Mamma for første gang :)

troillongen

Betatt av forumet
Septemberlykke 2016
Endelig er graviditetstestene(ja, jeg har tatt flere over de siste dagene) positive!
Jeg er 4 + 4 idag, og fikk positiv test på fredag, en dag etter forventet mens. Testen var tydelig, så den hadde sikkert blitt positiv om jeg hadde testet meg tidligere også.

Jeg kjenner at jeg er forferdelig nervøs, først og fremst fordi dette er første gang, men også fordi jeg er slankeoperert. Nå er det riktignok fem år siden, så jeg har hatt stabil vekt i mange år, men uansett så blir man litt ekstra nervøs. I dag har jeg derfor kontaktet både fastelegen min og jordmor, slik at jeg får komme inn til en tidlig sjekk. Begge tok meg på alvor, og jeg har fått time hos lege allerede førstkommende fredag. Der vil det bli tatt blodprøver for å sjekke at jeg har bra nivå av alle vitaminene som barnet trenger for å vokse. Videre ville jordmor at jeg skulle komme til en samtale i neste uke. Jeg kjenner at det er betryggende at de tar min uro på alvor.

Selv er jeg livredd for spontanabort, og sjekker hele tiden om jeg har hatt blødninger. Jeg håper dette roer seg etter samtale med lege og jordmor, for det er forferdelig slitsomt å være så engstelig.
Jeg har jo så lyst til å nyte denne tiden også :)

Jeg har lite symptomer på graviditeten enda, annet enn litt ekstra luft i magen. Jeg gleder meg til jeg kjenner mer på kroppen at det er noe som skjer(jeg kommer sikkert til å angre på dette utsagnet dersom jeg får skikkelig svangerskapskvalme!)

Gleder meg til å passere fem uker på torsdag, og legetime på fredag :)
 
Hurra! i dag er jeg endelig 5 + 0 :)
Har fremdeles lite symptomer. Det eneste jeg med sikkerhet kan si at jeg kjenner er at puppene er litt ømme.
I morgen skal jeg til legen. Jeg skal ta blodprøver for å sjekke hvordan jeg ligger an med vitaminer osv. I og med at jeg har gjennomgått en slankeoperasjon for fem år siden, er det ekstra viktig å følge med på at jeg får de vitaminene jeg trenger for at barne skal vokse som normalt.
Det hadde selfølgelig også vært fint hvis også legen kunne bekreftet svangerskapet. Det hadde på en måte blir mer virkelig for meg da.

Jeg tok den første testen dagen etter forventet mens, og fikk to tydelige streker (det var på en billigtest) Senere på dagen testet jeg med Clear Blue med ukesindikator, og den viste Gravid 2-3 uker. To dager etterpå tok jeg en ny Clear Blue,og da viste den gravid 3 +. Dette tyder på at jeg antagelig har blitt gravid minst fire dager før jeg trodde at jeg hadde eggløsning, men jeg forholder meg til termindato utregnet fra første dag i siste mens....jeg antar at termindatoen kommer til å endre seg etter hver.

Gleder meg til første time hos lege i morgen, og håper at hun kan gi meg en positiv bekrefelse på at denne lille spiren virkelig finnes :)
 
5 + 2

I går var jeg hos fastlegen. Jeg hadde med urinprøve, og graviditetstesten til legen slo ut med en gang(lenge før tiden hadde gått ut) Legen sa det var ingen tvil, jeg er supergravid! Det var så utrolig deilig å høre det fra noen andre enn meg selv.
Til tross for at det er veldig tidlig i svangerskapet, fylte legen ut helsekortet for gravide, og det har jeg fått med meg hjem. Det ble tatt blodprøver, slik at de kan passe på at jeg har alle de vitaminene jeg trenger. Legen tok seg god tid, og beroliget meg mye.

Jeg skal tilbake til henne for nye blodprøver og en glukosetest i uke 12. Men først skal jeg til jordmoren på mandag! - jeg gleder meg :)
 
5+4
I dag har jeg vært hos jordmor. Hun var ei skikkelig trivelig dame, som tok seg god tid.
Vi snakket mye om alle mine bekymringer, og hun beroliget meg mye. Samtidig tok hun meg veldig på alvor, og har
sent inn en henvisning til tidlig ultralyd. Hun sa jeg antagelig får innakalling fra sykehuset innen tre uker! - jeg grugleder meg :)

Ellers har jeg fått veldig ømme bryster, og føler meg ganske uggen, spesielt når jeg er sliten.
Jeg er lærer, og har ansvaret for en 1.klasse. I den siste timen før lunsjpausen idag, kjente jeg at jeg ble skikkelig kvalm. Videre opplever jeg at jeg blir svimmel når jeg reiser meg opp fra gulvet eller reiser meg fort når jeg har stått bøyd over elever.

Nå håper jeg dagene frem mot torsdag får fort- da er jeg 6. uker på vei! Tenker at for hver uke er sjangsen større for at alt skal gå bra :)
 
5+4
I dag har jeg vært hos jordmor. Hun var ei skikkelig trivelig dame, som tok seg god tid.
Vi snakket mye om alle mine bekymringer, og hun beroliget meg mye. Samtidig tok hun meg veldig på alvor, og har
sent inn en henvisning til tidlig ultralyd. Hun sa jeg antagelig får innakalling fra sykehuset innen tre uker! - jeg grugleder meg :)

Ellers har jeg fått veldig ømme bryster, og føler meg ganske uggen, spesielt når jeg er sliten.
Jeg er lærer, og har ansvaret for en 1.klasse. I den siste timen før lunsjpausen idag, kjente jeg at jeg ble skikkelig kvalm. Videre opplever jeg at jeg blir svimmel når jeg reiser meg opp fra gulvet eller reiser meg fort når jeg har stått bøyd over elever.

Nå håper jeg dagene frem mot torsdag får fort- da er jeg 6. uker på vei! Tenker at for hver uke er sjangsen større for at alt skal gå bra :)
For hver dag som går er sjansen bedre :)
 
6+0
HURRA! - jeg gleder meg over 6. uker i dag!
Jeg er i fin form, litt småuggen innimellom, helst når jeg begynner å bli sulten + ved bilkjøring! Jeg blir skikkelig kvalm når jeg sitter i bilen, både til og fra jobb. Ellers reagerer jeg på noen lukter, jeg skulle finne frem noe fra et skap på jobb i dag, og ble skikkelig uggen av lukta i skapet. Jeg kan også bli veldig svimmel hvis jeg reiser meg fort, spes hvis jeg har vært nede på gulvet. Dette kommer av det lave blodtrykket mitt(kunne jordmor fortelle)
Ellers synes jeg at dagene går alt for sakte, jeg venter på innkalling til tidlig UL, slik at jeg kan få en endelig bekreftelse ved å se hjerteslag. Hvis vi får en slik bekreftelse, skal jeg fortelle det til mine to nærmeste venninner. Resten må vente til vi har passert uke 10-12 :)
 
6+3

I dag fikk jeg innkallingen til rutineultralyden i uke 18. Den blir den 15.april, mem det er jo så lenge til!! Det er fastlegen min som har bestilt denne ultralyden, men jeg venter fremdeles på innkallingen til tidlig ul, som jordmor sendte henvisning til.
Jeg hadde aldri klart å vente til uke 18. Hvis tidlig ul viser et friskt og bankende hjerte, tror jeg nok vi kommer til å bestille en privat ul til uke 12, i tillegg til den rutinemessige som vi skal på i uke 18.
Dagene går så forferdelig sakte......
 
6+5

Tiden snegler seg av gårde. Nå er det bare to dager til jeg er 7. uker på vei! Jeg jubler for hver dag, men må innrømme at jeg for hver torsdag jubler ekstra mye (ukeskifte på torsdager)
I dag fikk jeg innkalling til tidlig ul, men den var ikke før 17.februar, altså før om tre uker....det er forferdelig lenge til synes jeg.
Det er litt merkelig, for jordmor sendte en henvisning til sykehuset om tidlig ul, og poengterte at vi skulle ha en samtaletime ikke så lenge etter ul. Men nå har jeg fått timen til ul etter neste planlagte time hos jordmor....jeg får ringe i morgen for å høre hva hun mener om dette.
Har fine dager på jobb, men er så forferdelig trøtt når jeg kommer hjem. Da kjennes det ut som om jeg er helt utslitt, og kan gjerne sove et par timer på sofaen uten problemer med søvn til kvelden.
 
7+3
De siste dagene har vært veldig fine. Jeg har veldig lite symptomer (vonde brystet og hyppig vannlating) Jeg velger nå å tro at jeg er heldig,istedenfor å tenke at lite symptomer er et dårlig tegn. Jeg har fått framskyndet ultralyden,og skal dit på onsdag. Jeg kjenner at jeg både glede og gruer meg! Håper selvfølgelig at jeg ser et bankende hjerte! Mannen skal være med,og det er jeg glad for! Han tar det hele mer med ro enn meg,og har alt kjøpt en babylue hvor det står "me and my dad love Liverpool" ,hehe.
Jeg har fortalt om graviditeten til ei venninne, men ellers ingen andre venner eller familie. Vi vurderer å fortelle det til bestemødrene på morsdagen,dersom ultralyden viser et bankende hjerte ♡
 
7+5
I morgen skal jeg på ultralyd. Herlighet som jeg "grugleder"meg!!
Krysser fingrene for at alt er i orden!
 
Jeg er så glad!! - nå har jeg endelig fått se et bankende hjerte♡ Det var kraftige hjerteslag som slo 173 slaget i minuttet,altså helt innenfor normalen. I tillegg ble jeg flyttet frem fra 7+6 til 9+0! Det er jo helt supert!!!
Det betyr at det bare er tre uker til den magiske 12.ukers -grensen som jeg ser sånn frem til.

Rett og slett en glad dag!
 
Jeg er så glad!! - nå har jeg endelig fått se et bankende hjerte♡ Det var kraftige hjerteslag som slo 173 slaget i minuttet,altså helt innenfor normalen. I tillegg ble jeg flyttet frem fra 7+6 til 9+0! Det er jo helt supert!!!
Det betyr at det bare er tre uker til den magiske 12.ukers -grensen som jeg ser sånn frem til.

Rett og slett en glad dag!

Så fantastisk <3 Og for en bonus å bli flyttet frem i tillegg :D
 
9+4
Formen er stort sett fin. Nå har jeg fått en del "stikking" i magen/på siden. Spesielt på kveldene. Jeg antar at det er livmoren som utvider seg,og synes på en måte at disse symptomene er fine. Det betyr jo at det vokser,og det er bra! Jeg skal tilbake på ultralyd når jeg er 10+6,og hvis alt er fint da,skal vi fortelle bestefar,tanter og onkler. (Farmor vet,og mormor får vite på morsdagen neste søndag)
Ellers venter vi til vi har passert uke 12 før vi forteller til venner,kolleger og bekjente!
 
Gratulerer så masse:) Jeg skal på første kontroll når jeg er 11+7.. Jeg ringte jordmor når jeg var i uke 4. Hun som satte datoen.. Føler andre har kontroll mye tidligere :) Jeg har veldig lyst på tidlig ultralyd, tenkte å spørre om mulighetene for det på kontrollen
 
Gratulerer så masse:) Jeg skal på første kontroll når jeg er 11+7.. Jeg ringte jordmor når jeg var i uke 4. Hun som satte datoen.. Føler andre har kontroll mye tidligere :) Jeg har veldig lyst på tidlig ultralyd, tenkte å spørre om mulighetene for det på kontrollen

Gratulerer til deg også!
Jeg ble henvist av jordmor til tidlig ul. Jeg vet at mange får det hvis de er veldig engstelige for at noe skal være galt.
Jeg ringte jordmor da jeg fant ut at jeg var gravid,og hun ville gjerne treffe meg ganske fort for å bli kjent. Jeg var hos henne da jeg var i den femte uken (om jeg ikke husker feil) Skal tilbake i neste uke! Føler at jeg som førstegangs-gravid får god oppfølging. Det er så viktig å føle seg ivaretatt og hørt på!
 
I går var jeg på tul igjen,og til jordmor. Jeg fikk se en sprell levende baby med armer og bein som bevegde på seg! Alt sto bra til! Hadde en trivelig samtale med jordmor,og fikk påvist uvi (som jeg selv ikke har merket),så nå får jeg penicillinkur som jeg skal ta.

Ellers er jeg i super form,bare jeg får en liten hvil på sofan etter jobb!
 
Back
Topp