Mandelpropper! (lang)

En tråd i '2007' startet av lillelambi, 30 Apr 2008.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp | Last ned vår BV-forum app
  1. lillelambi Forumet er livet

Noen som sliter med det her?? Jeg har hatt dette så lenge jeg kan huske, og nå begynner jeg fader`n meg og bli lei!!![:@][:@][&:][:'(]
    Det er sånne grå/hvite/gule klumper som sitter i hulrom inne i mandlene og er ikke alltid synlige, men når de blir store nok så stikker ut av hulrommene..
    Jeg har kronisk hoven mandel på høyre side av halsen, og det er der dette skjer...gang på gang på gang..
    Her om dagen tenkte jeg "hmm...det er lenge siden det har detti noe klumper ut av meg nå.." også sjekka jeg i speilet. Og hva så jeg? Joda..en klump som satt fast.
    Jeg klemte den ut og den var stoooor (og illeluktende som vanlig[:'(]). Dagen etter begynte jeg å få skikkelig vondt der...deretter begynte jeg å få vondt helt opp til øret.
    Derfor tenkte jeg "hmm..kanskje det er flere klumper der", også tok jeg fingeren og presset hardt på mandelen. Og ut kom: 1 stor og 10 små klumper!!!![:'(][:'(][:'(][:@]
    Og litt senere kom det enda en...Heldigvis gjorde det ikke vondt lenger. Det var disse som hadde gjort at det gjorde vondt.
    Men det merkelige er: Jeg var hos legen dagen før dette skjedde (for å få antibiotika for uvi), og da nevne jeg dette med at jeg var DRITT lei av sånne mandelpropper.
    Så sjekket han halsen og sa: "du er bare hoven..det sitter ikke noe der". Og dagen etter kom altså 12 klumper ut!!!!! Da har han fader`n meg ikke sett særlig nøye etter må jeg si!!![&:][:@]

Dette er visst ikke farlig, men driiiiiiit irriterende!!!!! Synes det er helt syyykt at dette ikke er noe jeg kan få gjort noe med!![&o]
    Jeg spurte legen om jeg ikke bare kunne fjerne mandlene, men neida..."de må du ha, vet du! De er viktige for immunforsvaret ditt"

Så jeg må altså bare slite med dette....

Helst må jeg alltid ha med meg papir i lomma i tilfelle en klump detter ut...

Dette heter "tonsilstones" på engelsk, hvis dere vil se bilde av det på google (anbefales ikke, men.....[:'(])

2. xCamillax Gift med forumet

Sambo slet med det samme. Stakar, konstant dårlig ånde vet du. Men han fikk fjernet mandlene. Og det har hjulpet betraktelig!

Kjedelig for deg å ha sånn..

3. lise86 Elsker forumet

for en tullete lege!!!!!![:@]

4. pewsie Forumet er livet

Vet ikke om det er slik jeg pleier å ha innimellom... Lukter i allefall ille, og smaker fælt... Kan ta fingern inn å skrape av på mandlene no sånn hvite klumplignende saker... Men har det ikke hele tiden, bare innimellom i perioder [8|]
    Har heller aldri klart å se noe i speilet..

5. Ellen. Forumet er livet *MIA*

Husker at det har blitt nevnt her før, og så da bilde, men utover det har jeg ikke hørt om dette nei.

Gi legen din et tupp i ræva fra meg, man skal ta pasienter på alvor nemlig!! [:@]

6. Maria.H Elsker forumet

ORIGINAL: Bymusa

Man må ha mandlene for imunsforsvaret, den var ny for meg.

Jeg fjernet mandlene da jeg var 18 og har ikke hatt halsbetennelse siden. angrer ikke på det.

signerer, den var ny for meg og.. for jeg fjernet mandlene da jeg var 20 år og har ikke hatt plager siden..
    få deg time hos en øre, nese, hals spesialist for dette hørtes jo ille ut.. du kan jo ikke ha det sånn...

7. Natta Elsker forumet

ORIGINAL: Bymusa

Man må ha mandlene for imunsforsvaret, den var ny for meg.

Jeg fjernet mandlene da jeg var 18 og har ikke hatt halsbetennelse siden. angrer ikke på det.

Måtte bare svare på denne siden så mange mente mandlene ikke hadde noe med immunforsvaret å gjøre [;)]

Mengden fremmede antigener og mikroorganismer som passerer gjennom munnen og øvre luftveier hver dag er enorm, og må behandles av et effektivt naturlig og ervervet immunsystem. Tonsillene spiller en viktig rolle i å fange opp fremmede antigener, nøytralisere dem og stimulerer til en lokal immunrespons. Etter antigenstimulering, forlater et høyt antall immunkompetente celler lymfevevet (f.eks. tonsillene), og vandrer til slimhinnene i de øvre luftveier hvor de deltar i kampen mot invaderende patogener.

Tonsiller = mandler.

Likevel, har du mye plager med mandlene så gjør det ikke noe om de blir fjernet... vi klarer oss fint uten mandler.

8. lillelambi Forumet er livet

ORIGINAL: Hilde1981

Lillelambi:
    Jeg hadde det AKKURAT slik som deg! (for ca. 5-6 år siden) Fikk en henvisning til øre-nese-hals spesialist og krevde å få dem fjernet.
    Legen på sykehuset ville egentlig ikke operere, og prøvde å skremme meg med blødningsfare ved operasjon og at det ikke kom til å bli bedre etterpå (hvor fikk han det fra da? Proppene kom jo ut fra selve mandlene...)
    Fikk trosset igjennom en operasjon, og har aldri hatt plager i halsen etter det! [:)]

Deilig å høre!![:D][:D] Så fort jeg har født, så skal jeg til en spesialist, ass!! Men gruer meg til å "krangle" med legen om det igjen...
    Som du også skriver, så er det visst vanskelig å "bli hørt" når det kommer til dette!

9. lillelambi Forumet er livet

ORIGINAL: *Gitte87*

men jeg må bare spørre, hvordan i alle dager klarer du å ta helt bak på mandelen uten å brekke deg eller spy?[8D]

Jeg brekker meg ikke mens jeg presser på mandelen, men jeg brekker meg som oftest litt akkurat når "proppen" løsner og jeg får den inni munnen..
    Men jeg er sååå vandt tll det nå, at jeg har blitt vandt til å brekke meg litt. Spy av det ville jeg nok aldri gjort[;)]

10. lillelambi Forumet er livet

ORIGINAL: Ellen.

Husker at det har blitt nevnt her før, og så da bilde, men utover det har jeg ikke hørt om dette nei.

Gi legen din et tupp i ræva fra meg, man skal ta pasienter på alvor nemlig!! [:@]

regner med at det har vært meg som har nevt dette før også...
    eller!?[8|]

11. lillelambi Forumet er livet

ORIGINAL: pewsie

Vet ikke om det er slik jeg pleier å ha innimellom... Lukter i allefall ille, og smaker fælt... Kan ta fingern inn å skrape av på mandlene no sånn hvite klumplignende saker... Men har det ikke hele tiden, bare innimellom i perioder [8|]
    Har heller aldri klart å se noe i speilet..

Ja, det er nok det samme, ja!

12. Huldermamma Forelsket i forumet

Jeg sleit med dette helt til jeg kuttet ut melk+ost. Nå har jeg det aldri :)

Del denne siden