Må man overføre lån, foreldrefradrag osv på den andre partneren?

Krösa Maja

Forumet er livet
Jeg ser at huslån, foreldrefradrag står på meg, vi tjener nesten likt, han tjener ca 100000 over meg. Jeg får igjen bittelitt, samme gjør han.
Overføre boliglån og foreldrefradrag vil gjøre at jeg får restskatt og han få igjen mer. Sånn egentlig så vil jo han da betale min restskatt med sine skattepenger. Så da går det vel opp i opp. Er det da noe vits å overføre til han, når vi har fellesøkonomi. Eller er dette noe vi MÅ gjøre? Eller kan det stå på meg uten betydning? Noen som vet dette? [emoji5]
 
Hvis dere er gift kan dere gjøre som dere vil. Og hvor mye/andel dere evnt vil flytte. Etter min mening er det bedre at begge får tilbake litt. Eller blir totalsummen større om han får mer og du rest? Da ville jeg gjort det. Husk i så fall at restskatt bør betales før 31.mai for å slippe renter og at man tidligst får tilbake 27.juni.
 
Her klarer de ALDRI å få delt opp huslånet, uansett hvor mange ganger vi endrer -og sier i fra. Så vi endrer det selv, ikke fordi vi må, men fordi vi ønsker å ha det riktig. ☺️ Foreldrefradraget har de faktisk fått riktig. :)
 
Her klarer de ALDRI å få delt opp huslånet, uansett hvor mange ganger vi endrer -og sier i fra. Så vi endrer det selv, ikke fordi vi må, men fordi vi ønsker å ha det riktig. ☺️ Foreldrefradraget har de faktisk fått riktig. :)
Lånet får de ikke satt opp på annen måte enn det står i banken, på den som er hovedlåntaker. At den andre er medansvarlig kan de ikke gjøre noe med. Det et sånn et kommet rapporter fra banken.

Men som gift ordner sette seg finfint, lånet står på ham men jeg får overført negativ formue automatisk, for jeg eier halve huset men er altså ikke den som er hovedlåntaker, så fikk jeg ikke lånet fikk jeg formue og formuesskatt. Og reelt har jeg jo ikke formue, lånet et større enn som så enda.
 
Lånet får de ikke satt opp på annen måte enn det står i banken, på den som er hovedlåntaker. At den andre er medansvarlig kan de ikke gjøre noe med. Det et sånn et kommet rapporter fra banken.

Men som gift ordner sette seg finfint, lånet står på ham men jeg får overført negativ formue automatisk, for jeg eier halve huset men er altså ikke den som er hovedlåntaker, så fikk jeg ikke lånet fikk jeg formue og formuesskatt. Og reelt har jeg jo ikke formue, lånet et større enn som så enda.

Her er det jeg som er hovedlåntakeren, og han medlåntaker. Vi eier 50% hver og det er lignet riktig i skattemeldingen. Har det da noen betydning om vi endrer slik at vi står med 50% hver, eller har det ingen reel betydning for skatten vår?
Vi er ikke gift. [emoji4]
 
Her er det jeg som er hovedlåntakeren, og han medlåntaker. Vi eier 50% hver og det er lignet riktig i skattemeldingen. Har det da noen betydning om vi endrer slik at vi står med 50% hver, eller har det ingen reel betydning for skatten vår?
Vi er ikke gift. [emoji4]
Får han formueskatt ? Har han toppskatt ? Mer enn deg?

Sånn at totalen blir bedre om dere flytter ? Ellers er det vel ikke aå viktig.
 
Lånet får de ikke satt opp på annen måte enn det står i banken, på den som er hovedlåntaker. At den andre er medansvarlig kan de ikke gjøre noe med. Det et sånn et kommet rapporter fra banken.

Men som gift ordner sette seg finfint, lånet står på ham men jeg får overført negativ formue automatisk, for jeg eier halve huset men er altså ikke den som er hovedlåntaker, så fikk jeg ikke lånet fikk jeg formue og formuesskatt. Og reelt har jeg jo ikke formue, lånet et større enn som så enda.

Har som dere, men de overfører ingenting på meg automatisk. Dette må vi gjøre selv, hvert eneste år, selv om jeg både er medlåntaker og eier av halve huset. Gift er vi også.
 
Har som dere, men de overfører ingenting på meg automatisk. Dette må vi gjøre selv, hvert eneste år, selv om jeg både er medlåntaker og eier av halve huset. Gift er vi også.
Overfører de ikke "negativ formue"? Det har jeg fått siden andre året som gift eller noe sånn
 
Her er alt tilfeldig fordelt, jeg tenker at smellen eller restskatten bøir den samme bare fordelt om man bytter på det og hans smell er min smell så vi endrer ikke på noe
 
Får han formueskatt ? Har han toppskatt ? Mer enn deg?

Sånn at totalen blir bedre om dere flytter ? Ellers er det vel ikke aå viktig.

Toppskatten er borte, men vi begge har trinnskatt. Det har kanskje alle nå?
Jeg tjente litt over 600 og han 700, så da skattes vi vel ganske likt?
Jeg kan jo overføre å se om det gjør totalen bedre, men håpet å slippe den jobben. Har litt skjemavegring [emoji23]
Vi har forresten ingen formue, bare negativ formue [emoji28]
 
Her er alt tilfeldig fordelt, jeg tenker at smellen eller restskatten bøir den samme bare fordelt om man bytter på det og hans smell er min smell så vi endrer ikke på noe

Litt sånn vi har det også, jeg betalte hans smell i fjor, samme det. Penger som kommer inn er våre likevel.
Men tenkte kanskje vi måtte det styre der [emoji848]Men da må vi ikke om det ikke er lønnsomt for oss da[emoji1303]
 
Litt sånn vi har det også, jeg betalte hans smell i fjor, samme det. Penger som kommer inn er våre likevel.
Men tenkte kanskje vi måtte det styre der [emoji848]Men da må vi ikke om det ikke er lønnsomt for oss da[emoji1303]

Vi endra de 2 første årene vi bodde sammen men som du sier så går jo den ene sim smell ut over den andre så hvem som får smell er ikke viktig her, det som går ut går jo fra våre penger, vuset eier vi sammen 50/50 så uansett om han har lånet og remtene på seg så deles huset om vi skulle gå fra hverandre en dag.
 
Overfører de ikke "negativ formue"? Det har jeg fått siden andre året som gift eller noe sånn

Nope, de klarer det ikke uansett hvor mye vi sier i fra, og nå har vi vært gift i 6 år. Dette må vi gjøre manuelt selv hvert eneste år.
 
Toppskatten er borte, men vi begge har trinnskatt. Det har kanskje alle nå?
Jeg tjente litt over 600 og han 700, så da skattes vi vel ganske likt?
Jeg kan jo overføre å se om det gjør totalen bedre, men håpet å slippe den jobben. Har litt skjemavegring [emoji23]
Vi har forresten ingen formue, bare negativ formue [emoji28]

Ja, det var sant. Dengang jeg drev med der hadde vi toppskatt, nå er det trinn .

Men, om dere ikke får formue så bør det vel sånnsett da ikkr være noe

Det er et dill å endre. Jeg har begått stilltiende samtykke de fleste årene siden det ble lov. Måtte levere det året jeg måtte oppdatere at vi hadde tre barn, de hadde ikke fått med hun som er født 25.12 ;-)
 
Hvis dere lignes sammen, skal det egentlig ikke ha noe å si, for da blir sluttsummen lik uansett fordeling...
 
Vi har etter 12 år som samboere ikke brydd oss om å gjøre det. Tror vi har gjort det en gang eller to fordi noen bedrevitere mente vi ville komme bedre ut av det totalt, men begge gangene satt vi igjen med mindre. Vi setter inn alt på felleskontoen uansett.
 
Back
Topp