Mange som har født barn i uke 33 her?

Lykkelige meg <3

Andre møte med forumet
Hvor gamle er barna nå og hvordan har det gått hos dere? Mitt barn født uke 33 var en "kraftig" kar på 2300 og 46 cm ..men etter et døgn veide han 1990.. har dere fått noen oppfølging etter utskriving? vi har havnet sist i rekken pga høy fødselsvekt,selv om barnet var veldig svak og brukte veldig lang tid på å spise selv.slappis var han :)) min er 5 år nå,men har en del senvansker.... 
 
Nå er det ikke så lenge siden jeg fikk jenta mi da. Hun veide 1635 gram og var 39 cm og siden hun var så liten så hadde vi ukentlige vekstkontroller i ett par måneder etterpå, men hun spiste så godt, så vi har ikke hatt videre oppfølging der. Nå går vi kun til fysioterapeut en gang i måneden siden hun er skjev i bakhodet. Merker hun fortsatt ligger godt etter motorisk da i forhold til andre på syv mnd, så jeg får se hva fremtiden bringer. 
 


Sertefliden skrev:
Nå er det ikke så lenge siden jeg fikk jenta mi da. Hun veide 1635 gram og var 39 cm og siden hun var så liten så hadde vi ukentlige vekstkontroller i ett par måneder etterpå, men hun spiste så godt, så vi har ikke hatt videre oppfølging der. Nå går vi kun til fysioterapeut en gang i måneden siden hun er skjev i bakhodet. Merker hun fortsatt ligger godt etter motorisk da i forhold til andre på syv mnd, så jeg får se hva fremtiden bringer. 


hei ;) Godt å se det er litt liv inne på siden her også :) 
Vi hadde også fysioterapi til han 1 gang pr uke til han var 15 mnd.. Og pga refluxen som førte til innleggelser osv fikk vi veldig god oppfølging det første året,etter det har det kun vært hjertesjekk hvert halv år.. Han har helt siden han ble født hatt problemer med i matveien,han spiser for det meste letttygd mat..PPT kommer nå inn i bilde heldigvis slik at han får den oppfølgingen han har krav på.. ( men det kan ta tid)  Grunnen til at han var så stor var pga sv-diabetes og vannprosenten i kroppen hans..han hadde ingen brystknopper-huden var meget tynn og generelt umoden gutt som ble født .... 

Er det KISS/KIDD hun har eller "bare"vanlig skjevhet? Håper dere får tett oppfølging slik at dere får lettere tilrettelagt bhg situasjon m.m når den tid kommer,de blir så fort over stimulert mange av premature barna...






 
Min gutt er født i uke 31+2, veide 1520 gram..Pustet selv fra første stund (lå med cpap i noen timer bare), var 1390 gram på dem minste, men kom seg fort opp igjen og sonden var ute dagen etter at vi prøvde flaskemating første gang.. Fikk reise hjem fra sykehuset etter 3,5 uker og han er i dag en HELT vanlig (snart) 3-åring uten noen som helst senskader (som vi har merket ennå i hvert fall, vet at atferdsvansker muligen s kan dukke opp senere). Det var aldri noen komplikasjoner da han var nyfødt, han trengte kun å bli stor og lære å spise selv, noe som gikk veldig fort og greit, så vi var heldige;)

Vi har ikke fått noen oppfølging annet enn ukentlig veiing fram mot termindato på helsestasjonen, etter det har vi fulgt vanlig rutine på helsestasjon som alle andre...
 
Jeg fødte ei STOR jente i 34+1 3270 og 47cm.
Fødselen begynte alt i uke 20 og jeg lå 14 uker på sykehuset før fødselen.
Veldig mye startvansker..bl.a født med åpen ductus og høyresidig torticollis. første året var vi mer på sykehuset enn hjemme..andre året 50/50.

Ble nøye fulgt opp når vi var hjemme..og i lang tid etter vi reiste hjem for godt.
Idag er frøkna strax 17..driver toppidrett og er ei frisk ung dame :)
 
Lille jenten vår kom i uke 32+2. Vannet gikk halvannen uke før. Hun veide 2350 g, og var 46 cm lang. Hun slet litt med spisingen, og fikk mat i sonde den første tiden. Vi lå på barneklinikken i 14 dager før vi fikk dra hjem. Hadde ingen gulsot, eller andre vansker bortsett fra spisingen, så vi har vært veldig heldig. Etter vi kom hjem måtte vi veie på helsestasjonen 2 ganger i uken, de første ukene, til man så at hun la godt på seg. Vi har ikke hatt videre oppfølging. Men merker at hun henger etter på enkelte ting. Men ellers fungerer hun veldig fint, begynner å ta igjen sine jevngamle.
 
Jeg fikk i 34+4, og han var 2197g og 45cm lang.. Var på sykehuset i 9 dager og fikk god oppfølging i ukene etterpå. På sykehuset hadde han cpap og åpen kuvøse i et døgn, hadde litt spisetrening, gulsottbehandling 2x24 timer og litt metningsfall og sånne småting. Nå har vi én kontroll i måneden og gutten min har vært veldig flink og sterk fra starten av og har lagt godt på seg, slik at vi ikke trenger mer oppfølging med dette. Han er nå 5 mnd- 6620g og 63 cm lang :) Henger ikke særlig etter motorisk enda, men tiden vil vise :)
 
Fødte en gutt i uke 34+5. Han var 2680 g og 47cm. Var ca en uke på barneklinikken. Brukte c-pap noen dager og fikk gulsot behandling. Idag er han 5 år og merker på ingen måte at han er født prematur:)
 
Vesla mi ble født i uke 33+5 :) Fikk rier i uke 32, og lå på sykehuset i en uke før det ble tatt keisersnitt. Det ble gjort pga at hun ble estimert til å være ganske stor, og at blodsukkeret mitt var veldig ustabilt som førte til at jeg fikk diabetisk forgiftning. Vesla var ei STOR jente til å være 7 uker for tidlig, 3240 gr og 47 cm :) Lå på nyfødt intensiv i ca en måned, med cpap. Sleit en del med pustinga og hadde metningsfall :/ Det gikk seg til etterhvert, men hun brukte tid :)
 
Back
Topp