Min dagbok - ønsker oss en baby

Bruker fleece på baksiden og bomullsjersey foran. Mønsteret tegnet jeg selv etter å ha studert smekkene i butikken :) Har sydd dem i et par år nå, så malen blir snart utslitt og må fornyes.
De var veldig fine [emoji1][emoji169]
 
Tiden flyr nå. Er i uke 33 allerede og formen blir bare bedre og bedre. Jobber 100% og det er bare 35 dager til permisjon!

32+0 og enda en svangerskapskontroll i går.
Høyt sukker i urinen/blodet, så skal ta glukosebelastningstest i dag.
Barnet er i hodeleie (har vært det siden uke 28 minst). Hodet ikke festet. God aktivitet og hjerterytme. Første FS måling var rett over den røde linja, andre -- på linja, denne gangen er det rett under. Så han følger sin egen kurve, men ser ikke ut til å bli en stor baby til slutt. Kanskje 3500 g?

Mannen begynte plutselig å spørre om vi er forberedt nok: "Har vi alt av utstyr vi trenger?", "Hva trenger man med seg til sykehuset? har vi alt?" Jeg har alt under kontroll. Ja, selv om han ikke ble involvert i listeskriving og henting av ting vi arvet, så er det meste blitt gjort. Venter fortsatt på vogna. Andre ting vi trenger er badebalje, bilstol, brystpumpe og sengesett nr.2.
 
Stjeler ideen om graviditetsoppdatering og skriver min egen :)

Termin: 12. mai
På vei: 32+3
Måned: 8.
Igjen til termin: 56 dager
Trimester: 3. trimester
Neste kontroll: Jordmor 10/04
Ultralyd: ingen etter OUL
Kjønn: Gutt
Utålmodig: Har vært utålmodig de siste to månedene. Vil så gjerne vite hvordan han ser ut. Kunne tenke meg å bare se og så få ham inn i magen igjen :)
Nye innkjøp: Kjøpte vogna som kommer i posten neste lørdag. Gleder meg.
Utstyr som mangler: Badebalje, brystpumpe, bilsete
Mage: Vokser og vokser. Kan ikke forstå at den skal bli enda større. SF målene var rett over den røde streken ved første kontroll, så rett på streken. Nå er det rett under streken. Så han følger sin egen kurve fint.
Vektendring: Er 5 kg over startvekt, så er nå oppe på 70 kg, selv om den varierer opp og ned fra dag til dag.
Melk i brystene: Tror ikke, men har observert noen våte flekker på bh.
Aktivitet i magen: Mye liv hver dag. Hun er spesielt aktiv før kl. 9 og etter kl 17. Kan holde på i flere timer med noen pauser i mellom. Dette er ikke en unge som legger seg kl. 19 for å si det sånt.
Kynnere: Vet ikke helt. Er førstegangs, så vet ikke hvordan jeg skal beskrive det jeg føler, hva er hva?
Hodet festet: Nei
Babys leie: Hodeleie siden uke 28.
Babys hjerteslag: Lagt på 145 på kontroller. Brukte en Doppler en gang, men ser ikke behovet for å sjekke da jeg føler hans aktivitet uansett.
Barnerom: Vi vet ikke når han skal flytte på eget rom, men har allikevel gjort om kontoret til kontor/barnerom. Har malt veggene, kjøpte inn møblene, wall stickers på veggen. Mangler bare tekstiler, men skal gjøre dette klart de siste dagene i permisjon eller etter vi kommer hjem fra sykehuset.
Cravings: Ingen egentlig.
Plager: Formen blir bedre og bedre. Sleit lenge med oppkast og halsbrann. Nå er det bare halsbrann 1-2 ganger i uka. Noen ganger generelt sliten i ryggen... Altså mye jeg klager på, men ser ikke dette som veldig problematisk. Jeg er jo gravid og dette drømte jeg leeenge om!!!
Humør: Veldig godt humør.
Fødebag: Har laget en alt for lang liste til fødebagen og forstod at det er ikke så mye forskjellig fra da jeg pakket til Syden. Derfor er planen å ta minimalt av ting. Rekker sikkert å pakke når ting begynner å skje. Kanskje noen dager i forveien. Ellers kan mannen bringe det jeg trenger da sykehuset ligger 5 km unna.
Høygravid: Ikke lenge til.
Tanker om fødselen: Vil helst slippe keisersnitt og epidural. Tenker å prøve uten smertestillende, evt. ta noen enklere alternativer. Mannen vil ikke være med, så planen er å føde alene mens han venter på gangen. Skal på omvisning snart, så skal spørre hvordan det er mulig i praksis.
Tilskudd: Jerntilskudd, E og C vitamin.
 
Endelig begynte jeg å sy til meg selv (les: babyen) også. Før var det bare på bestilling til venniner. Nå er det på tide å bygge garderobe til vår lille også. Helgen resulterte i noen siklesmekker. Av søstera sin erfaring vet jeg at disse sparer for masse unødvendige klesvask og siden jeg ønsker å være økonomisk og ikke kjøpe inn masse klær, så sydde jeg noen siklesmekker. Vil tro jeg trenger i hvert fall 10 til :) Er de ikke søte?
17200921_2239638429593941_1715195227120927493_n.jpg

Kjempesøte smekker![emoji7] er mønsterstoffet på fremsiden større enn stoffet på baksiden?
 
Kjempesøte smekker![emoji7] er mønsterstoffet på fremsiden større enn stoffet på baksiden?
Ja, det er for å lage rynker som samler opp søl o.l.
 
Ja, det er for å lage rynker som samler opp søl o.l.

Smart! Jeg vil også prøve på det nemlig, men hvor mye ekstra stoff må du bruke da? Jeg har gjort et forsøk skjønner du, men jeg tok for lite "ekstrastoff", sånn at det bare så ut som jeg ikke hadde klart å klippe helt rett[emoji23][emoji23]
 
Da har jeg hentet vogna i posten. Nå er alt klart. Mannen har ikke sett vogna ennå (vi kjøpte på nettet), så er spent på hva han syns når han kommer om kvelden.
 
Da har vi hatt en veldig fin samtale om barn nr. 2. Tenkte først å slippe prevensjon rett etter fødselen og ta det som det kom. Men så vil jeg gi det første barnet nok tid med oss. Samtidig som vi selv koser oss og kommer inn i rutinen og ikke sliter oss ut med to babyer. Så her har vi bestemt å starte prøving i september 2018 og få babyen i 2019-2020. Denne gangen tok det først 6 (SA), så 12 mnd til å bli gravid. Så forventer ikke å bli gravid fort, men det blir da fint med 2,5-4 år imellom barna.
Er da usikker på om vi skal ha nr. 3. Det tar vi når tiden kommer. Blir jo da minst 35 og 40 år når bare nr. 2 kommer, så kanskje vi stopper på 2...
 
Da er fødebaggen pakket. Vel, per nå ligger alt i en Kiwipose, siden mannen bruker baggen på treningssenter. Skal legge over før vi skal på sykehuset. Jeg valgte å ikke ta med så mye. Pakket alt som kan pakkes nå og la til en lapp med det som må legges i siste liten (for eksempel tannbørste, hårbørste...)
 
Da har mammapermisjonen min begynt. Er ferdig med siste arbeidsdag i dag. Fikk mange lykkeønsker og tips om å sove hver minutt jeg har mulighet til å sove.
 
Endelig er jeg i permisjon. Kan ikke tro jeg skal være hjemme til mars 2018. Akkurat nå er det lite å gjøre, men det blir sikkert mer hektisk når sønnen vår kommer. Så nå bruker jeg tid på å finne spennende oppskrifter til middag. Mannen liker det veldig godt!!!

I dag prøver jeg ut golrot-kyllingkaker.
93abac98d56d7003ec8089e3d42c8e58.jpg

de194354c4f2592e2186360ab8da9fca.jpg




I tillegg har jeg funnet tid til å sy igjen. Morgenen i dag resulterte i fem gulpekluter i myk frotte i størrelse 30x30 cm. Det blir sikkert flere etter hvert. Tipper man må ha en haug av disse.
9687fa55-c07b-425a-b881-02e9565606d7_org_medium.jpg
 
Blir litt misunnelig på alle som er i mai-gruppen og har allerede født. Jeg vil og!!!! :)
Har termin overimorgen, men tror ikke noe skjer i den nærmeste fremtiden. har lite å finne på hjemme. Bakte horn i går og fryste ned noe til evt. barselbesøk. Syr dukkeklær til niesa mi. Ellers lite som skjer. Bør kanskje se gjennom sykehusbagen for det er så lenge siden at jeg ikke husker hva jeg har og evt. mangler der.
Lille A., nå må du komme snart.
 
40+4 i dag.
1 dag på overtid og ingen tegn på at noe skjer den nærmeste tiden. Hmm, jeg hadde jo lest at termindagen er ikke noe å forholde seg til, men føler jeg er litt skuffet uansett. Vennina mi var 5 uker gravid etter meg (termin i juni) og har nå født...
Har en avtale om overtidskontroll hos fastlegen og fødepoliklinikken fredag den 19. mai.
 
40+4 i dag.
1 dag på overtid og ingen tegn på at noe skjer den nærmeste tiden. Hmm, jeg hadde jo lest at termindagen er ikke noe å forholde seg til, men føler jeg er litt skuffet uansett. Vennina mi var 5 uker gravid etter meg (termin i juni) og har nå født...
Har en avtale om overtidskontroll hos fastlegen og fødepoliklinikken fredag den 19. mai.
Håper lille kommer snart[emoji173] Masse lykke til [emoji11][emoji11]
 
41+0, 4 dager på overtid og ingen tegn til kommende fødsel. Tror ikke noe skjer i dag eller i morgen. Må vel venne meg til tanken om igangsettelse neste uke og sikkert en baby på 4 kg.
Søstera mi fødte begge sine 4 dager på overtid og begge var på 4 kg. Tenkte å unngå dette, men tror ikke dette blir min lykke.
 
6 dager på overtid i dag. Har harr uregelmessige kynnere de siste 4 dagene. Trodde noe var i ferd med å skje (har ikke hatt kynnere tidligere i svangerskapet), men etter så mange dager så er jeg blitt vant til dem. Ikke noe vondt, ikke plagsomt.
Skal på første overtidskontroll på sykehuset i morgen. Syns det er spennende forrdi undersøkelsen blir mer detaljert enn en vanlig svangerskapskontroll. Er spesielt interessert i ultralyd og vekstestimering. Symfysemålene er ikke så høye, ligger under den røde streken hele veien. Har også gått opp "bare" 11 kg så langt, så håper gutten ikke blir på 4+ kg. Er redd jeg ikke klarer å trykke ham ut da og vil helst unngå KS. Er også interessert i dato for evt. igangsettelse. Syns jeg har ventet på dette barnet lenge nok :)
 
6 dager på overtid i dag. Har harr uregelmessige kynnere de siste 4 dagene. Trodde noe var i ferd med å skje (har ikke hatt kynnere tidligere i svangerskapet), men etter så mange dager så er jeg blitt vant til dem. Ikke noe vondt, ikke plagsomt.
Skal på første overtidskontroll på sykehuset i morgen. Syns det er spennende forrdi undersøkelsen blir mer detaljert enn en vanlig svangerskapskontroll. Er spesielt interessert i ultralyd og vekstestimering. Symfysemålene er ikke så høye, ligger under den røde streken hele veien. Har også gått opp "bare" 11 kg så langt, så håper gutten ikke blir på 4+ kg. Er redd jeg ikke klarer å trykke ham ut da og vil helst unngå KS. Er også interessert i dato for evt. igangsettelse. Syns jeg har ventet på dette barnet lenge nok :)
Håper han kommer snart[emoji173] Masse lykke til med den siste innspurten[emoji11]
 
Dagbok del 2.

Gutten kom 8 dager på overtid, 30 timer etter vannavgang. Så fødselen begynte av seg selv, men varte ganske lenge. Ikke alt så enkelt for min del, men sønnen var helt frisk og perfekt. Jeg bare nyter dagene i permisjonen. Er nesten som å være på ferie og i tillegg få betalt for det ;)

Jeg fikk tilbake mensen 3 mnd. etter fødselen. Siden vi ikke er så unge (33 og 38 år) og ønsker oss flere ban, så bestemte vi oss å ta det som det kommer. Altså ikke bruke noe prevensjon. Det tok jo 18 måneder å bli gravid sist (6+11 pp), så jeg forventer ikke to tette, men ønsker meg et barn til når h*n selv velger å komme.

Er nå i pp3. Blir spennende tid fremover.
 
Hadde litt mistanker i det siste om at mannen er usikker på å prøve på en ny liten en med en gang. Han er redd det klaffer med en gang ;) Som sagt, det tok oss 18 pp å bli gravid sist, så jeg sier sjansen er der, men det er mer realistisk å bli gravid innen sommeren. "Da må vi bare bestemme hva vi gjør", sier han. Jeg har jo bestemt meg. Jeg har lyst til å ta det som det kommer. Blir selvfølgelig vanskelig med to veldig tette, men tror ikke det er realistisk uansett. Så jeg tror jeg legger det på hylla imens og lar mannen ta tema opp når han er klar. Slik var det sist. Jeg vet ikke om en bedre følelse enn når mannen spør om å starte babylaging ;)
 
Back
Topp