Melkeproteinalergi

Barnehagelærer30

Gift med forumet
Febbisbebbis'18
Augustlykke 2022 ❤️
Heisann! Vi er under utredning for mpa, noen flere her inne som er det? Går det greit(for dere som ammer) å holde dere undra melkeprodukter?
 
Gjort det før så ja går greit :) men savnet ikke et melkefritt kosthold nei! Kjedelig som bare fy pga savnet av ordentlig ordentlig melkesjokolade og ost :) ellers går det veldig greit :)
 
Utredning? Hva gjør dem? Her bare prøver vi melkefritt for å utelukke det... samråd med helsesøster
 
Utredning? Hva gjør dem? Her bare prøver vi melkefritt for å utelukke det... samråd med helsesøster

Er slik her også, etterpå det er prøvd, må vi mest sannsynlig til en spesialist.

Jeg savner alt! Skikkelig is, ostepop, ost, vaniljesaus, sjokolade... [emoji31]
 
Er slik her også, etterpå det er prøvd, må vi mest sannsynlig til en spesialist.

Jeg savner alt! Skikkelig is, ostepop, ost, vaniljesaus, sjokolade... [emoji31]

Får vaniljesaus laget av havre :) den syns jeg er god :) får en sjokolade som er kjempe god erstatter. Berit Nordstrand sin egen sjokolade er knall [emoji7]
 
Sniker fra januar. Vi skal kanskje begynne med det....før se neste uke. Kjenner jeg gruver meg litt med tanke på alle ferdig produktene men ikke lengre kan bruke og SJOKOLADE!
Hvilke symptomer hadde den lille hos dere?
 
Tenker å prøve å holde meg borte fra melk og prøver å motivere meg. Den ene tvillingen hyler nesten hver dag, som regel ikke lenge, men finner ingen fellesnevnere for hva som forårsaker det og hva som hjelper :s eneste som hjelper er noen ganger amming og noen ganger holding og ligging på magen. Kommer helt ut Av det blå og forsvinner like fort så skjønner ingenting.
 
Sniker fra januar. Vi skal kanskje begynne med det....før se neste uke. Kjenner jeg gruver meg litt med tanke på alle ferdig produktene men ikke lengre kan bruke og SJOKOLADE!
Hvilke symptomer hadde den lille hos dere?

Hard mage, skriking(hos en ellers veldig rolig unge), grønn bæsj, mye promping og ikke minst forskjellen på hipp og nutramigen. Også hadde vi en vanvittig fin vektoppgang når hun begynte på nutramigen, og nå når jeg også sluttet med melk har hun gått opp 350g over vekstkurven!
 
Hard mage, skriking(hos en ellers veldig rolig unge), grønn bæsj, mye promping og ikke minst forskjellen på hipp og nutramigen. Også hadde vi en vanvittig fin vektoppgang når hun begynte på nutramigen, og nå når jeg også sluttet med melk har hun gått opp 350g over vekstkurven!

Oi, hørdes skummelt likt min..... du gir pupp og flaske? Vi gir kun pupp vi da
La lite på seg før dere fant ut av dette? Hvordan var prosessen til å finne ut av det?
Men så bra vekten går opp nå! :)
 
Oi, hørdes skummelt likt min..... du gir pupp og flaske? Vi gir kun pupp vi da
La lite på seg før dere fant ut av dette? Hvordan var prosessen til å finne ut av det?
Men så bra vekten går opp nå! :)

Ja, vi gir begge deler, jeg pumper bare, så. Hun gikk nesten ikke opp i vekt. Når går det så det suser!
Vi snakket med legen, der fikk vi beskjed om at vi skulle kutte it melk i kosten.
 
Også sniker fra januar. Jeg utviklet melkeproteinallergi i voksen alder så har ikke spist et eneste melkeprodukt på mange år og det går faktisk veldig bra :) I det siste har det også kommet mange gode melkefrie produkter. Synes Violife har den beste melkefrie osten (selges på helsekost), men Wilmersburger som Rema 1000 og Meny selger er heller ikke så verst. Et tips er at hvis dere skal spise ute eller noen andre skal lage mat så vær nøye med å forklare at laktosefrie produkter ikke er et alternativ for dere, og vær obs på at ikke alle tenker på at smør er et melkeprodukt (det er riktig nok lite melkeproteiner i smør, men noen reagerer likevel). Andre ting det er fort gjort å glemme er at det ofte er ost i pesto og at mange typer potetgull har mysepulver i krydderblandingen.
 
Også sniker fra januar. Jeg utviklet melkeproteinallergi i voksen alder så har ikke spist et eneste melkeprodukt på mange år og det går faktisk veldig bra :) I det siste har det også kommet mange gode melkefrie produkter. Synes Violife har den beste melkefrie osten (selges på helsekost), men Wilmersburger som Rema 1000 og Meny selger er heller ikke så verst. Et tips er at hvis dere skal spise ute eller noen andre skal lage mat så vær nøye med å forklare at laktosefrie produkter ikke er et alternativ for dere, og vær obs på at ikke alle tenker på at smør er et melkeprodukt (det er riktig nok lite melkeproteiner i smør, men noen reagerer likevel). Andre ting det er fort gjort å glemme er at det ofte er ost i pesto og at mange typer potetgull har mysepulver i krydderblandingen.

Takk! Det går veldig greit, jeg tåler egentlig dårlig melk selv, så det er egentlig godt for meg. Jeg må nok bare komme over at jeg syns veldig synd på meg selv og tenke at dette er bra for meg!
 
Ser ut til at K ikke tåler sjokolade også [emoji22] hun blir verre i refluksen sin
 
Er vel vanlig at det kan gi litt ekstra halsbrann da?

Sjokolade er sterkt... lettere sagt kakao bønner... og den melkefri er ganske kraftig .... med mye kakao. Så ja det jeg har opplevd med mine barn så.
 
Sjokolade er sterkt... lettere sagt kakao bønner... og den melkefri er ganske kraftig .... med mye kakao. Så ja det jeg har opplevd med mine barn så.

Jeg er veldig glad i sjokolade (spiser melkefritt, så den er vegansk), men virker som om mi får vondt i magen av den uten at jeg kan si det sikkert.
 
Det går an å venne seg til det meste, og heldigvis er utvalget mye, mye bedre nå enn tidligere- jeg har fulgt med i snart 18 år :p

En god del ferdigmat/halvfabrikata utgår. Men for en glede å oppdage mat man kan ha:D Og kreativ kan man også bli i matveien:)

Jeg for min del er nøye på å ta kalsiumtilskudd og mammavitaminer, kan ikke sjangse på noe med dette kostholdet.
 
Back
Topp