Melkeprotein allergi

Lykketreff

Gift med forumet
Hei!

Sønnen min på snart to år har melkeproteinallergi, og jeg lurer på om du ha gode tips til pålegg han kan ha på brødskiven? Så langt er han glad i leverpostei, skinke og banan. Ellers har vi prøvd makrell i tomat, kaviar og syltetøy, men han liker (foreløpig) ikke noe av det. Har du noen gode ideer?
 
Hei!

Sønnen min på snart to år har melkeproteinallergi, og jeg lurer på om du ha gode tips til pålegg han kan ha på brødskiven? Så langt er han glad i leverpostei, skinke og banan. Ellers har vi prøvd makrell i tomat, kaviar og syltetøy, men han liker (foreløpig) ikke noe av det. Har du noen gode ideer?

Min sønn har også melkeprotein allergi. Lager mye pålegg selv, men av melkefrie kjøpe pålegg så kan noen tips være:
- laks (finnes både i skiver lik skinke og på boks)
- egg, reker (både egg og reker kan kuttes opp og blandes med majones sånn at det fester seg til brødskiva)
- peanøttsmør
- fiskekaker uten melk
- fiskerester fra middag blandet med majones
- soyabaserte smøroster
- avokado
 
Min sønn har også melkeprotein allergi. Lager mye pålegg selv, men av melkefrie kjøpe pålegg så kan noen tips være:
- laks (finnes både i skiver lik skinke og på boks)
- egg, reker (både egg og reker kan kuttes opp og blandes med majones sånn at det fester seg til brødskiva)
- peanøttsmør
- fiskekaker uten melk
- fiskerester fra middag blandet med majones
- soyabaserte smøroster
- avokado

Takk for mange gode råd! :)
 
Hei! Da fikk du en del gode råd ovenfor. Det skal sies at jeg ikke er noen ernæringsekspert - men du har sikkert vært inne på sidene til helsenorge.no. Der ligger det en del tips og råd. Avokado, som nevnt, er jo både sunt og godt. Jeg smører den på skiva og legger på skinke og agurk.https://kiwi.no/Artikler/Ingen-spiser-mer-avokado-enn-nordmenn/ Prøv med tynne omeletter, de er supre i matpakken også. Fiskekaker er også nevnt, de kan man også dele i tynnere skiver og legge mellom brødskivene. Det finnes også forskjellige typer varmrøkt fisk som mange liker. F. eks makrell - med litt majones og agurk? Overraskende kan barn også like sardiner på boks, sild og røkelaks. Det finnes pålegg med torskerogn - sjekk innhold. Søte ting på skiva? Farmoren min laget brødskive til meg med en tynn epleskive og litt syltetøy på midten;). Annet søtt kan være dadler som er bløtlagt i litt kokosmelk og så most til "karamell". Veldig godt - og super som topping på grøt også. Noen ganger kan barn bli lei brød - da er havregrøt en bra ting. Lykke til!
 
Back
Topp