Mageboeren 2.0

14+0

Jeg aner litt mindre oppkast og kvalme de siste to dager. Det kommer fortsatt når jeg er i aktivitet, og hvis jeg gjør noe rett etter et måltid, som å legge mini rett etter middag, da kommer måltidet gjerne raskt opp igjen. Men dagene kjennes litt bedre og det er jeg glad for. Skal til legen i morgen og kommer nok til å forlenge sykemeldingen, for det funker jo ikke å jobbe så lenge jeg kaster opp med en gang jeg er i aktivitet.

I morgen kommer endelig vaskehjelpen igjen. Det er sikkert to mnd siden sist, og det skal bli godt med en skikkelig julevask. Ulempen er at jeg må ut av huset, og slå i hel flere timer. Og jeg hat jo erfaring med at det ikke gjør meg stort bedre. Skal til tannlegen halv ett og legen kl tre, men ettersom hun kommer på morgenen blir det mange timer. Så får jeg testet ut hvordan jeg fungerer.
 
14+1

Kl er 8.15 og jeg kjenner allerede på å tøff start på morgenen. For det første våknet jeg 6.15 av meg selv og fikk ikke sove. Har ca sovet 4 timer lett søvn i natt. En time senere kom mini tassende inn og hadde bæsja. Full bleiebøtte og bæsjebleier skapte brekninger ut av en annen verden, så mye at jeg tissa på meg. Etter å ha fulgt mini til bhg skulle hunden luftes, og også her var bæsjeposer i brekningsonen, så jeg tisset litt mer på meg ..

Nå sitter jeg og motiverer meg selv til å få i meg en yoghurt før jeg gjør leiligheten klar for vaskehjelpen som kommer ti.
Da begynner det jeg anser som et maraton, julehandel, tannlege og legitime. Rundt kl 16 er jeg forhåpentligvis hjemme og har hentet i bhg. For alle som har barn vet jo at maratonet ikke stopper der men holder fram til 19 tiden.

Jeg ser fram til en tidlig kveld i senga.
 
Jeg overlevde dagen i dag, selv om det var skikkelig ille hele formiddagen.
Var hos legen og fikk høre hjertelyd, 155 s/m. Blodtrykk og blodprøver i ellers tipp topp form, men legen mente jeg skulle ta det med ro en god stund til pga formen, så jeg ble sykemeldt en hel måned til. Dvs til jeg er i uke 18, og nesten halvveis i svangerskapet....tippet det faller i god jord hos arbeidsgiver, jeg som var satt opp både lille julaften kveld, julaften dag, 1. Juledag kveld og på nyttårsaften dag. Ikke lette vakter å fylle opp, vil jeg tro, men jeg må innrømme at jeg kjenner en lettelse av å slippe. Disse dagene vil jeg jo allerhelst være med familien, og det får jeg nå, om så julematen havner i do. En måned til er lenge, men det er heldigvis i en tid hvor mye fint skjer og både mann og barn har juleferie store deler av tiden. Jeg har fått dilla på "how i met your mother" på nettflix, så nå har jeg endelig noe å fylle tiden med, siden jeg for det meste må holde meg i ro.
 
14+2

Før jeg ble gravid brukte jeg vektklubb.no til p gå ned noen kilo. Klarte det vel med 6-7kg, men slakket litt av i sommer, og jeg holdt meg stabil, selv om det fortsatt er rikelig å ta av. Selv om jeg nå ikke slanker meg, bruker jeg fortsatt vektklubb litt for å ha litt kontroll på hva og hvor mye jeg spiser. Fokus nå er sunt kosthold og tilstrekkelig mat. Min kropp bør minst ligge på 2100 kcal for å holde vekta stabil, i tillegg skal den jo faktisk øke nå. Jeg har pga kvalmen i veldig mange uker spist mye shit, sjokolade, kjeks, bakst og fet mat. Det satte jeg en stopper fra på mandag, og har hatt full kontroll på hva jeg spiser. Greia er jo at jeg uten den energirike maten ikke har sjanse til å komme over 1500kcal. Noe som er all for lite for min kropp og baby i magen. Det er omtrent det jeg spiste da jeg gikk ned 0,5-1 kg i uken. Og nå kaster jeg opp i tillegg!!! Men magen blir fort mett og presser jeg utover det, blir det enda mer oppkast.
Og hva har skjedd siden mandag, jo, på fire dager har jeg gått ytterligere en kg ned, og veier nå mindre enn jeg trolig har gjort på7 år. Og er 14 uker gravid!!!!

Ettersom jeg lenge har vært overvektig har jeg jo over mange år gjort en del valg som er blitt min livsstil. Jeg liker ikke fete meieriprodukter fx, det være helmelk, fete yoghurt, rømme, smør,fløte osv. Valgene faller stort sett på lettprodukter, og jeg tar gjerne heller en speltlompe enn en brødskive.

Jeg er nødt å gjøre noen grep, for mtp at jeg også kaster opp så kan ikke denne kroppen få i seg mer enn ca 1000 kcal pr dag, og det er jo all for lite, enten en er gravid eller ikke.

Den usunne maten har trolig holdt vekten noen Lunde stabil de siste ukene, fordi det inneholder mer energi, men mye sukker og fet mat er jo heller ikke bra for babyen, eller for en gravid overvektig kropp forøvrig. Så jeg vil ikke tilbake til det kostholdet heller.
Jeg får prøve å holde det litt under oppsikt, og se om jeg snart begynner å gå opp igjen. Har vel gått ned ca 5 kg siden positiv test nå.
 
14+6

Ikke stort nytt å rapportere om dagen, det går i det samme. Kvalme i bølgedaler og oppkast flere ganger daglig. Har blitt mer og mer vant med det, selv om jeg er lei. Måtte flire av meg selv da jeg sto på badet etter en dusj og renset ansiktet. Måtte plutselig lene meg over doskåla og spy, holder fortsatt på bomull paden og fortsetter å rense ansiktet som om ingen ting skylle skjedd like etterpå. Det er da man har gått over til at oppkast er en hverdagslig greie.

15 uker i morgen. Kan ikke tro at om 5 uker er jeg halvveis.
 
15+0

Ligger litt mellom barken og veden når det gjelder klær om dagen. Mammaklær er for store og de vanlige buksene for små. Lever stort sett i tights, store gensre eller kjoler om dagen, men føler meg fortsatt in between. Ikke lett å se om det er babymage eller litt ekstra sjokolademage. Likevel, har kjøpt litt nye klær i det siste og har bortsett i fra livvidden trolig gått ned en størrelse i klær etter jeg ble gravid. Det er litt stas da:)

Fin form i dag, vært litt på julehandel, fått gjort unna en del, tar siste rest i morgen. Ingen oppkast enda, og kun korte besøk av kvalmen.

Ass leder ringte meg for å høre hvordan det gikk med meg. Trodde først det var litt forhør, men det lå bare omsorg rundt spørsmålet. Hun sa flere av kollegaene har vært bekymra, ettersom jeg den siste dagen jeg var på jobb var utrolig svimmel og dårlig. Mtp at jeg har hatt virus på balansenerven tidligere og vært veldig dårlig, var det mange som tenkte det kunne være det. Jeg sa det var helt greit å offentliggjøre grunnen nå, ettersom det fortsatt er nesten en måned til helg tidligst er tilbake. Like greit i grunn.
 
15+1

I går hadde jeg min første oppkastfrie dag siden uke 7/8 tror jeg! Tenk om det begynner å snu snart. Det ville vært aldeles fantastisk.
I dag gjøres siste finish på julehandelen, bare noen få bevisste innkjøp igjen. I tillegg tenkte jeg å kjøpe inn Stokke newbornseat, mener de har kampanje på den som går ut snart. Og en tur til tannlegen. Grøss.

De neste dagene vil jeg tilbringe hjemme, gjøre leiligheten juleklar, pakke inn gaver, lage noen hjemmelagde fra kjøkkenet og kanskje bake litt. Resten av familien tar ferie fra fredag, så jeg håper vi kan ha mange gode dager sammen framover.

Vi planlegger å ha lille julaften og julemorgenen hjemme før vi reiser inn til svigers. Har lyst å starte opp litt egne tradisjoner kvelden før kvelden og julemorgenen, ettersom vi reiser til Vestlandet annet hver år. Dessuten er lille julaften og julemorgenen ganske traus hos svigers. Der står det hele og venter på julemiddagen, mens jeg et vant til god mat og drikke fra lille julaften og en solid julefrokost. Ettersom vi skal spise mølje (ribbefett i suppeform, hva gir du meg....) på formiddagen, har jeg tenkt meg en ordentlig frokost først, for jeg er IKKE blodfan av den mølja, og ikke tror jeg kvalmen min vil være det heller. Hos svigers er det dårlig oppdekning før mølja, og jeg har i flere år gått skrubbsulten til pinnekjøttet...

Det var litt utenom graviditetssnakk. Det tegner vel på at fokuset klarer å være litt andre steder og at jeg gleder meg noe innmari til dagene som kommer :)
 
15+2

Sånn. Nå er jeg ferdig med juleinnkjøp. Takk og pris! Det hat vært noen tøffe tak noen ganger med denne formen. Nå skal jeg bare lage jul i hjemme. Rydde, vaske, pynte og lage litt kryddersalt og konfekt som jeg skal gi bort. Bare pussling hjemme framover mot jul.
Prøver å skape julestemning med julemusikk og har hamstret svibler, amaryllys og andre juleblomster som skal pynte opp. Håper jeg kan klare dette, skape et julehjem uten all for mange turer på toaletter.

Formen er ganske fin i dag. Sålangt. Erfaringsmessig kommer kvalmen rundt den tiden jeg henter i bhg og lager middag. Om det er fordi det er den tiden eller fordi det skjer mye da vites ikke, men jeg begynner å venne meg til det utrolige.
Bare en dag hjemme alene før jul, for fra helga tar både mini og kjæresten ferie til 2.januar.
 
15+3

Jeg sendte akkurat en liten spent nisse i bhg. Nissefest i dag, og så blir det juleferie på oss alle. Mtp at jeg egentlig skulle jobbe på lille julaften kveld, dagen på julaften og kvelden 1.juledag, priser jeg faktisk veldig denne sykemeldingen nå. Nå kan vi finne roen, kose oss sammen og juleferien for de to andre varer helt til 2.januar.
Jeg merker stadig bedring i formen, selv om kvalmen og oppkast fortsatt titter daglig innom, kan den ikke sammenlignes med tidligere. Det lover bra mot en god jul.

I kveld skal jeg ut og spise med noen venner som en liten juleavslutning. Det blir utrolig koselig og jeg håper formen er fin. Dagen i dag er lagt opp til julevask og pynting. Treet kjøper vi og pynter på søndag og på lille julaften blir det risgrøt med mandel til lunsj og dansk flæskesteg til middag på kvelden. Akkurat slik jeg er vant til hjemme. De er deilig å kunne videreføre noen fine tradisjoner hjemmefra når jeg skal feire jula med svigers.
 
15+4

Til nå har jeg hatt ganske god kontroll på hormonene. Litt gråtlabil i perioder, men jeg har også vært ganske nedfor, så det henger nok sammen. Nå derimot kjennes det ut som den verste pms. Jeg irriterer meg over alt og ingenting og er supersenditiv mot lyder og støy. Jobber hardt med meg selv, for jeg vil jo gjerne bevare julefreden og nå skal vi tilbringe nesten to uker sammen i ferien, noe som er stor kontrast med at jeg er vant til å være mye alene på dagene.

Måtte ta en time out på rommet for å ikke eksplodere av ingenting i sted. Mindre søvn blir det jo også når mini er oppe kl 7, så her må jeg bare tilpasse meg.

2. Oppkastfrie dag i går på 8 uker!! Kjenner virkelig at kvalmen begynner å takke for seg nå, og DET er fantastisk!!!
 
15+6

Vidunderlige lille julaften. Formen er stigende, nesten helt bra faktisk. Jeg kaster ikke lenger opp hver dag, og den siste uken max en gang daglig. Kvalmen er nesten borte og jeg orker mye mer. Utrolig deilig!!!
Magen vokser da, synes det har skjedd mye den siste uken, selv om jeg fortsatt ikke er synlig gravid for ikkevitende enda. Tror jeg, da. Jeg kler meg nok i store løse klær. Julekjolen vil garantert røpe magen.

Julefreden har senket seg. Ingen flere ærend ute. Gaver, mat og drikke er i hus. Julemunkholm for min del. Gulv ble støvsugd og vasket på fredag, men med barn og hund i hus, må de få en ny runde i dag. Treet er pyntet, og i dag har vi hatt oss en tur på biblioteket før den obligatoriske risgrøten med mandel i ble inntatt som lunsj.

Utrolig glad for at jeg fikk så god form i 'gave' til jul. Sykemeldingen sikret meg fri i jula, samtidig som jeg føler meg så bra! Kunne ikke bedt om mer i grunn.


God jul!!
 
Last edited:
16+3

Formen er virkelig veldig bra!! Jeg tror ikke jeg har kastet opp siden julaften, da kom frokosten i retur, men ellers føler jeg meg mer og mer som mitt gamle meg. Det er nydelig og jeg regner med å være tilbake i jobb fra 13.januar når sykemelding er gått ut.

Fine late dager i jula, med en unge full av trass og et rotete hus. Jeg minner meg selv om å sette pris på det ettersom jeg gikk på veggene i flere uker av ensomhet og kjedsomhet. Nå er det full rulle og jeg er bare glad for at formen er så bra som den er.
 
16+4

To gode friskhetstegn: jeg savner trening og få orden i skuffer og skap. Typisk nok når det ser ut som sykemelding nærmer seg slutten, men det er jo også et naturlig tegn på bedring. Hadde egentlig tenkt å fryse medlemskapet mitt på sats, men nå vurderer jeg å ta opp treningen igjen etter nyttår. Håper at formen holder seg slik at jeg kan trene så lenge som mulig mot fødsel.

Merker jo at kvalmen melder seg brått om jeg herjer for mye etter måltid enda, og kastet faktisk opp to ganger i går kveld, men formen er likevel så utrolig mye bedre. Vekten begynner å gå oppover igjen nå også. Ligger nok fortsatt ca 3 kilo under hva jeg veide ved positiv test, men har vel de siste to ukene gått opp halvanna kilo.
 
16+5

Jeg er snart inne i min 17 uke!! Jeg synes det har gått så fort i grunn. Har vært sykemeldt i to mnd nå, og har vært temmelig lei og kjedet meg til tider, men likevel kan jeg se tilbake på hvor fort det har gått siden jeg testet positivt 30.sept.

Har hatt ligamentsmerter så det holder det siste døgnet. Særlig på kveld og natt. I dag klarte jeg ikke bevege meg da jeg våknet. Hadde så vondt i magen/livmoren. Helt støl og øm og hold på en måte. Synes nesten magen har vokst over natten. Livmoren er like under navelen kjennes det som.

I går styrte jeg mye med husvask, baking, mathandling, løfting og mini. Dette straffet seg helt klart med oppkast og magesmerter/diaré. Holdt på å kaste opp i bilen på vei fra butikken og måtte bare skynde meg på do da jeg kom hjem. Så kroppen sier fortsatt i fra, det er tydelig.

Hadde forresten et innlegg her for noen uker siden om hvor skuffet jeg var over min manns innsats og omsorg. Nå fortjener han noen ord om det motsatte, for han har virkelig snudd ovenfor både meg og sønnen vår. Han har bidratt masse, tar med mini og hunden til skogs hver dag i romjula så jeg får hvile litt, står opp tidlig så jeg kan sove, og står i trassen hans for at jeg skal slippe. Det har virkelig skjedd noe positivt. Jeg mistenker at det er "oppvasken" vi hadde kombinert med at han for kort tid siden trodde han var alvorlig syk. I en uke gikk han og fryktet det værste, trolig var det magesår, men han trodde det var en alvorlig leversykdom og det sier han ga han et nytt syn og perspektiv på livet og dem han er glad i. Aldri så gale at det er godt for noe:)

I dag får vi middagsselskap av min manns bror og hans samboer, tante og onkel til mini. Jeg skal derfor utnytte det tomme huset nå, siden resten er til skogs, til å shine over leiligheten. Jeg gjorde det jo i går, men det blir fort kaos igjen med små barna hus.
 
17+3

Bare 6 små dager til oul nå!! Sååå spent, merker jeg. Både på friskt barn og kjønn. Jeg har så sterk magefølelse på en jente at det vil være rart å plutselig måtte forestille seg noe annet dersom det er en gutt.
Formen er ganske fin om dagen. Ingen endringer der. Kaster opp hvis jeg styrer for mye, lite kvalme, tidvis hodepine og kan fort bli sliten. Fortsatt et enormt behov for søvn. Nå som mini er igang i bhg igjen har jeg begynt å sove til 10.30-11.
Har også den siste tiden begynt å kjenne det litt i bekkenet. Merker det når jeg snur meg i senga, reiser meg opp fra liggende stilling eller går en del. Det er vel vare spørsmål om tid når bekkenløsningen kommer igjen. Forrige gang begynte den rundt uke 20-22.
 
18+0

Om under 2 døgn vet vi trolig kjønnet på baby. Kjenner jeg klør av nysgjerrighet av hva som vokser inni meg. Sparkene blir mer og mer tydelige, og magen har virkelig begynt å poppe fram de siste ukene. Trolig er jeg delvis tilbake i jobb fra mandag også etter nesten tre mnd sykemelding. Kjenner det mer og mer i bekkenet. Og i ryggen, som om en nerve kommer i klem. Men jeg føler meg likevel på mitt beste av svangerskapet hittil, både i form og energi. Prøver derfor å nyte det så mye som mulig og bruker dagene til opprydning og systematisering i alt jeg eier og har.
 
18+0(satt tilbake to dager etter oul)

Magefølelsen min slo ikke feil denne gangen heller. Vi kan lage jenter også vi!!!!
Jeg er fra meg i ekstase!! Jeg skal ikke legge skjul på at jeg ønsket meg det mest, selv om gleden ville vært like stor uansett kjønn og det viktigste er at det er friskt.
Men med 90 % sikkerhet venter vi en liten jente 14. Juni. Termin ble flyttet to dager fram. Alt så perfekt ut, morkaken lå der den skulle best ligge og det var rikelig med fostervann. Jordmor(?) fortalte grundig og detaljert alt vi så og jammen kom det ikke en tåre fram da jeg hørte det ble en jente:). Det hadde jeg aldri trodd!!!
Går litt rundt meg selv nå, er bare så utrolig lykkelig.
 
18+1

I dag har jeg vært på legekontroll igjen. Tok symfysemål for første gang og lå fint der, bare pittelitt over streken men godt innenfor det grønne feltet. Urinprøven derimot var det "mye rart" i, som legen sa. Mest sannsynligvis forurensning/utflod, men også denne måtte dyrkes pga fare for urinveisinfeksjon. Det gjorde de med forrige også men det var også bare forurensning. Men så fant hun sukker i urinen på +1. Det er visst ikke så mye, men hun ville sette meg på en glukosetest for sikkerhetskyld. Skal dit på torsdag for å gjøre det. Selv mistenker jeg et aldri så lite sukkerkick jeg hadde i går etter ultralyd. Får håpe det bare er det, og ikke diabetes, men det er greit å ha sjekket det. Det fikk meg iallfall på en liten vekker om hva jeg spiser om dagen. Må definitivt passe det sukkeret, så full skjerpings der.

Og så valgte jeg å friskemelde meg 50%, så fra uka er jeg igang med halve vakter. Vil begynne sånn og så kan jeg heller se om jeg orker hele etterhvert og bare redusere på antall vakter. Det betyr at det nå blir både kvelder og helgevakter, men det er kanskje greit for en liten stund. Jeg tipper jeg er i min beste form nå, før bekkenløsningen tipper helt over, så det er nå jeg har sjansen til å vise meg litt før jeg muligens øker sykemeldingen igjen.

Paradoksalt i det hele er jeg igang med en forkjølelse jeg mistenker å ha fått fra sønnen min. Han hadde en kveld med feber, og har hoster i noen dager og klager over hodepine. Nå dundrer hodet mitt og det klør i halsen og almenntilstanden er akkurat sånn passe. Jeg gikk derfor å la meg igjen etter legetimen som var kl 9 og sov til 13!!!!!!
Jaja, dagen går iallfall fort når man sover den bort.
 
18+2

Jeg kjente akkurat de første utvendige sparkene. Rett i håndflata. Fra lille jenta mi. Sååå god følelse. Jeg vet jeg kommer til å bli gæærn av disse sparkene etterhvert, når det holder meg våken på nettene og går til angrep på ribbena, men nå er det bare veldig veldig fint.

Hatt en kjip dag ellers. Sovet elendig pga ekstrem ryggvondt. Aner ikke hva det er, kjennes ikke ut som det har noe med graviditeten å gjøre da det ligger mest i øvre del av rygg, og i tillegg blir bekkenet dårligere for hver dag. Forkjølelsen slår meg ut, jeg hoster og det gjør vondt i lungene sv å puste og lille mini er heller ikke helt frisk, og dermed både utprøvende og sutrete. Phu. Får håpe vi alle våkner litt lettere til kropp og sinns i morgen.
 
18+5

Jeg begynte å jobbe igjen i dag, etter nesten tre mnd sykemelding.
Utgangspunktet kunne vært så mye bedre da vi befinner oss i unntakstilstand hjemme. Mini har 40 i feber på tredje døgnet, vi har oppsøkt legevakt og fastlege og heldigvis ikke fått konstatert noe annet enn en infeksjon eller forkjølelse. Han sover urolig i sengen med meg, jeg vekkes sikkert en gang i timen hvor han gråter og klager over smerter i mage og ører. I tillegg har jeg selv blitt smittet, har ikke høy feber men hoster som en mann, brekker meg og kaster opp slim, er konstant trøtt og slapp. Og oppi dette skal jeg jobbe 50% med fortsatt spor av kvalme og bekken som murrer. Ikke optimalt akkurat, og jeg er lite interessert i å begynne første uke med sykdom eller sykt barn. Heldigvis trår mannen til med å være hjemme med han når jeg er på jobb denne uka. Og det skal sies, at sett bort fra sykdomstilfellet, så føler jeg meg tilstrekkelig til å begynne å jobbe 50% igjen. Det er jo positivt da. Selv om jeg kjenner på -å så lei jeg er av denne jobben, og gjett hvor hardt jeg skal søke på nye i permisjonstiden min.

Har syndet og brukt nesespray noen ganger det siste døgnet. Vet det er fy fy for gravide, men inn til jeg får kjøpt saltvann er jeg nødt til å ha noe som gjør det litt lettere å holde ut nettene.
 
Back
Topp