Mat i barnehagen - en diskusjon

Synes også det er rart at det er så stor forskjell. Skal ikke skjære alle over en kam, men intrykke jeg sitter med er at private barnehager er generelt bedre på mat enn offentlig. Her har jeg ikke tenkt så mye på det siden storebror får med mat hver dag pga cøliaki og tidligere melkeprotein allergi. Men nå skal lillesøster begynne og synes det er synd at hennes glede og interesse for mat skal møtes med posesuppe, pølser og fiskepinner.
Jeg har ikke jobbet i en bhg som bare serverer det altså, og jeg har jobbet i bhg siden 2000
Pølser serveres svært sjelden og om de får det 2-3 ganger o året så ser jeg ikke problemet
 
Jeg har ikke jobbet i en bhg som bare serverer det altså, og jeg har jobbet i bhg siden 2000
Pølser serveres svært sjelden og om de får det 2-3 ganger o året så ser jeg ikke problemet

Her serveres det suppepose, pølser, fiskepinner og havregrøt. Dette rullerer, blir da pølser 1 gang per mnd.
 
Oj sann. Da lurer jeg på hvor dere bor. Her koster kommunal med 10 måltider i uken 250 kr og privat med 5 måltider uken 250kr. Privat med 10 måltider koster dobbelt. Får ordentlig mat i kommunal bhg som også skal kjøres fra storkjøkken neste år.

Har erfaring med bhg i fem forskjellige kommuner. Lik pris, men veldig forskjellig fokus. Den ene private var like dårlig som den kommunale.
 
500 i mnd. Fullkost.
Skiver og grøt til frokost. Samme til lunsj 3 dager i uka, middag 2 ganger i uka. Så skive/knekkebrød og frukt. :) Grove produkter, grønnsaker og fokus på sunn mat. Fisk en gang i uka.

I varmen får de saftis, til jul får de pepperkake og Luciabolle, og til påske får de påskekake. Sånne småting som er koselig, men bare av og til.
 
De får havregrøt til frokost hver dag, varm lunsj 4 dager i uka. Lunsjen er fisk/vegetar. Så får de frukt. Betaler 300,- i måneden. Veldig fornøyd.
 
De fikk all mat i bhg. De var flinke til å lage ting og det var de ansatte som laget mat med barna. Frokost på langbord, levende lys ...var alltid så koslig å levere på morgenen.

Frukt , yoghurt og varm mat fikk de, brødmat og knekkebrød med masse forskjellig pålegg til og med brunost haha (for det er jo fy fy for noen). De bakte ofte boller eller rundstykker osv.
Supper, gryter og grillet en gang i uka på bålplass. De var opptatt av sunn kost og var flinke med det , som grove vafler osv. Men helt nazi var de ikke.
 
Trur de betaler 350 kr i mnd, de må ha med frokost. Så får de brød med lite variert pålegg til 11 maten, frukt og brød/knekkebrød til 14 maten. Det er "varmmat" en gang i uka, ofte brød med egg og reker ellers så er det ostesmørbrød , pølser eller tomatsuppe. De får is på sommeren, godteri på fester og frukt til bursdager.

Jeg sender med all mat pga allergi og spisevegring, de klarte ikke å holde det melkefritt og han spiste ikke det de serverte og de kunne heller ikke handle inn de tingene han spiste...
 
Får alle måltidene i bhg. Varmmat 3 dager i uken. Har egen kokk. Til fruktmåltidet får de også skive/knekkebrød. Ulempen er at eldstemann sin avdeling ofte ikke er ferdig å spise fruktmåltidet før i 14.30-14.45 tiden så storebror er sjelden skikkelig sulten til middag hjemme. Så sjelden vi får i han middag hjemme fordi han spiser skive/knekkebrød i bhg i 14-15 tiden.
Betaler ca 400 kr pr barn
 
Hos oss har vi med all mat hjemmefra. Det var en av grunnene til at jeg valgte nettopp den barnehagen. Da har jeg full kontroll på hva min lille allergiker spiser [emoji28]

Og jeg er uenig med de over her som mener det er et hysteri i barnehagene mtp sukker. Synes det er flott at barnehagene tar grep. Usunn mat kan foreldrene få servere ungene sine selv :)
 
Jaha? Hvorfor mener du det? Mine barn spiser variert og er aktive, mye viktigere enn å bli hysteriske over sukker i frukt og salt i brød etter min mening.
Vårt barn spiser sukkerfritt, og vi er nøye på salt, det påvirker ikke variasjonen på maten hennes forde :)
Jeg mente bare jeg ser på det som veldig positivt bhg er nøye. Våre små og oss får i oss alt for mye sukker og salt.
 
Betaler 600 i mnd, fullkost :)
Syns varmmaten de får virker veldig variert og god, er alltid med noe grønnsaker, og nå etter sommeren har de startet med brødbaking hver mandag. Det får barna også være med på :)
Er opptatt av at han skal spise sunt og variert, heldigvis spiser han det meste i barnehagen - hjemme er han superkresen og rører ikke en eneste grønnsak med mindre den er knust/most og kamuflert godt :)
 
Vårt barn spiser sukkerfritt, og vi er nøye på salt, det påvirker ikke variasjonen på maten hennes forde :)
Jeg mente bare jeg ser på det som veldig positivt bhg er nøye. Våre små og oss får i oss alt for mye sukker og salt.

Jeg er ikke redd sukker og salt så det får mine barn, . Forventer ikke at de skal fp det i barnehagen men jeg forventer at frukt og grønt ikke skal være neinei, jeg forventer også at kjøttpålegg skal være lov uansett hvilket dyr det er laget av. Aner meg selv som godt opplyst og derfor mener jeg at jeg selv skal få bestemme hva mine barn spiser.
 
Vårt barn spiser sukkerfritt, og vi er nøye på salt, det påvirker ikke variasjonen på maten hennes forde :)
Jeg mente bare jeg ser på det som veldig positivt bhg er nøye. Våre små og oss får i oss alt for mye sukker og salt.

Sukkerfritt? Mener du da at du bruker lett produkter osv. For sukker finnes jo i mye, naturlig sukker fra frukt og bær.
Hvordan ett barn spiser sukkerfrikost skjønner ikke jeg. Alle barn får vel frukt? Yoghurt med smak eller tilsatt bær? Og lett produkter er ikke akkurat Sunt for små barn? [emoji57]
 
Sukkerfritt? Mener du da at du bruker lett produkter osv. For sukker finnes jo i mye, naturlig sukker fra frukt og bær.
Hvordan ett barn spiser sukkerfrikost skjønner ikke jeg. Alle barn får vel frukt? Yoghurt med smak eller tilsatt bær? Og lett produkter er ikke akkurat Sunt for små barn? [emoji57]

Dette tenker jeg og, hører så mye skryt av foreldre som ikke serverer sukker og kjenner jeg undres litt om disse ungene går glipp av alle de viktige næringstoffene i f.eks bær og gulrøtter, for å nevne noen[emoji51]
 
Dette tenker jeg og, hører så mye skryt av foreldre som ikke serverer sukker og kjenner jeg undres litt om disse ungene går glipp av alle de viktige næringstoffene i f.eks bær og gulrøtter, for å nevne noen[emoji51]

Jeg tenker at det må være bedre for kroppen vår å spise ekte matvarer og ikke lett og sukkerfritt. Og som du sier det er mye næringsstoffer i frukt og grønt, viktig del av kostholdet til barn mener jeg [emoji5]
 
Dette tenker jeg og, hører så mye skryt av foreldre som ikke serverer sukker og kjenner jeg undres litt om disse ungene går glipp av alle de viktige næringstoffene i f.eks bær og gulrøtter, for å nevne noen[emoji51]

Jeg tenker at det må være bedre for kroppen vår å spise ekte matvarer og ikke lett og sukkerfritt. Og som du sier det er mye næringsstoffer i frukt og grønt, viktig del av kostholdet til barn mener jeg [emoji5]

Jeg trodde sukkerfritt kun betød kunstig sukker, altså ikke det naturlige som i frukt og bær og melkesukker. Man får da virkelig ikke tro at folk er blitt så fanatiske??
 
Jeg trodde sukkerfritt kun betød kunstig sukker, altså ikke det naturlige som i frukt og bær og melkesukker. Man får da virkelig ikke tro at folk er blitt så fanatiske??

Veldig misvisende å si sukkerfritt da i såfall[emoji23]
 
Jeg trodde sukkerfritt kun betød kunstig sukker, altså ikke det naturlige som i frukt og bær og melkesukker. Man får da virkelig ikke tro at folk er blitt så fanatiske??

Nå ble det svaret qoutet på ett innlegg der den ene skriver om sukker i frukt osv. Mens den andre da skriver at barnet hennes spiser sukkerfritt, da forstod jeg det slik at det er fullstendig sukkerfritt? Men håper du har rett at det kun betyr kunstig sukker [emoji85]
 
Frokost, lunsj og fruktmåltid i barnehagen. Varmmat som de lager selv 1 gang i uka. Sunn og variert mat. Flinke til å kjøpe inn egne produkter til jenta vår som har matallergier. Betaler litt over 400,- i måneden.
 
Back
Topp