Maltekstrakt

Apriljente<3

Gift med forumet
Når kan man begynne å gi dette til barna? Hun lille her får mme i hovedsak til måltidene, kanskje får hun pupp 2 ganger om dagen som kos, men må ha mme etterpå.
Hun har masse luft i magen og promper verre enn faren sin til tider:p

Er d vanlig at babyer som får mme blir plaget med magen?
Og er d vanlig å gi maltekstrakt i mme'en?

Og hvor ofte bæsjer mme babyer? Her har hun bæsjet opp til flere ganger daglig, men ikke i går og ikke idag så langt!


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ei lita prinsesse ventes i april 2013 <3
 
Jeg har gitt litt i noen av flaskene, men det er veldig lite! Men lurer i grunn på det samme som deg! Vesla her bæsjer ikke så mye akkurat..
 
Vi har malt i alle flaskene og begynte med det når hun var rundt 2 uker da hun slet noe voldsomt med å få ut bæsjen. Var hos fastlegen og spurte om han hadde noen råd mtp magen og da var malt det han anbefalte! Vet egentlig ikke hvor mye det er anbefalt å gi i løpet av en dag, men hun får ca 2 ts fordelt i løpet av 24 timer. Nå bæsjer hun uten problemer 1-2 ganger pr dag :)
 
Har hørt at det kan være farlig for babyen?:/ bedre om du spiser malt og drikker ammete:)
 
Fant dette på nettsiden til vitus apotek: Egenbehandling av forstoppelse hos barn
Dersom avføringen blir hard eller det går mer enn 2 dager mellom hver avføring hos spedbarn som får morsmelkerstatning, bør tiltak iverksettes for å hindre en forstoppelse.

Maltekstrakt
Maltekstrakt inneholder maltose som absorberes dårlig fra tarmen. I tarmen spaltes maltose til aktive stoffer som motvirker forstoppelse. 1-2 teskjeer maltekstrakt 2-3 ganger daglig (kan blandes i melken) er normalt nok til å hindre en forstoppelse.
 
i starten bør man begynne med en halv t-skje i en flaske i døgnet. vær litt obs på at malt også kan gi magevondt... min lille mini bæsjer 3-4 ganger i døgnet, han får kun mme.. så han bæsjer egentlig ganske mye til å kun få mme..
 
men de bør bæsje en gang om dagen når de får kun mme..
 
her har han fått malt i siden han var 1,5 uke sånn ca :)

Til spedborn som får morsmjølktillegg:

  • 1 teskei maltekstrakt per flaske mjølk, evt. kan dette reduserast litt dersom barnet har dagleg avføring med mjuk konsistens.

(dette er kopiert fra lommelegen om treg mage hos baby :))

jeg gir kanskje en kvart teskje i hver flaske.... og her har jeg avføring da hver dag til annenhver dag... lengste som har gått er to dager så har bleia vært full... men håper jo snart på avføring hver dag så jeg får slappet av litt og ikke bekymret meg... men nå kan det gå 7 dager uten avføring hos spebarn uten at det er farlig... så lenge de ikke viser ubehag...
 
Det er bedre med litt i flere flasker, enn mye i 1. Som det allerede er nevnt her så kan malt gi magevondt også, så en jevn tilførsel er det beste. Mengde er ganske individuelt fra barn til barn. Noen tåler nesten ingenting før magen blir løs, mens andre trenger mer. Jeg tar bittelitt på tuppen av en teskje i 2-3 flasker om dagen nå. Min mini er 8 dager gammel. De bør bæsje daglig når de får mme, så det er lurt å forebygge forstoppelse også. Her står det greit oppsummert med andre ting man kan gjøre også:

http://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/forstoppelsespedbarn.php
 
Det beste er vel egentlig å prøve seg frem med litt og litt. Ikke begynn rett på 1 teskje i en flaske i hvert fall.
 
Takk for linker og erfaringer damer:) skal kjøpe inn maltekstrakt å gi bitteliten i flaskene hun får:) hun får jo pupp 2 ganger om dagen da blir d jo 4-5 flasker om dagen i tilegg:)
 
Hører egentlig til januar 2013 men siden min gutt bare får mme(siden jeg ikke fikk melk) men tenkte jeg kunne svare...

Her så gir vi litt maltekstrakt i hver flaske, det for at hvert måltid skal bli så likt som mulig og for å få en jevn flyt av alle næringsstoffene... Maltekstrakt gis som regel for å hindre at baby blir forstoppet Men kan og hjelpe på luft. Malt er og veldig næringsrikt :) gutten vår er ikke ofte plaget med magen, er kanskje en gang i uke han får vondt i magen men er som regel sjeldnere. Han har og bæsj en gang i døgne, noen ganger går det det to døgn mellom hver gang. Babyer er ulike på det punkte, noen har flere ganger om dagen mens noen et par ganger i uka og begge er like normalt.
 
Hører egentlig til januar 2013 men siden min gutt bare får mme(siden jeg ikke fikk melk) men tenkte jeg kunne svare...

Her så gir vi litt maltekstrakt i hver flaske, det for at hvert måltid skal bli så likt som mulig og for å få en jevn flyt av alle næringsstoffene... Maltekstrakt gis som regel for å hindre at baby blir forstoppet Men kan og hjelpe på luft. Malt er og veldig næringsrikt :) gutten vår er ikke ofte plaget med magen, er kanskje en gang i uke han får vondt i magen men er som regel sjeldnere. Han har og bæsj en gang i døgne, noen ganger går det det to døgn mellom hver gang. Babyer er ulike på det punkte, noen har flere ganger om dagen mens noen et par ganger i uka og begge er like normalt.
Takk for rådet:) sikkert lurt at hver flaske blir så lik som mulig ja:)
 
Dette var en veldig gammel tråd, men jeg prøver meg. Gutten min er fem mnd nå og har fra dag en kun bæsja en gang i uka. Jeg amma i ca 3-4mnd, og har fått mme for resten.
Men nå som han spiser nesten et måltid med grøt, har magen blitt enormt hard. Stakkars lille gutten ligger på stellebordet og presser og presser men får ingenting ut, til slutt skriker han av smertene.
Jeg stappa en teskje med maltekstrakt i første flaska hans etter det. Da drakk han bare halvparten. Så nå lurer jeg på.. Burde jeg ha en hel teskje i neste flaska også, eller burde jeg vente?
 
Dette var en veldig gammel tråd, men jeg prøver meg. Gutten min er fem mnd nå og har fra dag en kun bæsja en gang i uka. Jeg amma i ca 3-4mnd, og har fått mme for resten.
Men nå som han spiser nesten et måltid med grøt, har magen blitt enormt hard. Stakkars lille gutten ligger på stellebordet og presser og presser men får ingenting ut, til slutt skriker han av smertene.
Jeg stappa en teskje med maltekstrakt i første flaska hans etter det. Da drakk han bare halvparten. Så nå lurer jeg på.. Burde jeg ha en hel teskje i neste flaska også, eller burde jeg vente?
Drikker han nok? Hva spiser han og hva får han å drikke? Endringer du kan gjøre med kosten som kan gjøre det bedre?
 
Drikker han nok? Hva spiser han og hva får han å drikke? Endringer du kan gjøre med kosten som kan gjøre det bedre?
Tusen takk for svar!!
Han har spist litt dårlig til nå.. men begynner å ta seg opp. Han har hatt kolikk, men ikke hatt noe problem med bæsjing før.
Han får nan hele dagen utenom ett måltid som er den 4mnd-grøten (banan og mais?). Han spiser vel kanskje ikke nok for å kalle det et helt måltid, men går fort to timer før han vil ha mat igjen.

For å si det rett som det er.. storesøster som er to år nå, fikk akkurat det samme. Ho blei kjempehard i magen da vi startet på fast føde. Det blei bare verre og verre og ho hylskreik hver gang ho skulle bæsje. Vi prøvde det ene og det andre og det femte, men ingenting hjalp. Vi var til legen x antall ganger men fikk bare de samme rådene. Til slutt måtte vi kjefte han ut og si at detta orker vi ikke se på lenger. Vi følte det som barnemishandling. Han sendte oss da til sjukehuset for tarmskyll. Det hjalp i hele to uker og ho ble da like ille igjen. Og til slutt, endelig, fikk vi resept på movicol jr.

Jeg kjenner at tanken på at guttungen skal gå gjennom det samme, er et stort mareritt! Nå vil jeg gjøre alt for at han ikke skal få det like vondt som søstra. Vi fikk ikke testa maltekstrakt noe sælig på ho andre. Der var det sterkere saker som måtte testes.. Jeg kjenner jeg har så lyst til å pøte på med maltekstrakt, men det er jo ikke bra det heller.. Er litt fortvila her.. Helsesøster var litt bekymra også, men har ikke time før neste uke.
 
Har du prøvd å gi blåbær smoothie eller sviske smoothie da? :)
 
Back
Topp