Mer pappapermisjon eller besteforeldre hjemme med babyen?

Jeg syns begge partier hadde gode forslag, jeg! Muligheten for tidskonto og kortere arbeidsdager når barna er små høres fantastisk ut, men jeg skjønner ikke helt hvordan det skal kunne gjennomføres... Ellers klarer jeg ikke helt å bestemme meg for om fedrekvoten bør være stor eller liten. Den er viktig for likestillingen, men her hos oss blir det uansett ikke likt, så jo mindre fedrekvote, jo bedre...

Det er bra dette er et tema, men synd ingen slår et slag for å øke foreldrepermisjonen sånn generelt.
 
JEG tenker at hvis vi ikke kan være sammen me barna våre så kan vi droppe å få barn. Å gi permisjon til besteforeldre er for meg LANGT BAK MÅL! (Unntak finnes alltid, men jeg snakker om "til vanlig"

Mødre og fedrekvoten synes jeg begynner å ta av.. Det er faktisk vi kvinner som har gått gravid og fått dette barnet! Nå må vi begynne å kjempe for egne rettigheter her.. Likestillingen har gått for langt i mine øyne. Misforstå meg ikke - jeg ønsker fedrekvote jeg men mener at man som par skal få styre det litt mer! OG jeg ønsker ikke at far ska få mer, da jeg som mor faktisk ønsker å gå mest mulig hjemme.
 
Eneste jeg er enig i her er at far skal ha selvstendig opptjeningsrett til foreldrepenger. Håper virkelig at de beholder barnetrygden da vi er helt avhengig av den for å få det til å gå rundt.
 
Med min jobb har jeg veldig dårlige forutsetninger for å kunne amme eller pumpe i den pausen man kan få til amming, så når pappaen skal ta permisjon kommer mye av ammingen til å ryke.
Kommer til å ta litt gradert så jeg får litt ekstra tid hjemme, en dag i uken går greit å ikke amme på dagtid tror jeg. Om pappaen skulle tatt mer av permisjonen hadde jeg slitt. Trengte tiden sist for slet veldig med bekkenet og søvnen. Ønsker ikke gå over til flaske bare for at pappaen skal kunne ta nattskiftene. Så er negativ til mer tvungen fedrekvote.

Ang besteforeldre så kan det jo være kjekt med muligheten om noen ønsker det. Er man alenemor så har man jo alle ukene til far også, kanskje noen ønsker seg ut i jobb fordi det tar på å være hjemme alene døgnet rundt?
 
Jeg syns begge partier hadde gode forslag, jeg! Muligheten for tidskonto og kortere arbeidsdager når barna er små høres fantastisk ut, men jeg skjønner ikke helt hvordan det skal kunne gjennomføres... Ellers klarer jeg ikke helt å bestemme meg for om fedrekvoten bør være stor eller liten. Den er viktig for likestillingen, men her hos oss blir det uansett ikke likt, så jo mindre fedrekvote, jo bedre...

Det er bra dette er et tema, men synd ingen slår et slag for å øke foreldrepermisjonen sånn generelt.
Her og. Jo mindre jo bedre. Hadde vært best for oss om jeg kunne tatt alt
 
Skjønner ikke helt hvorfor ALT skal likestilles så forferdelig. I enkelte tilfeller syns jeg det er veldig overdrevet. Jeg er kvinne, jeg føder barn, jeg ammer. Dette er ikke noe som kan likestilles!
Ja, det er viktig med likestilling, men jeg syns hverken mor eller far skal måtte tvinges ut i arbeid, eller mor "tvinges" til ammeslutt.
Om det passer for en familie at far tar mye av permisjonen, så må man stå på sitt og ikke gi etter for uvillige arbeidsgivere tenker jeg. De er ikke nødvendigvis så villige mot kvinner heller.

For oss så er 10 uker fedrekvote mer enn nok, og for far her passer det egentlig best med gradert denne perioden, noe som igjen betyr at vi taper penger.

Ang besteforeldre i permisjon, er ikke det noe som er aktuelt her ihvertfall, men har egentlig ikke tenkt noe særlig over det. Usikker på hva jeg mener om det.
 
Glad for likestilling på det feltet og jeg jubler om pappaen får mer perm
Her elsket pappaen å være i perm og tok mer enn det han fikk.
Fungerte supert for oss fire jeg synes det er viktig at far og barn også får tid sammen


Besteforeldre er uansett uaktuelt
 
JEG tenker at hvis vi ikke kan være sammen me barna våre så kan vi droppe å få barn. Å gi permisjon til besteforeldre er for meg LANGT BAK MÅL! (Unntak finnes alltid, men jeg snakker om "til vanlig"

Mødre og fedrekvoten synes jeg begynner å ta av.. Det er faktisk vi kvinner som har gått gravid og fått dette barnet! Nå må vi begynne å kjempe for egne rettigheter her.. Likestillingen har gått for langt i mine øyne. Misforstå meg ikke - jeg ønsker fedrekvote jeg men mener at man som par skal få styre det litt mer! OG jeg ønsker ikke at far ska få mer, da jeg som mor faktisk ønsker å gå mest mulig hjemme.
Enig!
 
Glad for likestilling på det feltet og jeg jubler om pappaen får mer perm
Her elsket pappaen å være i perm og tok mer enn det han fikk.
Fungerte supert for oss fire jeg synes det er viktig at far og barn også får tid sammen


Besteforeldre er uansett uaktuelt

Enig!!! :)
 
egenlig burde vel vær enkelt kunne besteme slikt etter behov ønske og mulighet? Altså viss begge er i jobb. Gleder meg å se hvor mange dager gubben bruker før han går gjennom veggen av kjedsomhet når han skal på pappa perm;P
 
Jeg kan virkelig ikke forstå hvorfor de på død og liv skal tvinge fedre ut i lenger permisjon, pga likestilling... Jada, jeg er også for likestilling i dette landet men når det gjelder barna så syns jeg faktisk alle skal få bestemme det som er best i deres familie, noen menn velger å bruke fellesperioden mens andre ikke ønsker dette. Hvorfor skal de da tvinges ut i lenger permisjon?
 
Det er bra at staten vil at fedre er mer hjemme med barn. Men hvorfor må de tvinges for å få det til? Hvorfor kan ikke hver eneste familie få bestemme selv hva som er best for dem?
 
Jeg mener at permisjonstiden er for LÅST. I dagens teknologiske verden må det jo gå an å søke om en permisjonstid, og deretter "redigere" den dersom det oppstår situasjoner på jobb, eller et ønske om å ta en vakt/et skift innimellom?? Hvis man kunne hatt en egen side på f.eks. nav.no, der man kunne logget inn, og "lagt inn timer" hvis man skulle ønske å jobbe en dag, og evt. latt pappaen ta perm den dagen... og fått foreldrepenger og utsettelse på slutten på permisjonen deretter... Tenk hvor fleksibelt og deilig det hadde vært. Da kunne man holdt seg mer oppdatert i sin arbeidssituasjon, og hatt mer kontroll på ting når man kom tilbake... I tillegg til å kunne beholdt det sosiale ved jobben og andre positive aspekter ved å kunne styre ting mer selv... Selvfølgelig med unntak av de siste ukene før fødsel og de første 6 etter - da har man nok å styre med...
 
Jeg blir helt satt ut.

Hvorfor skal far ha mer fedrekvote? Familien kan fordele fellesperioden slik de ønsker uten at myndighetene skal påtvinge oss dette. Hos oss er det uaktuelt at jeg skal skynde meg tilbake i jobb fordi pappaen har et behov for "likestilling". Syns dette bare er tull! La familier få lov til å velge selv!!

Skjønner ikke hvorfor besteforeldre skal overta permisjonen. Snart blir det tanter og onkler og ingen som orker å ta vare på barna sine :mad:

Syns rett og slett det er provoserende og vet hvilket parti jeg ikke skal stemme på ved neste valg!
 
Jeg blir helt satt ut.

Hvorfor skal far ha mer fedrekvote? Familien kan fordele fellesperioden slik de ønsker uten at myndighetene skal påtvinge oss dette. Hos oss er det uaktuelt at jeg skal skynde meg tilbake i jobb fordi pappaen har et behov for "likestilling". Syns dette bare er tull! La familier få lov til å velge selv!!

Skjønner ikke hvorfor besteforeldre skal overta permisjonen. Snart blir det tanter og onkler og ingen som orker å ta vare på barna sine :mad:

Syns rett og slett det er provoserende og vet hvilket parti jeg ikke skal stemme på ved neste valg!

Helt enig med deg, ble irritert av å lese om dette med besteforeldrene... Kan ikke skjønne logikken i det. Skal man ha barn så må vi da ha et ønske om å være hjemme med de også...
 
Jeg syns vi burde fått større valgfrihet, øk gjerne fedrekvoten, men la det da bli slik at man kan søke om å overføre hele eller deler av denne til mor dersom familien ønsker det. Om det passer familien best at besteforeldre får en del av permisjonen så kunne man vel fått det. Ja til valgfrihet!
 
Lurer på hvilken valgfrihet barna har i dette....
 
Back
Topp