuset hadde sagt at jeg måtte komme dit på kontroll hos diabetessykepleier. Så da skal jeg det på fredag. Jeg vet at det ikke er verdens undergang, og at man i de aller fleste tilfeller et kvitt diabetesen igjen etter barnet er født, men... Det kan være mange ting som følger med, som jeg ikke har lyst å gå gjennom. For ikke å snakke økt om risiko for diabetes senere i livet, både for meg og mini. Det er klart, det var et lite slag i trynet, og absolutt noe som gjør meg mer bevisst på hva jeg spiser, men syns dette er fryktelig trist og dumt...
 
Tror jeg skjønner hvordan du tenker! Fort gjort å få en form for skyldfølelse, men det å skulle være veldig nøye med kosthold i det kaoset et svangerskap kan føles som er ikke så lett som det høres ut som - syns jeg. Utsett bekymringene til etter fredag, ok?
 
Nå har jeg vært hos diabetessykepleier. Da jeg tok glukosebelastningen hadde jeg fastende blodsukker på 4,3 så det var jo veldig fint. Etter 2 timer var det på 9,2... Hun jeg var hos i dag sa at det ikke virket så veldig alvorlig. Fått beskjed om å holde meg unna all sukkerholdig drikke som juice, bruse og iste. Unngå for mye melk og selvfølgelig holde meg unna godteri, kaker, is osv. Blir spennende å se hvordan det går med søtmomsen her ;)
Skal nå måle blodsukker 3 ganger daglig fram til tirsdag i første omgang. Da skal jeg på ny kontroll på svangerskapspoliklinikken for å se hvordan tilstander er. Blir spennende.
 
Ligger i senga og bare koser meg. Gubben sover, men holder rundt magen min, og mini sparker han rett inn i hånda <3
 
Vi er fem jenter som har termin mellom 27/2 og 15/6 som jeg kjenner. Førstemann ble født i natt. Ei lita, perfekt jente. Kjente jeg ble bittelitt misunnelig ja! Håper virkelig det neste to mnd går fort!
 
Å fy fadern altså. De siste dagene har lillegutt begynt å gnu seg oppunder ribbeina på høyre side. Han hadde hodet ned på forrige ul, så er vel beina som ligger der oppe da. Er hvertfall innmari vondt :( Særlig etter jeg har spist. Eneste som hjelper er å legge seg ned. Fortsatt 9 uker igjen, så lurer på hvordan dette skal gå :(
 
Jeg syns den her svangerskapsdiabetesdiagnosen jeg har fått er litt spesiell... Etter at jeg begynte å måle har blodsukkeret vært helt fint hver gang. Fastende skal det ligge på 3,5-5,5. Jeg har stort sett 4,1 eller 4,2. To timer etter måltider skal det være under 7. Jeg har kun tre ganger vært over 6, ellers er det på 4 eller 5-tallet. Det er klart, jeg tenker jo mye mer over hva jeg spiser nå, men når ikke jeg har en eneste måling som tilsier diabetes så syns jeg det er litt merkelig.
Da jeg tok glukosebelastningen første gang var alt fin. Da jeg tok den andre gang var fastende blodsukker på 4,3 og etter to timer var det på 9,2 (!) Og når jeg aldri har hatt over 6,5 to timer etter mat etter dette er det jo litt merkelig. Skal til diabeteslege på tirsdag igjen, så skal høre litt med henne da hva hun tenker. Forrige gang jeg var på kontroll hadde jeg bare målt i 3 dager og hadde ikke så mye å sammenligne med, men nå har jeg 3 uker med målinger. Har så innmari lyst på masse godt, og i kveld skeia jeg ut med havrekjeks og brunost ^^ Blir spennende å sjekke blodsukkeret etterpå for å se om det ble godkjent ;)
 
Kontroll i dag gikk superfint. Diabeteslegen var enig med meg i at det muligens kan være en feil at jeg har fått diagnosen svangerskapsdiabetes. Så det liker jeg veldig fint! Skal selvfølgelig fortsette å ta blodsukker daglig, og kontroller hver 14.dag. Mini har lagt på seg 400 gram siden sist. Veier nå 1800 gram
 
Vært på kino med mamma og søster i fag. Fant ut at jeg skulle spise det godtet jeg hadde lyst på. Drakk slush, spiste sjokolade og vingummi. Blodsukker 4,8 to timer etter. Svangerskapsdiabetes - hæ?
 
Nå har jeg vært hos legen og tatt diverse blodprøver for å se om jeg har fått ICP. Håper virkelig ikke det... Prøvene blir visst sendt til oslo, så tar nok litt tid å få svar på alt. I dag gikk jeg ut i 100% sykemelding og, merker det blir for mye med bekkenløsning, svangerskapsdiakontroller, vanlige jordmorkontroller, kløe, halsbrann, dårlig nattesøvn osv.
Straks barselbesøk hos ei venninne, det blir så kos å se den lille babyen altså! Mai må komme fort! :)
 
Ikke noe galt med leverprøvene, så nå venter jeg bare på svar på gallesyreprøven. Klør heldigvis ikke hele tiden! Men er jo maks teit å klø under føttene med gravidmage i veien. Har ikke mulighet til å komme ned dit :p Badematta er flittig brukt da. Står og gnir føttene ned i den :p
 
Obs, Forspiste meg visst på pizza i kveld. Får betale for det nå. Våkna Kl tre med tidenes halsbrann. Har knaska novaluzid og sitter oppreist i senga og håper det vil gi seg snart. Men, mini har våkna så blir vel våken en stund. Han danser samba og koser seg maks inni der :p
 
Back
Topp