Mat i barnehagen - en diskusjon

Men det skader jo ikke om hverdagsmaten er veldig sunn. Ungene får jo i seg for mye sukker med «vanlig norsk kosthold», så det er jo bare fint at de tar grep. Det er aller viktigst for de som har et veldig dårlig kosthold hjemme. Og for de som har et «greit» kosthold hjemme så dør de ikke av å ha et veldig sunt kosthold i bhg. Fint å om ikke annet «ta en for laget» ift til de som virkelig trenger sukkerfri hverdag :)

Jeg syns dette sunnhetsgriene er hysteri. Når man mener ungene ikke skal spise frukt pga sukker så blir jeg oppgitt. Og jeg som mamma skal selv få velge hva mine unger skal spise og ha i matpakka. Vanlig norsk kosthold? Hva legger du i det? Mener du et sundt variert kosthold med frukt og grønt hver dag, nugatti i helgen er galt? Matpakka her består av brødskive/polarbrød, frukt, yoghurt/smoothie, syns virkelig ikke det er kriminelt[emoji85]

Jeg tar ikke en for laget, om vi skulle fulgt barnehagens regler hadde vi kun hatt grøvbrød med kjøttpålegg i matboksen. Med 2 matpakker hver dag er det rimelig kjedelig.
 
Jeg syns dette sunnhetsgriene er hysteri. Når man mener ungene ikke skal spise frukt pga sukker så blir jeg oppgitt. Og jeg som mamma skal selv få velge hva mine unger skal spise og ha i matpakka. Vanlig norsk kosthold? Hva legger du i det? Mener du et sundt variert kosthold med frukt og grønt hver dag, nugatti i helgen er galt? Matpakka her består av brødskive/polarbrød, frukt, yoghurt/smoothie, syns virkelig ikke det er kriminelt[emoji85]

Jeg tar ikke en for laget, om vi skulle fulgt barnehagens regler hadde vi kun hatt grøvbrød med kjøttpålegg i matboksen. Med 2 matpakker hver dag er det rimelig kjedelig.

Om de mener kjøttpålegg er så bra så burde de opplyses om at kjøtt kan være usunt det også. :p Det tar veldig lang tid å fordøye.
Men enig, når folk mener frukt blir usunt pga fruktsukker, ja da har det gått litt langt. Jeg må le hver gang folk sammenligner syltetøy, prim og brunost med nugatti [emoji23]
 
Om de mener kjøttpålegg er så bra så burde de opplyses om at kjøtt kan være usunt det også. :p Det tar veldig lang tid å fordøye.
Men enig, når folk mener frukt blir usunt pga fruktsukker, ja da har det gått litt langt. Jeg må le hver gang folk sammenligner syltetøy, prim og brunost med nugatti [emoji23]

Kjenner det blir litt feil fokus og ja, jeg ler godt jeg og. Alt kan vel egentlig vinkles til noe negativt når det gjelder mat, derfor spiser vi variert. Prøver å unngå kunstige stoffer og fokuserer på bevegelse framfor stillesitting. Jeg er nok hu hurpa som ikke gidder å følge reglene men det går helt fint for meg[emoji23]
 
Last edited by a moderator:
Jeg syns dette sunnhetsgriene er hysteri. Når man mener ungene ikke skal spise frukt pga sukker så blir jeg oppgitt. Og jeg som mamma skal selv få velge hva mine unger skal spise og ha i matpakka. Vanlig norsk kosthold? Hva legger du i det? Mener du et sundt variert kosthold med frukt og grønt hver dag, nugatti i helgen er galt? Matpakka her består av brødskive/polarbrød, frukt, yoghurt/smoothie, syns virkelig ikke det er kriminelt[emoji85]

Jeg tar ikke en for laget, om vi skulle fulgt barnehagens regler hadde vi kun hatt grøvbrød med kjøttpålegg i matboksen. Med 2 matpakker hver dag er det rimelig kjedelig.
Vår bhg er opptatt av sunn mat, men alt med måte. Viktigste er vel at det er variert. De lager grovbrød og grove vafler osv. Men de serverer heldigvis frukt og yoghurt o.l. Ser ikke på det som usunt :)
Har også skjedd at de har fått is denne varme sommeren.
Glad de får all mat i bhg, så slipper jeg å tenke på hva jeg kan/ikke kan sende med i matpakka.
 
Kjenner det blir litt feil fokus og ja, jeg ler godt jeg og. Alt kan vel egentlig vinkles til noe negativt når det gjelder mat, derfor aoiser vi variert. Prøver å unngå kunstige stoffer og fokuserer på bevegelse framfor stillesitting. Jeg er nok hu hurpa som
Ikke gidder å følge reglene men det går heøt fint for meg[emoji23]

Nettopp. :) Alt kan være skadelig i for store mengder. Høres ut som matpakken til ungene dine er helt ufarlig. ;)
 
Her får de brødmat med diverse pålegg pluss agurk og paprika. Ett varmt måltid i uka. Tror vi betaler 400kr i måneden og syns vel egentlig at de skulle hatt litt mer spenstig meny for de pengene. Men skal være glad de innførte varmt måltid i det hele tatt. Nå skal jeg begynne å jobbe der så får vel påvirke dem litt. :p
Og så har de frukt kl 14 der de av og til serverer brokkoli eller gulrøtter i tillegg til annen frukt.
 
Her får de brødmat med diverse pålegg pluss agurk og paprika. Ett varmt måltid i uka. Tror vi betaler 400kr i måneden og syns vel egentlig at de skulle hatt litt mer spenstig meny for de pengene. Men skal være glad de innførte varmt måltid i det hele tatt. Nå skal jeg begynne å jobbe der så får vel påvirke dem litt. [emoji14]
Og så har de frukt kl 14 der de av og til serverer brokkoli eller gulrøtter i tillegg til annen frukt.
Akkurat likt her, men betaler 300.
Synes egentlig det er for dårlig, synes det blir vel mye brødmat.
 
Ikke egen kokk i bhg enda. Maten skal lages av ett storkjøkken fra neste år. Men de får lunsj og mellommåltid hver dag. De får frukt hver eneste dag. De er ikke så veldig på dette med mathysteri og servere like varierende måltider som man gjør hjemme. Selvfølgelig blir det noe annerledes pga allergier osv som ikke er her hjemme. Etter å ha jobbet noen mnd i en bhg så er jeg glad jeg valgte den bhg jeg gjorde. Mine barn hadde ikke spist maten i den bhg jeg jobber i og mange av barna der gjør det heller ikke. Der er det kun 1 måltid som serveres av bhg og de er helt hysteriske. Først ble sukkeret tatt vekk fra havregrøten og så ble frukten kuttet ned. Saften til kos forsvant osv. Blir helt matt. Maten er enfoldig og smakløs( ja de ansatte får smake på maten). Heller varierende mat med sukker på grøten enn smakløs papp. Vi vil alle det beste for barna våre i forhold til sånne ting men når man jobber og ser alle barna som spiser knekkebrød for å slippe den "sunne" maten alle foreldre kjemper for så har det gått for langt. Bhg ansatte kan ikke oppdra deres barn til å spise ting de ikke vil ha. Kan ærlig si at dagens barn er kjempe flinke til å spise feks fisk og grønnsaker. Sukker eller litt ekstra frukt på havregrøten/pappen burde ha gått enn.
 
Jeg syns dette sunnhetsgriene er hysteri. Når man mener ungene ikke skal spise frukt pga sukker så blir jeg oppgitt. Og jeg som mamma skal selv få velge hva mine unger skal spise og ha i matpakka. Vanlig norsk kosthold? Hva legger du i det? Mener du et sundt variert kosthold med frukt og grønt hver dag, nugatti i helgen er galt? Matpakka her består av brødskive/polarbrød, frukt, yoghurt/smoothie, syns virkelig ikke det er kriminelt[emoji85]

Jeg tar ikke en for laget, om vi skulle fulgt barnehagens regler hadde vi kun hatt grøvbrød med kjøttpålegg i matboksen. Med 2 matpakker hver dag er det rimelig kjedelig.

Barnehagen kan selvfølgelig ikke la være å gi ungene frukt.

Og om barnehagen mener at kjøttpålegg er det eneste sunne så ville jeg klaget.

Det et ikke min definisjon av vanlig kosthold som er poenget, det er at helsemyndighetene mener de får i seg for mye sukker.
 
Skjønner at det er store forskjeller på hva private og offentlige barnehager lager og serverer av mat. Vi driver å ser etter større hus og skal da søke privat barnehage for å få noe annet enn fiskepinner som varmmat!
 
Skjønner at det er store forskjeller på hva private og offentlige barnehager lager og serverer av mat. Vi driver å ser etter større hus og skal da søke privat barnehage for å få noe annet enn fiskepinner som varmmat!

Helt klart.

De tar som regel det samme i kostpenger. Så det burde ikke være forskjell.
 
Jeg jobber i kommunal barnehage med fokus på fysisk og psykisk helse. Foreldrene betaler 3-400 kr i mnd for 3 måltider om dagen. Frokost og lunsj består av kornblanding (Fitness flak og havregryn, med oppskjært frukt på) eller brødmat med variert pålegg. Ettermiddagsmåltidet består av knekkebrød og frukt. Det serveres grønnsaker til alle måltider. Varm lunsj en gang i uka, oftere om vi får det til (særlig på tur).
 
Skjønner at det er store forskjeller på hva private og offentlige barnehager lager og serverer av mat. Vi driver å ser etter større hus og skal da søke privat barnehage for å få noe annet enn fiskepinner som varmmat!
DT er ikke sånn at alle private serverer god og sunn og kommunale dårlig ;)
 
Jeg syns dette sunnhetsgriene er hysteri. Når man mener ungene ikke skal spise frukt pga sukker så blir jeg oppgitt. Og jeg som mamma skal selv få velge hva mine unger skal spise og ha i matpakka. Vanlig norsk kosthold? Hva legger du i det? Mener du et sundt variert kosthold med frukt og grønt hver dag, nugatti i helgen er galt? Matpakka her består av brødskive/polarbrød, frukt, yoghurt/smoothie, syns virkelig ikke det er kriminelt[emoji85]

Jeg tar ikke en for laget, om vi skulle fulgt barnehagens regler hadde vi kun hatt grøvbrød med kjøttpålegg i matboksen. Med 2 matpakker hver dag er det rimelig kjedelig.
Enig med deg
 
Helt klart.

De tar som regel det samme i kostpenger. Så det burde ikke være forskjell.
Oj sann. Da lurer jeg på hvor dere bor. Her koster kommunal med 10 måltider i uken 250 kr og privat med 5 måltider uken 250kr. Privat med 10 måltider koster dobbelt. Får ordentlig mat i kommunal bhg som også skal kjøres fra storkjøkken neste år.
 
De får hjemmelagde rundstykker 3 dager i uka, og varmmat bestilt fra catering som lager barnehagemat 2 dager. Jeg er nok over middels opptatt av hba de spiser i bhg. Hadde de ikke hatt hjemmelaga brød når vi begynte der hadde jeg tatt det opp for jeg takler ikke kjøpebrød....
Vi betaler 400 i mnd
 
Som allergiker er jeg strålende fornøyd med maten i barnehagen [emoji4]
De kan servere mat jeg ikke kan servere/tilberede hjemme, så ungene får et mer variert kosthold enn hva vi kan tilby på egenhånd.

Varmmat til lunsj minst fire ganger i uka, noen ganger hver dag. Det varierer, men de har fokus på miljø og svinn, så hvis de har mat som blir dårlig, bruker de den opp. De har også egen grønnsakshage og dyrker grønnsaker rundt om i barnehagen.
De får grønnsaker til frokost og lunsj, og frukt til ettermiddagsmåltidet. Frokost er enten brød, havregrøt, grove pannekaker/lapper eller havregryn med melk. Lunsj varierer voldsomt etter sesong, men fisk har de minst en gang i uka. Ettermiddagsmåltidet er brød/knekkebrød med pålegg og frukt.

Og så får de turmat når de er på tur, is på sommeren og kakao på vinteren [emoji6]
 
Frokost, lunsj og fruktmåltid for 400,- mnd :)
Havregrynsgrøt til frokost, middagsmat til lunsj, og frukt mm til måltidet etter duppen :) vi synes vi får himla mye for pengene!
 
Helt klart.

De tar som regel det samme i kostpenger. Så det burde ikke være forskjell.

DT er ikke sånn at alle private serverer god og sunn og kommunale dårlig ;)

Synes også det er rart at det er så stor forskjell. Skal ikke skjære alle over en kam, men intrykke jeg sitter med er at private barnehager er generelt bedre på mat enn offentlig. Her har jeg ikke tenkt så mye på det siden storebror får med mat hver dag pga cøliaki og tidligere melkeprotein allergi. Men nå skal lillesøster begynne og synes det er synd at hennes glede og interesse for mat skal møtes med posesuppe, pølser og fiskepinner.
 
Back
Topp