Medisiner og medikamenter.

Klomsis

Forelsket i forumet
MAI 2013
Hei jenter. Jeg leser mye om kvalmestillende midler for tiden. Er selv kvalm og kaster opp omtrent alt jeg spiser. Slik var det sist også. Er jo sykemeldt pga dette. Tok en prat med legen min om dette. han vill aller helst ikke gi meg noen ting mot kvalme å dette er jeg enig i. Jeg tørr rett og slett ikke å utsette babyen for medikamenter om det ikke er høyst nødvendig. Blir dere ikke redde når dere tar medisiner? Vet at de ga ut en kvalmestillende medisin på 70 tallet som resulterte i en del misdannelser hos barna. Det er jo ikke forsket på om medisiner er trygge for gravide før de blir gitt ut.
 
De medisinene som blir skrevet ut mot svangerskapskvalme på sykehuset er trygge for fosteret. Det er mye farligere for fosteret at mor kaster opp hele tiden. Det kan resultere i alvorlig dehydrering, elektrolyttforstyrrelser, hjerterytmeforstyrrelser og i ytterste konsekvens misdannelser/abort (pga lite/ingen næringsopptak, til slutt er det ikke noe igjen til fosteret heller). De skriver ikke ut medisiner på sykehuset som er farlig for babyen.
De medisinene som er godkjent, og det faktisk er gjort forskning på, og som har dokumentert virkning er Afipran, postafen og zofran.
Jeg tar heller kvalmestillende slik at jeg klarer å beholde mat/drikke enn å få elektrolyttforstyrrelser som kan føre til hjertestans.
 
De medisinene som blir skrevet ut mot svangerskapskvalme på sykehuset er trygge for fosteret. Det er mye farligere for fosteret at mor kaster opp hele tiden. Det kan resultere i alvorlig dehydrering, elektrolyttforstyrrelser, hjerterytmeforstyrrelser og i ytterste konsekvens misdannelser/abort (pga lite/ingen næringsopptak, til slutt er det ikke noe igjen til fosteret heller). De skriver ikke ut medisiner på sykehuset som er farlig for babyen.
De medisinene som er godkjent, og det faktisk er gjort forskning på, og som har dokumentert virkning er Afipran, postafen og zofran.
Jeg tar heller kvalmestillende slik at jeg klarer å beholde mat/drikke enn å få elektrolyttforstyrrelser som kan føre til hjertestans.
Ja vis du ikke klarer å holde noe nede er d jo høyst nødvendig mener jeg. Men jeg tror å har vel fått det bevist i mitt tilfelle at barnet tar det den trenger av mor. Sist var jeg dårlig hele svangerskapet og veide 15 kg mindre en før jeg ble gravid da jeg kom hjem etter fødselen. Ungen var 4120 g å 52 lang så han hadde ikke fått for lite. Nå skal d jo sies at jeg ikke akkurat er veldig tynn heller da. Det har nokk litt å si.
 
Jeg går på afipran og har gjort det i de 3 tidligere svangerskapene også, ingen av mine barn har tatt skade av det og legene hadde ikke gitt det om det var skadelig får fosteret.
 
Dette kan vel diskuteres opp og ned uten at det er ET riktig svar.

Ingen av disse legemiddelene er testet på gravide. Det gjelder nesten alle legemidler generelt , da det regnes som uetisk å teste legemidler på gravide kvinner.

Når det er sagt er dette legemidler som har vært på markedet lenge og utifra dette kan legene gjøre seg opp en mening om legemidlene og farene knyttet med dem.

Jeg tenker som mange over her at dette er opp til hver enkelt. Om du ikke vil ta kvalmestillende - er det opp til deg. Om andre føler at det er eneste utvei, så kan de gjøre det med en veldig veldig stor sannsynlighet for at det går super fint.

Jeg tror hvertfall at om mor har det så bra som overhodet mulig, så har beibisen det bra. Og jeg tror ikke at noen her inne tar kvalmestillende om ikke det er helt nødvendig.
 
Eg hadde på ingen måte kommet meg gjennom forrige svangerskap uten afipran. Så for meg var det ikke noe valg. Kunne eg valgt ville eg prøvd uten medisiner. Men enkelte ganger går det bare ikke. Og dette e veldig forskjellig fra person til person. Eg går ut i fra at du får i deg nok med tanke på at legen synes det e forsvarlig å ikke gi deg medisiner mot kvalmen. Men husk at som ung og frisk kan kroppen kompensere for elektrolytt forstyrrelse ganske lenge. Men så smeller det plutselig. Eg jobber som sykepleier på kirurgisk avdeling og ser dette veldig ofte. De eldre er litt heldigere, for de viser symptomer på dehydrering litt fortere. Og kan dermed få riktig behandling fortere. Generelt sett hvertfall :)
 
Dette kan vel diskuteres opp og ned uten at det er ET riktig svar.

Ingen av disse legemiddelene er testet på gravide. Det gjelder nesten alle legemidler generelt , da det regnes som uetisk å teste legemidler på gravide kvinner.

Når det er sagt er dette legemidler som har vært på markedet lenge og utifra dette kan legene gjøre seg opp en mening om legemidlene og farene knyttet med dem.

Jeg tenker som mange over her at dette er opp til hver enkelt. Om du ikke vil ta kvalmestillende - er det opp til deg. Om andre føler at det er eneste utvei, så kan de gjøre det med en veldig veldig stor sannsynlighet for at det går super fint.

Jeg tror hvertfall at om mor har det så bra som overhodet mulig, så har beibisen det bra. Og jeg tror ikke at noen her inne tar kvalmestillende om ikke det er helt nødvendig.
Er ikke så flink med ord men synes du skriver det jeg mente. Tusen takk.
 
Er ikke så flink med ord men synes du skriver det jeg mente. Tusen takk.


Hihi, takk for det:)

Jeg er helt jo enig i at en ikke skal ta piller om en ikke må. Denne gangen er jeg ikke super kvalm og dropper derfor postafen.

Sist svangerskap kastet jeg derimot opp ALT og var innlagt mange uker. Da prøvde jeg det meste i ren desperasjon:)
 
Jeg gikk kvalmestillende som skulle inn rektalt sist. Fordi jeg ikke klarte å holde på noen ting. Var nesten så jeg ble lagt inn, var sengeliggende i 3 uker, og hadde ikke klart å gå på do engang, om jeg ikke hadde fått de kvalmestillende :) alt gikk helt fint :)
 
Jeg mener ikke at de medisinene som dere har tatt, med sikkerhet er skadelig for barnet. Jeg vet bare at det var et medikament på 70 tallet som forårsaket en del misdannelser. Da blir bare jeg fryktelig redd for å bruke medikamenter,
 
Jeg mener ikke at de medisinene som dere har tatt, med sikkerhet er skadelig for barnet. Jeg vet bare at det var et medikament på 70 tallet som forårsaket en del misdannelser. Da blir bare jeg fryktelig redd for å bruke medikamenter,

Det er sant! Det var en super skandale på 70-tallet. Så skjønner bekymringen din:)

Jeg tror det er helt umulig at noe sånt skjer nå. Det er utrolig strenge regler for legemidler og bruk av disse.
Kravene til studier på legemidler er strenge og om en er det minste i tvil om farlige virkninger hos gravide vil dette stå spesifikt.
Dette er ganske "snille" legemidler.

Det er mange gravide som har kroniske sykdommer og må stå på mer "farlige" legemidler under hele svangerskapet. (Feks epilepsi)

Om du er dårlig hadde jeg ikke vært redd for å ta disse legemidlene:)
 
Jeg står på remsima som jeg får som infusjon rett i blodet annenhver måned...dette demper blant annet immunforsvaret mitt...det er ikke "lov" å ta dette når man er gravid ifølge pakningsvedlegget, men legene mine har aldri opplevd at dette har vært noe problem...
Tror nok likevel det trygt kan gå under kategorien "farligere" enn de milde, kvalmenedsettende midlene som veldig mange tar...
Sist jeg var gravid sluttet jeg å ta denne medisinen...kroppen min ble da stresset, og de tror dette kan være grunnen til at jeg mistet, kroppen nedprioriterte rett og slett svangerskapet...denne gangen har jeg fortsatt, og er nå mye lengre på vei, og med en god følelse :)

Babyen har det best når mor har det bra...kroppen har nok å konsentrere seg om om ikke den skal begynne å bekjempe betennelser og whatnot i tillegg :)

Så jeg er ikke i tvil om at hvis du virkelig ikke har det bra, kan det være vel så lurt å ta medisin som å lide seg igjennom det :)

Men klart: her må alle velge selv og gjøre det som blir rett for dem :) ingen fasit her...heller ;)
 
Jeg mener ikke at de medisinene som dere har tatt, med sikkerhet er skadelig for barnet. Jeg vet bare at det var et medikament på 70 tallet som forårsaket en del misdannelser. Da blir bare jeg fryktelig redd for å bruke medikamenter,

Thalidomid skandalen på 50 og 60 tallet førte til endringer i kravene til legemiddelforskning. Før måtte man teste legemidler på 1 dyreart som ligner mennesker, nå MÅ man teste på minst 2 ulike dyrearter da det kan være små forskjeller som gjør at legemiddelet virker trygt i den ene arten men kan ha skadelige bivirkninger hos den andre og derfor også hos mennesker. Før var man også mye kjappere ute med å bruke og anbefale legemidler til alle, både barn, voksne og gravide nå er vi ganske mye mer restriktive og bruker gjerne gamle legemidler som man av erfaring ser er trygge. Så lenge man bruker medisiner i samråd med lege og apotek så er det trygt og det er vanligvis verre for barnet om man går ubehandlet enn hvis man følger legens råd.
 
Jeg har elveblest og går på allergitabeletter året rundt. Nå er jeg gravid (4+1) og har fått vite fra legen at jeg må prøve å unngå disse. De tror ikke det skjer noe, men om jeg kan la vær, var det det beste. Nå har jeg gått 2 døgn uten, og jeg klør over hele kroppen! Det kan vel ikke være godt for kroppen å bli stresset sånn?
 
Back
Topp