Medisinering....

A

adhd/add barn

Guest
Jeg har ett bonusbarn som skal utredes for adhd/add nå, men moren er veldig på at barnet ikke skal medisineres.
Noe jeg er enig med til en viss grad, syns vi skal selvfølgelig prøve uten medisin først og se hvordan det går med tilrettelegging osv. Men hvis det ikke blir noe særlig endring på skoleprestesjoner så syns jeg iallfall at det går ann og prøve medisin, for å se. Noe hun virker litt indirekte imot. Hvis jeg og far ønsker at barnet skal prøve medisin, men moren er imot, hvordan løser vi det? Er det moren som har det siste ordet?
 
Nei, men du har ingenting du skulle sagt rent juridisk.
Hvis far og mor har delt foreldreansvar, bestemmer de på lik linje.
Tiltak og kostholdsendring bør prøves først, og hvis omgivelsene hans og PPT osv. mener medisinering bør prøves, kommer hun nok på glid også.
 
Vet at JEG ikke har noe jeg skulle sagt, men jeg og barnefar er enig i saken. Hva skjer da? Hvis mor sier nei og far ja?
 
Det kommer helt an på hvilken utfordringer barnet har. Medisinering kan være veldig bra, men de har også sine bivirkninger som: dårlig matlyst, depresjon, likegyldighet. Noen får bivirkninger - andre ikke. Det er flere ulike merker en kan prøve ut. En bør prøve ut ulike merker, og ha opphold innimellom. Et barn med adhd trenger tilrettelegging.
 
Er dette noe du har erfaring med? Artikkelen er over 12 år gammel, finnes det noen nyere informasjon og forskning som fremdeles bekrefter denne studien?

Jeg fant en ny link om eye-q fra år 2017 der de går i mot eye-q..
http://www.tv2.no/a/9142877/

Jeg selv tar eye-q daglig & merker at det hjelper på konsentrasjon men jeg har ikke adhd.

I linken i den forrige posten så stod det noe om Eskimo 3 kids - kanskje den er bedre for adhd.. ? Er uansett verd å prøve hvis man kan unngå vanlige medisiner..
 
Last edited:
Jeg fant en ny link om eye-q fra år 2017 der de går i mot eye-q..
http://www.tv2.no/a/9142877/

Jeg selv tar eye-q daglig & merker at det hjelper på konsentrasjon men jeg har ikke adhd.

I linken i den forrige posten så stod det noe om eskimo kids - kanskje den er bedre for adhd.. ? Er uansett verd å prøve hvis man kan unngå vanlige medisiner..

Verdt å sjekke ut i alle fall. Vi skal utrede for adhd, og her sier hun fra bup at det må medisineres. Å kun endre kosthold var utelukket :eek:
 
Verdt å sjekke ut i alle fall. Vi skal utrede for adhd, og her sier hun fra bup at det må medisineres. Å kun endre kosthold var utelukket :eek:
Oisann, da må barnet være hardt rammet..:(
Håper at dere finner en løsning til det beste for barnet! :Heartred
 
Oisann, da må barnet være hardt rammet..:(
Håper at dere finner en løsning til det beste for barnet! :Heartred

Det er det som er greia, hun er ikke det. Hun har konsentrasjonsproblemer ja, men det påvirker henne så veldig. Hun virker bare veldig vimsete.
 
Dere kan jo prøve på egenhånd uansett, før utredningen starter. Mange merker bedring og kan slippe store mengder medisiner. :)
https://forskning.no/mat/2012/01/slik-spiser-du-deg-til-mindre-adhd

Ikke er det vanskelig heller, å kutte ned på de usunne tingene, som man bør unngå uansett. :)

Jeg har tro på kosthold, så skulle det vise seg at hun faktisk har det så vil jeg prøve det. Problemet er at hun har Cøliaki, og det er jo litt begrensende I seg selv.

Men jeg tenker at må man bruke medisin så må man det, men det er noe jeg som mamma er veldig skeptisk til pga bivirkninger. Jeg fikk selv tilbud om ritalin uten diagnose, men leste om bivirkningene og syntes at det er hårreisende å gi tilbud om slik om det ikke er en diagnose i bunn og påkrevd for å få et godt liv.
 
Jeg har tro på kosthold, så skulle det vise seg at hun faktisk har det så vil jeg prøve det. Problemet er at hun har Cøliaki, og det er jo litt begrensende I seg selv.

Men jeg tenker at må man bruke medisin så må man det, men det er noe jeg som mamma er veldig skeptisk til pga bivirkninger. Jeg fikk selv tilbud om ritalin uten diagnose, men leste om bivirkningene og syntes at det er hårreisende å gi tilbud om slik om det ikke er en diagnose i bunn og påkrevd for å få et godt liv.

Ja, det er jeg helt enig i; medisinering er altfor ofte første løsning, når noe så enkelt som kostholdsendring, og miljøendring ofte kan være nok.
Skjønner at cøliaki gjør ting mer komplisert, men heldigvis kan man jo spise mye av de anbefalte matvarene for "ad/hd-dietten" selv om man reagerer på gluten. :)
 
Verdt å sjekke ut i alle fall. Vi skal utrede for adhd, og her sier hun fra bup at det må medisineres. Å kun endre kosthold var utelukket :eek:
Hvis hun fra BUP mener medisinering er eneste mulighet med ADHD ville jeg forsøkt å finne en ny person å snakke med... Medisinering kan være bra for noen, men ikke for alle og er en av flere mulige løsninger. Hva ønsker barnet? Vil h*n prøve medisin?

En slektning av meg prøvde Ritalin en periode, men det fungerte ikke for han. Personligheten ble såpass endret at læreren reagerte. Gikk i stedet for miljøtilpasning med mulighet for å gå ut en tur hvis han hadde behov for det osv. Det gikk bra det :) Han har i dag en høyere universitetsutdannelse og full jobb.
 
Last edited:
Hvis hun fra BUP mener medisinering er eneste mulighet med ADHD ville jeg forsøkt å finne en ny person å snakke med... Medisinering kan være bra for noen, men ikke for alle og er en av flere mulige løsninger. Hva ønsker barnet? Vil h*n prøve medisin?

Broren min prøvde Ritalin en periode, men det fungerte ikke for han. Personligheten ble såpass endret at læreren reagerte. Gikk i stedet for miljøtilpasning med mulighet for å gå ut en tur hvis han hadde behov for det osv. Det gikk bra det :) Han har i dag en høyere universitetsutdannelse og full jobb.

Oi, ser nå at jeg har skrevet feil. Det skulle stå ppt. Vesentlig forskjell der!
 
Synes dere skal prøve ALT før evt medisinering! Jeg har en bror som fikk påvist adhd da han var 6 år(er 27 nå)..startet da på medisiner..har ødelagt livet hans totalt..flere selvmordsforsøk bak seg..tunge depresjoner..angst og likegyldig. For 1 år siden etter 3 psykologer(ingen kontakt med hverandre) har utredet han på nytt finner ingen av de noen adhd og alle 3 mener han aldri har hatt det!(sett igjennom alle journaler,samt lang utredning) Men at han har en personlighetsforstyrrelse som kan ligne på adhd. Han er nå uten medisiner og har vært det i 6 mnd..totalt forandret mann..men han trenger mange behandlingstimer og bearbeiding av hele barne og ungdomstiden sin som har vært kaotisk. Så for all del ikke hopp på medisinering uten at dere tenker det godt igjennom..ene psykologen sa at han er ikke den første men en av MANGE som har blitt feilmedisinert.
 
Synes dere skal prøve ALT før evt medisinering! Jeg har en bror som fikk påvist adhd da han var 6 år(er 27 nå)..startet da på medisiner..har ødelagt livet hans totalt..flere selvmordsforsøk bak seg..tunge depresjoner..angst og likegyldig. For 1 år siden etter 3 psykologer(ingen kontakt med hverandre) har utredet han på nytt finner ingen av de noen adhd og alle 3 mener han aldri har hatt det!(sett igjennom alle journaler,samt lang utredning) Men at han har en personlighetsforstyrrelse som kan ligne på adhd. Han er nå uten medisiner og har vært det i 6 mnd..totalt forandret mann..men han trenger mange behandlingstimer og bearbeiding av hele barne og ungdomstiden sin som har vært kaotisk. Så for all del ikke hopp på medisinering uten at dere tenker det godt igjennom..ene psykologen sa at han er ikke den første men en av MANGE som har blitt feilmedisinert.

Forferdelig :(
 
Synes dere skal prøve ALT før evt medisinering! Jeg har en bror som fikk påvist adhd da han var 6 år(er 27 nå)..startet da på medisiner..har ødelagt livet hans totalt..flere selvmordsforsøk bak seg..tunge depresjoner..angst og likegyldig. For 1 år siden etter 3 psykologer(ingen kontakt med hverandre) har utredet han på nytt finner ingen av de noen adhd og alle 3 mener han aldri har hatt det!(sett igjennom alle journaler,samt lang utredning) Men at han har en personlighetsforstyrrelse som kan ligne på adhd. Han er nå uten medisiner og har vært det i 6 mnd..totalt forandret mann..men han trenger mange behandlingstimer og bearbeiding av hele barne og ungdomstiden sin som har vært kaotisk. Så for all del ikke hopp på medisinering uten at dere tenker det godt igjennom..ene psykologen sa at han er ikke den første men en av MANGE som har blitt feilmedisinert.

Fy sørn! Da kan han faktisk søke om pasientskade erstatning for feil diagnostisering og medisinering. Å bli medisinert med medisiner han ikke har diagnosen til er jo ikke bra!

Kosthold og rammer kan hjelpe mye, og medisinene tar ikke bort problemene. En må fortsatt ha faste rutiner og riktig kosthold, også med medisiner.

Det er pluss minus med og uten medisin. En må prøve seg fram og se hva som fungerer for den enkelte.
 
Synes dere skal prøve ALT før evt medisinering! Jeg har en bror som fikk påvist adhd da han var 6 år(er 27 nå)..startet da på medisiner..har ødelagt livet hans totalt..flere selvmordsforsøk bak seg..tunge depresjoner..angst og likegyldig. For 1 år siden etter 3 psykologer(ingen kontakt med hverandre) har utredet han på nytt finner ingen av de noen adhd og alle 3 mener han aldri har hatt det!(sett igjennom alle journaler,samt lang utredning) Men at han har en personlighetsforstyrrelse som kan ligne på adhd. Han er nå uten medisiner og har vært det i 6 mnd..totalt forandret mann..men han trenger mange behandlingstimer og bearbeiding av hele barne og ungdomstiden sin som har vært kaotisk. Så for all del ikke hopp på medisinering uten at dere tenker det godt igjennom..ene psykologen sa at han er ikke den første men en av MANGE som har blitt feilmedisinert.
Uff.... Så trist lesing :(
Men godt han fant ut av det til slutt, og ble seg selv igjen :(
 
Back
Topp