Mat de ikke kan spise

FirstTimer☺️

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
Sommerfuglene
Hei på dere,

Bare av interesse for begynner å tro at jeg bommer litt. Hva er det 1 åringene ikke kan spise? Her spise hun det samme som meg til middag. Hun digger hjemmelaget fiskegrateng, plukkfisk, kjøttgryte, kyllingfrikassé, pannekaker osv. Absolutt ikke glad i min hjemmelagede spaghettisaus[emoji33][emoji12] Men, ser at mange skriver at om de spiser absolutt nei mat så får de små noe annet. Men, hva er denne nei maten?[emoji53]
 
Her får lille alt vi spiser til middag. Vi bruker ikke halvfabrikater da og tilsetter ikke salt i maten, så hun tar ikke skade av noe. Ren fisk, grønnsaker og salat. Alt går ned på høykant. Minste får varm lunsj i bhg hver dag-menyen er så variert. Så herlig å ikke ha kresne barn;)
 
Det er vel egentlig ingenting de ikke kan spise sånn generelt, friske barn tåler alle vanlige matvarer når de er ett år. Men for vår del handler det litt om hva hun faktisk greier å bearbeide, samt om vi spiser noe veldig sært. Koteletter feks, det blir for hardt å tygge så da får hun noe annet eller feks bare tilbehøret med noen modifikasjoner. Hvis vi også en sjelden gang spiser noe med veldig mye salt eller som er veldig krydret, lager vi noe tilpasset til henne eller gir et middagsglass.

Vår har også reagert veldig på endel mat (mye forstoppelse) så vi er forsiktige med å feks gi mat med voldsomt mye melk i. Og annen veldig tungt fordøyelig mat får hun i mindre porsjoner for å venne magen sakte til det.

Selv om alle friske ettåringer i prinsippet tåler alt, er det ikke sikkert alle greier å tygge/bearbeide hva som helst. I tillegg til at noen fortsatt har litt umodne tarmer. Videre er det helt sikkert også noen med påviste allergier. Så det er nok hovedgrunnene til at du leser om småttiser som får noe annet enn familien.
 
Her spiser hun det vi får, begrenser og saltet, men spiser vi halvfabrikat en dag så får hun det og, er ikke så ofte likevel. Har ikke gitt honning ennå da, for jeg trodde lenge det var 2 år, men fant ut nå de kunne ha det fra 1 år :p
 
Jeg gir ingenting med nøtter, heller ingenting skalldyr.. vi har mye halvfabrikat.. han får det vi spiser. Hverdagen er hektisk, så handling og middag er bare stress..!
 
Gir ingenting med nøtter og har ikke salt i poteter og grønnsaker når han skal ha det samme som oss :) Ellers forsøker vi å la han smake det samme som oss og pizza er favoritten ;)
 
Gir alt det vi spiser igrunnen, blir som regel ikke god stemning om man sitter der med noe annet enn hva jeg og bf spiser. Prøver vell bare å styre mengden med søtsaker som kaker og lignende om vi er i bursdager og sånn[emoji4]
 
Back
Topp