Melkespreng og smerter

AnneS

Forumet er livet
VIP
Vi som prøver :)
Desemberlykke2017
Idag opplevde jeg å få melkespreng for første gang på veldig lenge. Ikveld prøvde jeg å amme, men lillegutt sovnet bare fra. Jeg har pumpet (kom veldig lite, og den pleier det å komme endel fra) , brukt varme, massasje og stått i varm dusj og håndmelket (stod i dusjen og masserte/melket til jeg bare ikke fikk ut mer).
Enda er det brystet jeg fikk spreng på litt hovent, og det kjennes småvarmt ut.

Hjelp, hva gjør jeg? Livredd for brystbetennelse! Hva bør jeg holde øye med i fht en evnt betennelse, bortsett fra feber?
 
Hvis du kjenner noen kuler, bør barnets hake være mot kulen når du ammer. (Har selv stått på alle fire i alle mulige stillinger over barna for å få til dette. :D)
Ellers gjør du det som kan gjøres. Sørg også for å bytte ammeinnlegg ofte, ikke fryse, og å ikke gå og være klam. <3
 
Hvis du kjenner noen kuler, bør barnets hake være mot kulen når du ammer. (Har selv stått på alle fire i alle mulige stillinger over barna for å få til dette. :D)
Ellers gjør du det som kan gjøres. Sørg også for å bytte ammeinnlegg ofte, ikke fryse, og å ikke gå og være klam. <3
La baby med føttene oppi ansiktet mitt og skulle amme, da jeg kjente en kul på oversiden av puppen, men hjelper lite når baby bare sovner fra og ikke jobber :shy:
Bør jeg prøve å amme endel inatt eller? Lurt å høre med lege ang nesespray da jeg føler at jeg sliter med å få ut melk? :shifty:
 
Det er mulig det er begynnelse til betennelse. Jeg hadde det sånn at det var litt rødt og ømt og varmt på ett sted på brystet. Fikk beskjed av lege og amme eller pumpe minst annenhver time døgnet rundt. Og tømme brystet helt hver gang. Jeg holdt på sånn et par døgn. Hadde 40 i feber og greier, men gikk over av seg selv til slutt.

Kan hende melkegangene er tette siden du ikke får ut så mye. Men du må bare prøve å pumpe eller melke.

Varm brystene først, spesielt det ømme området. Gjerne med varme omslag eller varmepute. Vask hendene og ta aldri direkte på brystknoppen. Stimuler til utdrivning og prøv å pumpe/melke ut. Når utdrivningsrefleksen er i gang så masserer du. Ikke før utdrivningsrefleksen er i gang. Masser kun ut mot brystvorten, ikke fram og tilbake eller sirkelbevegelser, men i lange drag over kulen og ut mot brystvorten. Brukt håndbaken eller langsiden av en finger, ikke fingertupp. Tøm brystet helt og gjenta senest om to timer. Dier barnet så pumper du etterpå.

Ikke bruk stramme klær eller bh. Hold brystene varme. Bader du må du skifte bikinitopp rett etterpå. Men jeg ville unngått å bade i kaldt vann noen dager framover nå.

Ikke stress, det hindrer utdrivningsrefleksen. Spis ingefær, hvitløk, gurkemeie og sitron som er betennelsesdempende :)
 
La baby med føttene oppi ansiktet mitt og skulle amme, da jeg kjente en kul på oversiden av puppen, men hjelper lite når baby bare sovner fra og ikke jobber :shy:
Bør jeg prøve å amme endel inatt eller? Lurt å høre med lege ang nesespray da jeg føler at jeg sliter med å få ut melk? :shifty:

Du kan stimulere utdrivningsrefleksen litt selv også, ved å gni brystknoppene litt før du legger til, og ja, spør om Syntocinon om du føler utdrivningen er dårlig. Amme på natten, og la babyen sove og spise litt om hverandre om du orker på dagen også, og se denne videoen:
http://www.breastfeeding-babies.com/breast-compressions.html
 
Det ordnet seg heldigvis iløpet av den natta. Drev og håndmelket i en gulpefille, og plutselig stod spruten i hvertfall et minutt :happy: nå er jeg helt fin igjen, slapp noe verre! :happy:
 
Det ordnet seg heldigvis iløpet av den natta. Drev og håndmelket i en gulpefille, og plutselig stod spruten i hvertfall et minutt :happy: nå er jeg helt fin igjen, slapp noe verre! :happy:

Sikkert tett melkegang da. Godt det løsnet :)
 
Back
Topp