Metformin, PCOS og IVF/ICSI-forsøk

Fruflis

Gift med forumet
Assistert-jentene
Junibarna 2019
Er det noen av dere andre med PCOS som har testet metformin ifbm forsøk? Evt om det er andre uten PCOS som har gjort det samme?

I et desperat forsøk på å holde vekten i sjakk, og å bedre eggkvaliteten, ser jeg nå på metformin som et medikament jeg vil drøfte med fastlegen ifbm ICSI-forsøk i september. Fint hvis det er noen som har erfaring med det som vil dele sin erfaring [emoji4]
 
Jeg har PCOS, gått på Metformin siden 2009. Tok ei pause, og tok de ikke fast etter samlivsbrudd i 2013, gikk opp 15 kg... Og begynte fast igjen, 1 gram, to ganger om dagen, da jeg ble prøver igjen i desember 2015. Og ha til nå, siden februar 2017, gått ned 10 kg igjen. Eggstokka er fri for cyster og gamle egg. Endelig, det har de aldri, aldri vært før :)
 
Har pco og slitt med vekta. Prøvd metformin, men ble så dårlig i magen og det hjalp ikke på venta for min del. Kvalm og dårlig i magen de 3 mnd jeg gikk på de. Slutta og gikk ned 30 kg selv :p
 
Jeg gikk på det de to årene vi holdt på med IVF/ICSI, har pcos. Alltid vært i nedre sjiktet av normalvektig. Ble satt på metformin av fertilitetsklinikken på forsamtalen. Virket som om det var standard på min klinikk ved pcos.

Vårt problem viste seg å være at få egg lot seg befrukte, fikk aldri noe ordentlig svar på om det hadde med kvaliteten på eggene eller om det hadde med modenhet. Jeg var veldig vanskelig å stimulere, fordi jeg får OHSS selv på knøttsmå doser..

Usikker på om metformin hadde noen effekt. La riktig nok ikke på meg ett eneste kilo på de to årene vi holdt på med IVF/ICSI, kan jo hende metforminen spilte en rolle der. Det vil jeg aldri få vite sikkert :) Påvirket ikke antall cyster hos meg i det hele tatt.

Men forskning viser jo at det kan ha en effekt, så det er absolutt noe du kan spørre legen om å få prøve ut. :) Tror da det er lurt å starte så tidlig som mulig i forhold til forsøk, da det tar en stund før man oppnår effekt. Pluss at det den første tiden er en del ubehagelige bivirkninger, som det er greit å ha overstått før forsøket. Er slitsomt nok med hormonene om man ikke skal være dårlig i magen i tillegg.. :p
 
Tusen takk for at dere deler deres erfaringer! [emoji173]️ Har fått time hos legen i morgen, så da får jeg se om jeg ender opp med å få metformin eller ikke. Håper jeg får [emoji4] Skader jo ikke å prøve. Jeg har ikke særlig mye cyster på eggstokkene, men ellers ubalanse i hormonene slik som PCOS gir. Jeg hadde flere cyster i ungdomstiden, men sjeldent nå i en alder av 27. Syklusene og eggløsning derimot, der er det ekstrem ubalanse.
 
Back
Topp