Melkekjertler

Bæremamma

Gift med forumet
Junilykke 2022
hei, jeg fikk en grusom melkespreng i det ene brystet noen dager etter fødsel. Måtte massere ganske hardt i dusjen for og få løsnet opp. Etter en dag med pomping og amming på deg brystet var det helt borte igjen. Men jeg har ikke hatt noe særlig melk i brystet etter det. Det er kanskje 10 ml om jeg er heldig. Mens på det andre er det ca 100 ml ved pomping. Når jeg kjenner på det brystet med lite i så er det en liten kul mot armhulen, men den forsvinner når jeg ammer. Jeg lurte derfor på om de andre melkekjertlene har blitt ødelagte etter jeg hadde melkespreng? Og om de har det, hvordan effekt har det for fremtidige svangerskap ?
 
Hei!

Det hørtes vondt ut! Godt du fikk løst det opp. Det er ikke uvanlig at melkemengden går ned etter en skikkelig kraftig tilstopping/brystbetennelse. Hvor lenge er det siden?

Når du pumper deg og får ut 10 ml, hvor lenge er det da siden du har ammet på det brystet? Hvordan er barnet når det dier av det brystet? Virker det fornøyd?

Det pleier å være forbigående og ikke noe du skal bekymre deg for til senere ammeperioder. Det du skal være obs på er at det området som var tett nå ikke blir det igjen. Venn deg til å alltid kjenne rundt brystene etter amming for å kjenne at det ikke er noen ømme punkter, det kan være tegn på begynnende tilstopping så hvis du får tømt det i tide så kan du forebygge at det utvikler seg.

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg
 
Hei!

Det hørtes vondt ut! Godt du fikk løst det opp. Det er ikke uvanlig at melkemengden går ned etter en skikkelig kraftig tilstopping/brystbetennelse. Hvor lenge er det siden?

Når du pumper deg og får ut 10 ml, hvor lenge er det da siden du har ammet på det brystet? Hvordan er barnet når det dier av det brystet? Virker det fornøyd?

Det pleier å være forbigående og ikke noe du skal bekymre deg for til senere ammeperioder. Det du skal være obs på er at det området som var tett nå ikke blir det igjen. Venn deg til å alltid kjenne rundt brystene etter amming for å kjenne at det ikke er noen ømme punkter, det kan være tegn på begynnende tilstopping så hvis du får tømt det i tide så kan du forebygge at det utvikler seg.

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg

Takk for svar ! Det er ca 3 uker siden. Det kan fort være 3-12 timer siden jeg ammet på det brystet, og jeg får uansett ikke mere enn 10 ml. Hun virker fornøyd litt, og etter kort tid slutter hun og svelge, og ofte også suge. Så er hun førnøyd en halvtimes tid. Så vil hun ha mat igjen. Etter amming er det ingen ømhet i brystet, akkurat som om det er helt tomt. Jeg merker att det kommer en kul etter ett par timer, og den forsvinner når jeg ammer eller pomper. På det andre brystet blir hele hardt, ikke bare ett lite område.
 
Back
Topp