Middag uten gluten og melk

Chanti93

Glad i forumet
Julilykke 2023
Datteren min kan ikke spise gluten eller melk. Så jeg lurte på om du har tips til noe vi kan spise til middag osv :)
 
Basismat som kjøtt eller fisk med ris, potet eller glutenfri pasta.
Glutenfri saus, sjysaus o.l.
Er det laktosen eller melkeproteinene hun skal unngå?
Kjøp laktosefri melk dersom det er det første, soya om det er det andre. Laktosefri melk oppfører seg som vanlig melk i matlaging, soya oppfører seg litt annerledes.
Vi ligger unna laktose, men er ikke kjempeallergiske, så vi kan spise smør og gulost fordi det inneholder veldig lite laktose - da finnes det ferdige, glutenfrie pizzabunner.
Glutenfri tomatsuppe, med melkefri pølse og evt. glutenfri pasta i.
Sushi. :D
I mange butikker får du kjøpt glutenfritt hamburgerbrød i frysedisken - ikke noe å rope hurra for, men fungerer til en viss grad.
 
Hei!
Henger meg på Minerva her :)
Rene råvarer som kjøtt, fisk, egg, frukt og grønnsaker er et meget godt utgangspunkt. Da har du full kontroll på hva maten inneholder. De fleste store matbutikker har dessuten et godt utvalg av alternativer og erstatninger. Jeg vet at mange synes det kan være litt vanskelig og skummelt med en allergiker i familien, men det trenger faktisk ikke å være så komplisert. Enkle middager som for eksempel dampet fisk med stekte grønnsaker, eller kylling med ovnsbakte rotfrukter er ikke noe problem. Og de gangene du må bruke melkeerstatninger, glutenfri pasta, glutenfritt mel i den hvite sausen osv så er det jo ingenting i veien for at de øvrige familiemedlemmene kan spise det samme sånn for enkelhetens skyld;-)

Hilsen Lise
 
Back
Topp