Mammakroppen

LilleGull1517

Forumet er livet
Junibarna 2015
Sommerfuglene 2017
Litt om meg:
Jeg har aldri vært tynn, men jeg innså i svangerskapet våren 2015 at noe måtte gjøres etter fødselen. Før jeg ble gravid veide jeg 72 kg. Og på mine 167 cm var jeg da akkurat over i overvektig BMI-kategorien. Men det var jeg ikke sånn ekstremt misfornøyd med. Med min kroppsbygning er jeg egentlig nokså fornøyd hvis jeg ligger der.

Problemet i svangerskapet var at jeg gikk opp 30 kg. Ja, 30! Det var så klart en del vann i kroppen i slutten (gikk max. overtid). Men hovedsaklig var grunnene 1) Jeg sluttet å snuse 2) Jeg fikk et enormt søtsug 3) Ingen impulskontroll :oops:

Vekta viste på sitt høyeste 101.8 kg. Ok, tenker du kanskje, det er jo en baby, morkake osv. som veier en del. Jeg skal si deg at jeg gikk på vekta en uke etter fødsel og da veide jeg rundt 96 kg. Og babyen veide 4.6 kg. Så jeg ble skuffa av å ikke ha gått ned mer med en gang. (Det var jo selvfølgelig ikke hovedfokuset mitt da, jeg var jo i babybobla) :dummy:

12 uker etter fødsel sjekket jeg igjen. Da hadde jeg gått ned til 85 kg. Jeg holdt meg på ca. samme vekt til baby var 6 måneder (julen 2015). Jeg hadde gått ned 17 kg. Det er bra det! Men selvfølelsen var dårlig. Jeg kjøpte baggy klær for å skjule magen. Unngikk treningsstudio. På grunn av kolikk de første 4 månedene var jeg ikke helt meg selv :spitoutdummy: Og jeg hadde ikke noen god rutine på å gå tur, bruke kroppen. Annet enn byssing og bæring i bæresele.

Etter jul har jeg gitt jernet for å gå ned mer, øke forbrenningen og pleie mammakroppen. Jeg vet at jeg ikke får tilbake kroppen jeg hadde før, men jeg vil behandle den så godt jeg kan så den kan gi oss flere barn i fremtiden :dummy1::dummy::p

Startvekt: 85.0 BMI: 30.5 --- 1. Januar 2016

Målvekt: 68.0 BMI: 24.4

Slankekrigen høst 2016, lag Blå:

Startvekt: 73.5 BMI: 26.4
-------------------------
Uke 1
Vekt: 73.2 kg BMI: 26.3
Endring i kg: -0.3 kg
Endring i prosent: -0.4081%
-------------------------
Uke 2
Vekt: 73.0 kg BMI: 26.2
Endring i kg: -0.2 kg
Endring i prosent: -0.2732 %
-------------------------
Uke 3
Vekt: 72.3 kg BMI: 25.9
Endring i kg: -0.7 kg
Endring i prosent: -0.9589 %
-------------------------
Uke 4
Vekt: 72.1 kg BMI: 25.9
Endring i kg: -0.2 kg
Endring i prosent: -0.2766 %
-------------------------
Uke 5
Vekt: 72.1 kg BMI: 25.9
Endring i kg: 0 kg
Endring i prosent: 0 %
-------------------------
Uke 6
Vekt: 71.0 kg BMI: 25.5
Endring i kg: -1.1 kg
Endring i prosent: -1.5492 %
-------------------------
Uke 7
Trukket meg pga. graviditet
Laveste vekt før graviditet: 70.0 kg BMI: 25.1

Slankekrigen vår 2016, lag Blåbær:
Startvekt: 79.9 kg BMI: 28.6
-------------------------
Uke 1
Vekt : 78.4 kg BMI: 28.1
Endring i prosent: -1.8773%
Endring i kg: -1.5
-------------------------
Uke 2
Vekt : 77.9 kg BMI: 27.9
Endring i prosent: -0.6378%
Endring i kg: -0.5
-------------------------
Uke 3
Vekt : 79.0 kg BMI: 28.3
Endring i prosent: +1.4121%
Endring i kg: +1.1
-------------------------
Uke 4
Vekt : 78.5 kg BMI: 28.1
Endring i prosent: -0.6329%
Endring i kg: -0.5
-------------------------
Uke 5
Vekt : 76.9 kg BMI: 27.6
Endring i prosent: -2.0382%
Endring i kg: -1.6
-------------------------
Uke 6
Vekt : 76.2 kg BMI: 27.3
Endring i prosent: -0.9103%
Endring i kg: -0.7
-------------------------
Uke 7
Vekt : 75.6 kg BMI: 27.1
Endring i prosent: -0.7874%
Endring i kg: -0.6
-------------------------
Uke 8
Vekt : 75.9 kg BMI: 27.2
Endring i prosent: +0.3968%
Endring i kg: +0.3
-------------------------
Uke 9
Vekt : 75.6 kg BMI: 27.1
Endring i prosent: -0.3953%
Endring i kg: -0.3
-------------------------
Uke 10
Vekt : 75.4 kg BMI: 27.0
Endring i prosent: -0.2646%
Endring i kg: -0.2
-------------------------
Uke 11
Vekt : 75.2 kg BMI: 27.0
Endring i prosent: -0.2653%
Endring i kg: -0.2
-------------------------
Uke 12
Eliminert pga ferie.
 
Last edited:
Heier på deg, og heier på blåbær! Du er tøff :)
 
Dagens selvskryt: 3 kg ned siden slankekrigen begynte, og 8 kg ned siden jul :D Jeg er stolt! Likevel vet jeg at kiloene kommer mye raskere på enn de går av, så jeg slapper ikke av av den grunn!

Jeg trener stort sett ingenting. Den eneste "treningen" er trilleturer i høyt tempo (for å få treningspoeng i slankekrigen). Det er ikke ofte jeg gjør det heller. Hverdagen vår er travel, og akkurat nå har jeg ikke så mye tid til trening. Kanskje til høsten.

Mitt fokus er kosthold. Varierte mellommåltid, planlagt på forhånd, spise ofte så jeg ikke skeier ut. Jeg har ferdigskrelte grønnsaker i kjøleskapet i tilfelle jeg leter etter snacks. Byttet til lettprodukter (jeg som er så glad i ost). Ta sunne valg i lunsjen. Hvis jeg spiser godis - holde meg til noen få biter. Ikke spise meg stappmett til middag. Det er dette som er livet, det er dette som er vanskelig!
 
Denne uka har jeg ikke tenkt på slanking en gang. Har vært så travel. Har selvfølgelig hold meg unna godis, men har ellers ikke spist sånn spesielt sunt. Jeg har ikke trent i det hele tatt, og sittet mye i ro rett og slett.

Det at jeg likevel gikk ned 700 gram denne uka bekrefter for meg at min teori om at porsjonskontroll er like viktig, om ikke viktigere, enn hva man spiser.
 
Det måtte jo komme. En uke der jeg står stille. Men i dag hadde jeg gått opp litt, og det gir meg en ekkel smak i munnen. Det er uker som dette som demotiverer. Det er uker som dette som gjør at man "faller av lasset", og ikke bryr seg om man spiser 50g sjokolade eller 200g sjokolade når man først skal skeie ut.

Jeg har så lyst til å heve meg over disse tankene. Tankene er helt naturlige, men vanskelige å overse. Jeg vet jeg må skjerpe meg enda mer for å nå de målene jeg har satt meg. Men jeg vil ikke at det skal gå på bekostning av å nyte livet. Vanskelig dilemma.

Jeg prøver å tenke positivt, og vil da håpe på at dagens vekt er litt høyere enn vanlig fordi jeg fikk besøk av tr i går. Må heller ikke glemme at jeg har gått ned 4 kg siden slankekrigen begynte!
 
Det måtte jo komme. En uke der jeg står stille. Men i dag hadde jeg gått opp litt, og det gir meg en ekkel smak i munnen. Det er uker som dette som demotiverer. Det er uker som dette som gjør at man "faller av lasset", og ikke bryr seg om man spiser 50g sjokolade eller 200g sjokolade når man først skal skeie ut.

Jeg har så lyst til å heve meg over disse tankene. Tankene er helt naturlige, men vanskelige å overse. Jeg vet jeg må skjerpe meg enda mer for å nå de målene jeg har satt meg. Men jeg vil ikke at det skal gå på bekostning av å nyte livet. Vanskelig dilemma.

Jeg prøver å tenke positivt, og vil da håpe på at dagens vekt er litt høyere enn vanlig fordi jeg fikk besøk av tr i går. Må heller ikke glemme at jeg har gått ned 4 kg siden slankekrigen begynte!
Stå på videre! :)
 
Det er en liten stund siden jeg har oppdatert hvordan det går. Uka etter jeg gikk opp, gikk jeg ned like mye som jeg hadde gått opp. Uka etter der ned 200 gram. I dag gikk jeg på vekta bare for gøy, og da lyste det mot meg 74.9 (ned 0,5 kg til) :D Gikk på en gang til, og da kom 75.0, men likevel, jeg ble så glad! :)

Jeg synes faktisk det har vært lettere å gå ned i vekt etter ammeslutt. Da jeg ammet var jeg grådig sulten hele tiden. Klarte ikke begrense meg. Og da hjelper det faktisk ikke med de usle kaloriene ekstra man forbrenner.

Så dagens selvskryt er at jeg har gått ned 10 kg siden jul, og 5 kg siden slankekrigen begynte! Nå er det alle mot alle i slankekrigen. Håper dette motiverer meg nok til at jeg får gått ned de siste 3 kg så jeg når målet mitt på 72 kg blank innen sommeren er omme :)
 
Ferietiden begynte med en ukes utskeielser. Masse is, godteri og kaker i forbindelse med mange bursdagsselskap.. Fikk dårlig samvittighet og prøvde å unngå lignende uhell/situasjoner (skjer ofte ved besøk hos familie hvis vi planlegger dårlig).

Etter neste uka veide jeg meg, og har gått ned igjen. Er nå på 74.7 kg, med 0.5 kg siden sist veiing for 2 uker siden. Ikke sikker på at denne vekta stemmer i forhold til forrige, men jeg håååper :)
 
Da var høsten her, og ny slankekrig er godt i gang :D Selv om jeg har hatt utskeielser i sommer, med is og godis, har jeg hatt i bakhodet å ikke gå helt av skaftet. Og jammen har det hjulpet!

Begynte slankekrigen på 73.5 kg, ned 1.7 kg siden jeg røk ut fra slankekrigen i månedsskiftet Juni/Juli. Sakte, men sikkert :p

Ble gravid rett før høstens slankekrig begynte, men mistet dessverre i SA :( Vil likevel fortsette vektnedgangen inntil en ny spire er på plass :)

Forrige uke ble vekta 73.5. Ned 0.3 kg. Mentalt har det ikke gått så bra siden slankekrigen begynte, det er nesten som at det frister mer med utskeielser når det ikke er "lov".
 
Jeg har også bestemt meg for at jeg skal få en belønning hvis jeg når delmålet mitt på 72.0. Da skal jeg unne meg en shoppingtur, der jeg utelukkende skal kjøpe nye klær til meg selv :)

Hvis jeg når hovedmålet på 68.0 skal jeg bestille en ferietur :) Når jeg det er jeg ikke overvektig lenger, i følge BMI :p
 
Last edited:
Så kjempeflink du er og så gjør du dette så smart ved å slanke deg gradvis og med vanlig mat. Da blir det ikke samme grad av "slankefølelse" og ikke minst blir overgangen til ikke-slanking enkel.
Jeg er i gang med det samme og håper på like bra resultarer som deg.
Lykke til videre!!!!
 
Så kjempeflink du er og så gjør du dette så smart ved å slanke deg gradvis og med vanlig mat. Da blir det ikke samme grad av "slankefølelse" og ikke minst blir overgangen til ikke-slanking enkel.
Jeg er i gang med det samme og håper på like bra resultarer som deg.
Lykke til videre!!!!
Tusen takk! Jeg syns absolutt porsjonskontroll er den beste måten å gå ned i vekt på, uten å måtte gå på kur eller ha et strengt treningsregime :) Masse lykke til til deg også :)
 
Fredag og veiedag! Jeg har bare gått ned 200 gram denne uka. Til sammen et halvt kilo siden slankekrigen begynte. Men nå nærmer jeg meg målet. Og da går det litt seinere. Er fornøyd med nedgang uansett :D

Matmessig sliter jeg fortsatt litt med søtsug, men har holdt meg hele uka (bortsett fra søndag). Jeg kommer til å unne meg noe på lørdag, en liten sjokolade kanskje, for det syns jeg man skal ha rom til :)
 
5d57ca1475364d1621b52d7b6d50823c

Jeg har lekt meg litt i excel for å se hvordan vektnegangen min i år ser ut. Og det er ganske interessant å se hvordan nedgangen er ganske stabil. De to "dumpene" var i slankekrigen. Da prøvde jeg å gå mye ned. Men det jevner seg ut. Så egentlig har nedgangen vært stabil hele veien. Veldig interessant :)
 
5d57ca1475364d1621b52d7b6d50823c

Jeg har lekt meg litt i excel for å se hvordan vektnegangen min i år ser ut. Og det er ganske interessant å se hvordan nedgangen er ganske stabil. De to "dumpene" var i slankekrigen. Da prøvde jeg å gå mye ned. Men det jevner seg ut. Så egentlig har nedgangen vært stabil hele veien. Veldig interessant :)

Kroppen vil tydeligvis kjøre sitt eget løp på en måte. Herlig se en slik kurve!!!!

200 gram er 200 gram. Ble bare 300 her men prøver si det er "ok" og så vet jeg at jeg kunne vært flinkere med både mat og trim denne siste uken. Så glad jeg ikke gikk opp.
Og som du selv sier, de siste kiloene er vanskeligst å bli kvitt.
Lykke til og kos deg med litt extra i helgen.
 
Kroppen vil tydeligvis kjøre sitt eget løp på en måte. Herlig se en slik kurve!!!!

200 gram er 200 gram. Ble bare 300 her men prøver si det er "ok" og så vet jeg at jeg kunne vært flinkere med både mat og trim denne siste uken. Så glad jeg ikke gikk opp.
Og som du selv sier, de siste kiloene er vanskeligst å bli kvitt.
Lykke til og kos deg med litt extra i helgen.
Takk, det samme! Når jeg deler det jeg har gått ned på uker 12kg/36uker ser jeg faktisk at jeg har gått ned i snitt 333 gram i uka. Det er ikke så mye, men over tid ble det altså 12 kg :)
 
Back
Topp