Mange gravide over 35 år her :-) ?

Noen som vet noe om morkakeprøve? Har skjønt at den kan taes tidligere enn fostervannsprøve. Gyn har ikke nevnt det som et alternativ til oss, er kanskje ikke så vanlig da?

Jeg tok morkakeprøve fordi ultralyd i uke 12 viste sterke indikasjoner på trisomi. Det var da for tidlig å ta fostervannsprøve, det viste seg at det var Trisomi 18. Hjertet, nyrer og andre organer var misdannet, så vi valgte å avbryte.

Hadde ikke tatt morkakeprøve igjen om det ikke var sterke indikasjoner på at det var noe galt. Var en ubehagelig opplevelse.
De ser så mye på ultralyd at de var veldig sikre på at det var noe galt.
Jeg er nå gravid i uke 20, alle ultralydene har vært veldig fine, så valgte ikke utvidede tester denne gangen.
 
Jeg tok morkakeprøve fordi ultralyd i uke 12 viste sterke indikasjoner på trisomi. Det var da for tidlig å ta fostervannsprøve, det viste seg at det var Trisomi 18. Hjertet, nyrer og andre organer var misdannet, så vi valgte å avbryte.

Hadde ikke tatt morkakeprøve igjen om det ikke var sterke indikasjoner på at det var noe galt. Var en ubehagelig opplevelse.
De ser så mye på ultralyd at de var veldig sikre på at det var noe galt.
Jeg er nå gravid i uke 20, alle ultralydene har vært veldig fine, så valgte ikke utvidede tester denne gangen.
Så trist...Og helt utrolig hva de kan se på ultralyd, veldig betryggende da. Så bra at du er gravid igjen og at alt ser bra ut :) Så fremst alle UL ser normale ut blir det ikke morkakeprøve her. Satser på nipt-test i Danmark, så slipper man abortrisikoen.
 
Har fått time til duo-test 19 juli. Jeg er da 10+2. Har lest at det beste resultat på blodprøver får man før uke 10, da er blodprøvene mer detaljert. Fikk egentlig time i uka før, altså 9+2, men utsatte fordi vi er på hyttetur den uka. Ikke langt avsted, så eg kunne jo bare reist den 1,5 timen inn til sykehuset.. Hva ville dere anbefalt? Har dere hørt/lest/erfart noe ifht dette med tidspunkt for duo-testen?
 
Blir 35 før lille kommer. Er barn nr 2
 
Har fått time til duo-test 19 juli. Jeg er da 10+2. Har lest at det beste resultat på blodprøver får man før uke 10, da er blodprøvene mer detaljert. Fikk egentlig time i uka før, altså 9+2, men utsatte fordi vi er på hyttetur den uka. Ikke langt avsted, så eg kunne jo bare reist den 1,5 timen inn til sykehuset.. Hva ville dere anbefalt? Har dere hørt/lest/erfart noe ifht dette med tidspunkt for duo-testen?
Var gravid i fjor sommer også, og skulle på duo-test i uke 13. Mistet uken før så det ble ikke noe av da men...rart de opererer med så forskjellige uker? I Tromsø, som er sykehuset jeg hører til, var det viktig at prøven ikke ble tatt for tidlig sa de..merkelig:confused004
 
47 år gravid 16+4
Skulle ta nipt test i Sverige men de fant aldri nok DNA så da ble det for sent for DUO test.
 
Back
Topp