Måltider baby 8-9 mnd

Mjau

Glad i forumet
Assistert-jentene
Hvordan ser dagen deres ut med tanke på måltider: fast føde og mm/mme? Ta gjerne med lurer og stå opp- leggetid.

Hos oss:

Våkner og ammer (kl 7-8)

Grøt ca 1 time etter amming (kl 8-9)

Kanskje mellommåltid (frukt/yoghurt) og amming

Lunsj i form av f.eks brødskive, avokado etter lur (kl 12-13)

Middag i form av middagsglass før lur (kl 15-16)

Ammer etter lur (mellommåltid ved behov)

Grøt (kl 18-19)

Legger seg rundt 19-20, ammes i søvn og 3-4 ganger ila natta [emoji847]

Prøver å legge han til brystet flere ganger daglig, men han er ikke veldig interessert før etter lur nr 2. Tar det dog igjen på natta. Etterhvert som han venner seg til brødskive, kan kanskje dette bli frokost i stedet. Går trått med grøten om morgenen, kanskje fordi jeg gir han den for tidlig etter amming? Er usikker på alt og tar gjerne i mot kommentarer eller tips.
Han blir straks 9 mnd.
 
Last edited:
Her ammes det døgnet rundt. Hun får tilbud om mat når jeg spiser, men hun har litt spisevegring for tiden så det er lite som går inn. Så vi har ikke kommet så langt med rutiner på fast føde kan du si.
 
Her ammes det døgnet rundt. Hun får tilbud om mat når jeg spiser, men hun har litt spisevegring for tiden så det er lite som går inn. Så vi har ikke kommet så langt med rutiner på fast føde kan du si.

Det er så rart (og litt sårt) at han ikke vil ha så mye pupp på dagtid mer. Skjedde ganske plutselig. Før det var det hver og annenhver time hele dagen.
 
Har egentlig ikke tenkt så mye over det.
Men stort sett noe sånt:
Våkner kl.6, ammer
Sjekker om hun vil ha pupp før dupp i 8.30-9tiden. Ammer en time etter hun våkner + litt pure/grøt. Vil sove ca en time etter måltidet, og nytt måltid med pupp og grøt etter en time etter pupp nr to.
Er forskjellig om hun sover to eller tre dupper og om hun får mer fast føde.
Ammer stort sett to-tre ganger mellom 19-22, hun er roligere om natten og våkner ca en gang. :)
Har ikke kommet så langt med fast føde pga oppkast og melkeproteinallergi.
 
Nesten utelukkende amming her også. Jeg tilbyr henne fast føde, men det er lite som blir spist. Tilbyr skive/frukt/mos til frokost, lunsj og kvelds. Middag får hun smake på det vi har til middag. Hun vil helst spise selv.

Kan se slik ut:

Står opp kl 7, tilbyr skive. Ammer etterpå

Sover kl 9-11, lunsj tilbys frukt/fruktmos. Ammer etterpå.

Sover 14-15, middag tilbys det vi spiser. Ammer etterpå (ikke alltid).

Kveldsamming før legging kl 19. Prøver av og til å supplere med mme, men hun har ikke helt akseptert flaske enda.

Ammer hver gang hun våkner om natta. Fra 3-10 ganger alt ettersom :p
 
Last edited:
Angående det du spør om :) Jeg tror jeg ville begynt dagen med grøt/skive i stedet for amming hvis du vil han skal spise mer. Jeg starter alltid med fast føde, før jeg ammer.
 
5-6 amming
8-ish grøt
10-11 (etter lur) lite måltid
12-14 større måltid
(ca 15 om sist måltid kl 12 lite måltid)
ca 17.30 smaksprøver av vår middag
18 grøt
19 amming om jeg legger
22.30 nattamming
 
Har egentlig ikke tenkt så mye over det.
Men stort sett noe sånt:
Våkner kl.6, ammer
Sjekker om hun vil ha pupp før dupp i 8.30-9tiden. Ammer en time etter hun våkner + litt pure/grøt. Vil sove ca en time etter måltidet, og nytt måltid med pupp og grøt etter en time etter pupp nr to.
Er forskjellig om hun sover to eller tre dupper og om hun får mer fast føde.
Ammer stort sett to-tre ganger mellom 19-22, hun er roligere om natten og våkner ca en gang. :)
Har ikke kommet så langt med fast føde pga oppkast og melkeproteinallergi.

Takk for svar. Flott at hun sover så godt om natta! Stakkars lille med allergi da.
 
Våkner og ammer ca 07.30

Grøt (2 spiseskjeer pulver) i 9 tiden

Våkner fra lur i 12, 12.30 tiden - ammes

14, 15 tiden en brødskive minus skorper + en smoothiepose

Våkner fra lur i 17 tiden. Ammes.
Middag i 18 tiden.
Grøt i 19 tiden.
(Syntes de to siste måltidene blir litt tette)

Legges ca 20 og ammer lenge da.

Ammer to, tre ganger på natta
 
Våkner og ammer ca 07.30

Grøt (2 spiseskjeer pulver) i 9 tiden

Våkner fra lur i 12, 12.30 tiden - ammes

14, 15 tiden en brødskive minus skorper + en smoothiepose

Våkner fra lur i 17 tiden. Ammes.
Middag i 18 tiden.
Grøt i 19 tiden.
(Syntes de to siste måltidene blir litt tette)

Legges ca 20 og ammer lenge da.

Ammer to, tre ganger på natta

Så likt med hvordan vi har hatt det både med lurer, amming og fast føde. Har vært tett mellom de to siste måltidene her og, men nå rekker vi oftest middagen før lur, så da har det forandret seg. Nå er det mye nytt på gang,- i går var plutselig bare 1 lur nok [emoji3]
 
Så likt med hvordan vi har hatt det både med lurer, amming og fast føde. Har vært tett mellom de to siste måltidene her og, men nå rekker vi oftest middagen før lur, så da har det forandret seg. Nå er det mye nytt på gang,- i går var plutselig bare 1 lur nok [emoji3]

Spennende å høre om. Her er plutselig soving uaktuelt pga hoste. :( Håper det går fort over.
 
Spennende å høre om. Her er plutselig soving uaktuelt pga hoste. :( Håper det går fort over.

Åh, føler med dere! Hadde en forkjølelse på hele tre uker for kort tid siden, og det var bare SÅ slitsomt! Ikke lett når de mest grunnleggende behovene som både søvn og mat blir vanskelige [emoji20] Stakkars lille, god bedring.
 
Åh, føler med dere! Hadde en forkjølelse på hele tre uker for kort tid siden, og det var bare SÅ slitsomt! Ikke lett når de mest grunnleggende behovene som både søvn og mat blir vanskelige [emoji20] Stakkars lille, god bedring.

Tusen takk! Nei det er i slike tilfeller en gleder seg til de blir eldre. :p
Ellers prøver jeg å nyte babytiden som går så fort!
 
Back
Topp