Min dagbok - ønsker oss en baby

Nå begynner jeg å tro at denne blir her til mai :)

Fastlegen ringte også og satt opp time for første svangerskapskontroll den 13. oktober. Da er jeg 9+6.

Tenker på en ny UL i uke 10-12 også.
 
Last edited:
Graviditeten går som forventet. Merker at jeg ikke er 20 åring (som skal visst gå gravide lettere enn eldre kvinner). Har en del plager som kvalme og oppkast (det verste jeg vet) og i går fikk jeg noe som likner elveblest. Prøver å ikke klø så mye og håper det går over av seg selv.

Ellers vurderer jeg å ta en til TUL før vi begynner å fortelle nyheten til venner. Det må bestilles privat siden av erfaring, min fastlege ikke kommer til å henvise meg til offentlig da hun ikke ser grunnen. Hun har alltid sagt "Så bra at du ønsker tidlig UL. Det er lurt. Da bestiller du det selv?" Jeg skal på første svangerskapkontroll hos fastlegen den 13. oktober. Bare 9 dager til. Så mulig jeg vurderer TUL nærmere etter det.

Ellers har jeg begynt å strikke vognteppe til den lille. I grå og gult. Mannen sier han er usikker på om gult ikke er jentete. Han håper vel at det blir en gutt. Selv føler jeg sjansen er der siden vi traff EL perfekt og det er det nærmeste man kan komme til gutte-babylaging :) Selv ønsker jeg meg bare en baby.
 
Er 10+3 i dag. Har vært på enda en TUL. Det er jo et ekte menneske der nå!!!! Fikk se den lille fra alle mulige vinkler. Veldig symetrisk, sa legen, hehe. Nå har jeg mer og mer tro på at dette er barnet vi får i hendene våre. Har en følelse om at det er en gutt. Ønsket meg tidligere en jente, men har blitt mer likegyldig da jeg ble faktisk gravid.
Navnene har vi klare for lengst. Mannen kaller ham bestemt med guttenavnet. Jeg retter ham forsiktig og sier det navnet passer dårlig til ei jente :) Selv kaller jeg barnet med begge navneforslagene våre som om det er en bindestrek der.

Tenk dere, 33 mm i lengde og hele 10 uker allerede. Syns tiden har flydd etter uke 7.
 
Da er det noen timer til jeg skal levere blod- og urinprøver. Dette er dropp inn, så jeg møter ikke fastlegen. Problemmet er at turnuslegen ikke bestilte time til OUL og ikke søkte fødeplass, ser det ut som. Tenker da å bestille en fastlegetime en gang neste uke for å få tilbakemelding angående prøveresultatene og ordne OUL. Håper jeg har fortsatt god tid. Er da i uke 14. Leser at de fleste har allerede fått OUL datoen.
 
Begynner med en tippeliste:

Gutt
default_babygutt.gif

Jeg
Pappaen


Jente
default_babyjente.gif
 
Har endelig fått innkalling til OUL. Den 9. desember håper jeg å få vite om det er gutt eller jente.
Mannen spurte når vi skulle male barnerommet i går. Jeg må jo først få vite hvem vi venter :) Ellers så blir det bare gråtoner. :)
 
Det går strålende med oss. Er nå i uke 25. Vi venter en gutt. Begynte å tenke på utstyr. Det meste arver vi. Noe er allerede fraktet hjem. Av store ting gjenstår det bare å kjøpe vogna og ommøblere kontoret. Målet er egentlig å få barneutgiftene så lavt som mulig da vi ønsker å kjøpe et større hus om 1-2 års tid. Går allerede på visninger for å orientere oss i hva vi ønsker.
 
Da er babybox fra Apotek1 og babypakke fra REMA1000 hentet og jeg er superfornøyd. Tenk at man kan få så mye fint og nyttig gratis! Og det var bare to ark med reklame, resten var smokker, body, melkeflasker, bleier, ammeinnlegg, servietter, salver o.l. som man faktisk har bruk for.
 
Babyrommet er nå malt og ferdig møblert. Endelig er alt klart. Trenger bare å hente sengetøy o.l. som vi arver. Er nå 27 uker, så har god tid.
 
Så spennende :) Må være deilig å snart være ferdig, både som prøver/gravid og med alt som skal ordnes :)
 
Så spennende :) Må være deilig å snart være ferdig, både som prøver/gravid og med alt som skal ordnes :)
Ja, nå etter 2,5 år som prøvere så føler jeg ikke at det var så lange. Alt er glemt.
Allikevel kunne jeg tenke meg at tiden gikk enda fortere. Er så spent å se hvordan sønnen vår skal se ut :) Er ikke like begeistret for selve fødselen, men gleder meg til å få ham i armene og nyte permisjonstiden med ham.
 
Da er babybox fra Apotek1 og babypakke fra REMA1000 hentet og jeg er superfornøyd. Tenk at man kan få så mye fint og nyttig gratis! Og det var bare to ark med reklame, resten var smokker, body, melkeflasker, bleier, ammeinnlegg, servietter, salver o.l. som man faktisk har bruk for.
Du kan få Liberopakken fra Kiwi også. De har ikke avtale lenger, men her var det hvertfall bare å gå innom Kiwi å spørre om å få :)
 
Lite som skjer nå egentlig. Dagene går for det meste til jobb. Fant strikketøyet igjen og fortsetter på vognteppe. Jeg begynte da jeg ikke viste kjønnet på babyen. Fargene er dermed grått og gult. Bruker bare garnrester. Nå når jeg vet det er en gutt, så er jeg ikke så begeistret på en så fargerik teppe, men, men. Mye jobb er gjort, så skal ikke forkaste. Søstera mi strikker en helseteppe i bomull i mørk blå.

Skal til fastlegen for svangerskapskontroll om noen timer. Tror ikke det er noe spennende jeg blir fortalt der. Kanskje interessant å ta simfysemål. i uke 24 lå vi rett over gjennomsnittet. Tipper at gutten blir nærmere 4 kg når han blir født.

Merker at det er nå vekta begynner å gå skikkelig oppover. Frem til uke 24 la jeg på meg bare 3 kg. I dag derimot er jeg hele 5 kg tyngre... Har lest at fra nå av skal jeg legge på meg 1,5-2 kg i mnd.
 
En kort oppdatering på flere punkter.

Uke 30 og 69 kg nå (+4).

Syns det er på tide å få barnevogn i hus. Jeg trodde vi var enige om valget helt siden høsten. Nå har mannen sett på Britax Go Big i butikken og er helt forelsket. Bare vil ha. Så kvelden i går gikk til nettsøk om det er billigere å kjøpe fra Sverrige eller EU. Ikke mer enn 1000 kr å spare. Selv er jeg ikke så villig til å bruke 11 000 kr på en vogn, plus evt. 2 000 kr ++ til hvis man skal ha noen accessoires (myggnetting, regntrekk, veske...).

Jeg foretrekker rimeligere alternativer som er produsert i utlandet. I dag voknet mannen med ordene: Det er egentlig ikke så viktig, så bare kjøp den DU liker best :)
Fine mannen min!!! Da blr det en vogn på vår lille A snart. Må bare finne en fargekombinasjon som begge liker, så bestiller vi. Satser å få den hjem om 2-3 uker.

Ellers gleder jeg meg enormt til permisjonsstart. Strikker nå ferdig vognteppe, så det blir mest sying mot slutten av graviditeten. Må også hente de siste tingene hos søstera mi: flasker, pumpe, tisselaken, vogndyne, dyne til senga osv.
 
Endelig begynte jeg å sy til meg selv (les: babyen) også. Før var det bare på bestilling til venniner. Nå er det på tide å bygge garderobe til vår lille også. Helgen resulterte i noen siklesmekker. Av søstera sin erfaring vet jeg at disse sparer for masse unødvendige klesvask og siden jeg ønsker å være økonomisk og ikke kjøpe inn masse klær, så sydde jeg noen siklesmekker. Vil tro jeg trenger i hvert fall 10 til :) Er de ikke søte?
(bilde fjernet)
 
Last edited:
Endelig begynte jeg å sy til meg selv (les: babyen) også. Før var det bare på bestilling til venniner. Nå er det på tide å bygge garderobe til vår lille også. Helgen resulterte i noen siklesmekker. Av søstera sin erfaring vet jeg at disse sparer for masse unødvendige klesvask og siden jeg ønsker å være økonomisk og ikke kjøpe inn masse klær, så sydde jeg noen siklesmekker. Vil tro jeg trenger i hvert fall 10 til :) Er de ikke søte?
17200921_2239638429593941_1715195227120927493_n.jpg
Så nydelige [emoji7][emoji7] Hvor finner du mønster? Og hvilket stoff bruker du?[emoji4]
 
Så nydelige [emoji7][emoji7] Hvor finner du mønster? Og hvilket stoff bruker du?[emoji4]
Bruker fleece på baksiden og bomullsjersey foran. Mønsteret tegnet jeg selv etter å ha studert smekkene i butikken :) Har sydd dem i et par år nå, så malen blir snart utslitt og må fornyes.
 
Back
Topp