Middag med mye grønt i

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Har lyst til å lage noe til middag som jeg ikke har lagd før. En middagspai eller en grateng eller noe. Mye grønnsaker, men også kjøtt eller fisk. Tips? Må være glutenfri.
 
Jeg lagde kylling på grønnsaker her forrige dagen. Deler kyllingfileter i to og surrer bacon rundt også hadde jeg grønnsaker i fryseren. Stekte i ovnen på 200 grader i 30min. Kjempe godt og lager seg selv[emoji108][emoji4]
 
Stekt ris og grønnsakssuppe med pølse/kjøttboller lager jeg når jeg trenger å rydde plass i kjøleskapet eller grønnsakene vi har må brukes opp
 
Glutenfritt men ikke pai/grateng:

Wok med strimlet kylling/svin/biff, grønnkålmiks (som de selger blant annet på kiwi, med strimlet grønnkål, rødkål, gulrøtter) og kok ris til. Ha i en woksaus som er glutenfri, eller bare bruk glutenfri soyasaus.
 
Jeg pleier å lage wokgrønnsaker, blande med pasta og stekt kylling og så lager jeg Bretagne kyllingsaus og hiver alt i en stor kasserolle. Det er så sykt godt!!
 
Kan du lage glutenfri paibunn? I så fall er det jo ubegrensa hva du kan putte oppi. Mamma pleier å lage en veldig god løkpai, med egg og ost og løk og urter. Ellers kan en jo putte oppi de grønnsakene en liker selv. Fint til rester og fint å fryse.

Er glad i kikertkarri her, men mini er ikke så begeistra-blir for sterkt for han-så vi har det bare en sjelden gang. Bruker hermetiske kikerter, hot madras curry, ingefær, hvitløk, litt chili, masse frisk koriander og løk. Serverer med frisk koriander, creme fraiche og fullkorns/naturris alt ettersom hva vi har i hus. Veldig god høstmat!
 
Kan du lage glutenfri paibunn? I så fall er det jo ubegrensa hva du kan putte oppi. Mamma pleier å lage en veldig god løkpai, med egg og ost og løk og urter. Ellers kan en jo putte oppi de grønnsakene en liker selv. Fint til rester og fint å fryse.

Er glad i kikertkarri her, men mini er ikke så begeistra-blir for sterkt for han-så vi har det bare en sjelden gang. Bruker hermetiske kikerter, hot madras curry, ingefær, hvitløk, litt chili, masse frisk koriander og løk. Serverer med frisk koriander, creme fraiche og fullkorns/naturris alt ettersom hva vi har i hus. Veldig god høstmat!

Jeg har en pai-mix jeg har lyst til å prøve :)

Hva med en god vårsalat med biffstrimler og nystekte glutenfrie befinner med gresskarkjerner på?

Hva er befinner?
 
Jeg har en pai-mix jeg har lyst til å prøve :)

Det er jo vår! [emoji255] Spinat syns jeg er kjempe godt i pai. Eller grønne asparges! Alltid godt med fetaost oppi og.

Grateng med potetstappe oppå isf brødsmuler liker jeg også godt. Og så ost oppå der igjen selvfølgelig [emoji56] (coop sin revet cheddar er best!) Shepherds pie feks. Det må du jo egentlig ha lammekjøttdeig til. Men med vanlig er også godt. https://www.bbc.co.uk/food/recipes/hidden_vegetables_05418
Jeg elsker bbc food nettsiden, masse gode ideer [emoji4]

Edit: Shepherds pie oppskrifta i linken bruker litt mel, det kan sikkert erstattes med potetmel (er bare for å gjør fyllet litt tykkere)
 
Last edited:
Lagde torsk med purrelæksaus og sjampinjong i en gryte i ovnen i går, og hadde grønnsaker i ovnen i en annen gryte (potetbåter, gulrøtter, løk, blomkål) :)
 
Deler opp gulrot, potet, blomkål, brokkoli, sellerirot og hsr på rapsolje og litt salt og pepper og inn i iben i 30min. I mellomtiden rydder jeg opp og steker enten kylling eller svinefilet i pannen og har enten brun saus eller rømmedressing til.

Kutter opp aubergine, paprika, squash, løk og brokkoli, rapsolje og inn i ovnen. Lager omelett eller eggerøre og hsr grovt brød og rømme til. Deilig med stekt chotizo til også.
 
Back
Topp