Mensen tilbake men ammer forsatt

annth

Glad i forumet
Er det vanlig og få tilbake mensen selvom man ammer?
Jeg delammer og gir mme ved siden av men ikke til hvert måltid. Jeg har tillegg begynt med smaksprøver med grøt også.

Hun er nå akkurat passert litt over 4 mnd.

Sist gang med førstemann kom mensen tilbake etter at jeg hadde sluttet å amme mens han var 6-7 mnd.
 
Ja det kan det være. Fullamming er vel det som sies å holde mensen unna, og likevel er det kvinner som får mensen etter kort tid selv om de fullammer.
 
Det er vanlig å ikke få tilbake mensen mens man fullammer (selv om noen gjør det). Men du fullammer jo ikke, så helt normalt at du får tilbake mensen nå. De fleste får tilbake mensen før de slutter å amme, men når de ikke lenger fullammer.

Når du ammer utskilles hormoner. Hvis det går minst 4 timer mellom en amming så er det nok til at kroppens hormonnivå kan gi en eggløsning. Ammer du ofte er det stor sjans for at du ikke får tilbake mensen.
 
Min erfaring er at alt er like vanlig!

Jeg har fått tilbake regelmessig mens 5-7 uker etter fødsel med alle mine fem, på tross av fullamming annenhver time døgnet rundt.

Venninna mi ammet ikke i det hele tatt, og fikk mensen tilbake 13 måneder etter fødsel.
 
Alt er vanlig, og i snitt vil 5-6 timers opphold mellom amming kunne sette igang syklusen hos de fleste. Fikk tilbake mensen når min var 1 år - men ammer enda, han er snart 2 år
 
Takk for svar.
Det kan være mulig fordi det tar lang tid med amming i forbindelse med natten. Hun sover alt fra i mellom kl 20.00-22.00 til 03.00-04.00 fra hver eneste natt i en lang periode. Jeg ammer når hun våkner på natten. På dagtid går det alt fra 2-3 timer mellom hver amming.
Jeg hadde symptomer i dag tidlig men det gikk over i løpet av dagen i dag. Jeg hadde nemlig magesmerter og antydning til mensen når jeg tørket meg på toalettet i dag tidlig og i forrige natt.
 
Back
Topp