Må det skje noe hver dag?

Cimb

Glad i forumet
Mannen min jobber turnus, det blir jo litt ugunstige tider ofte, jeg er høygravid også har vi en frøken på snart 3 år.

Når han ikke er hjemme, i helger og på ettermiddager, så kommer spørsmålene om ikke jeg skal ta med frøkna og finne på noe. "Ikke bare sitte hjemme, for hennes skyld, så hun ikke kjeder seg".
Det er litt begrenset hva jeg orker for tiden, men når vi er hjemme så leker vi med plastelina, maler, tegner, leker med dukker, er litt ute, baker osv...

Alikevel, selv om hun så pent sier "Nå koser vi oss mamma", så gnager den dårlige samvittigheten...

Så da spør jeg dere også: MÅ det skje noe hele tiden? MÅ man dra bort for at barna skal ha det fint og ikke kjede seg?
 
Nei, det er vanene vi foreldre gir barna de venner seg til tenker jeg[emoji4]
 
Nei, så absolutt ikke!
Og vil nå si at dere gjør mye da jeg ser hva dere gjør hjemme. Tror også barn har godt av å kjede seg litt og ikke alltid være på farten. De er slitene etter en hel uke de også.
 
Synes det hørtes kjempekoselig ut det dere finner på hjemme jeg :) Jeg er selv en person som ikke har noe behov for å dra rundt og finne på noe hele tiden. Så mine barn kommer ikke til å bli dratt rundt på aktiviteter hver helg/ettermiddag. Selvfølgelig så skal man dra på noe innimellom, men det kan ikke skje noe nytt og spennende hele tiden. Da blir det jo ikke så gøy når man drar på noe heller.
 
Nei, så absolutt ikke.
Når samboer er borte på jobb, er ofte jeg og guttungen bare hjemme. Tegner, leker med play doh, ser på film, bygger lego osv. Kan også gå en tur ut og en tur til byen. Men vi koser oss hjemme.
Samboer liker at det skjer noe hver dag, men han er også mindre hjemme en meg og liker derfor det. En god blanding er det beste :)
 
Det kan fint skje noe hjemme også, og det høres det jo ut som det gjør hos dere. Ikke noe problem.
 
I dagens samfunn er det høyt tempo på alt. Det skal liksom alltid skje noe, man skal være sysselsatt til enhver tid. Man er alltid på. Jeg tror for min del at det kan være veldig sunt å roe ned litt i blant, ta litt rolige dager der det ikke trenger å skje noe. Det kan være godt å kjenne på den følelsen også, rett og slett kjenne litt på at man "kjeder seg". Det tror jeg gjelder for barn også, selv om de kanskje i øyeblikket - særlig om de ikke er vant til det - kan bli litt sutrete og si at de kjeder seg. Man kan fint gjøre ting sammen hjemme også, som å tegne, bygge med legoklosser, leke i sandkasse osv. :)
 
Godt å høre dere! Kjente jeg ble litt roligere nå [emoji4]
Jeg kjenner at det er godt å roe litt ned i helger, men at man kan finne på andre ting innimellom som flere sier[emoji108] Er også selv vokst opp med at det er sunt å kjede seg [emoji6]
Det mest spennende vi skal i dag er en tur i butikken, men det er jo en opplevelse i seg selv med småbarn[emoji85]
 
Godt å høre dere! Kjente jeg ble litt roligere nå [emoji4]
Jeg kjenner at det er godt å roe litt ned i helger, men at man kan finne på andre ting innimellom som flere sier[emoji108] Er også selv vokst opp med at det er sunt å kjede seg [emoji6]
Det mest spennende vi skal i dag er en tur i butikken, men det er jo en opplevelse i seg selv med småbarn[emoji85]
Haha, høres ut som her for tida :) å gå på butikken er blant det mest spennende vi gjør om helga mange helger de siste to månedene...
 
Er selv høygravid med datter hjemme på 2,5 år når mannen er på jobb. Vi bruker kveldene til å kose oss sammen, lage kakao, fruktfat, øve på å ta av/på klær, "sminke" oss, pusle og tegne, bake, se litt TV, sykle litt utenfor, ha gjemmeleken osv. Tenker at det er godt for barnet at det ikke MÅ skje noe spesielt HELE tiden...De skal tross alt finne sin egen fantasi og kreativitet også.
 
Nei

Vi prøver å ha en helg vi drar å besøker familie med og en helg vi gjør noe bare oss som familie. Ellers slapper vi av og tar ting som det kommer.
 
9-åringen her ligger på sofaen og leser.
Jeg leser her. Det var vår dag.

Neida.. Skal ut senere men poenget mitt er at det er veldig godt for barn med hjemmedager og. Det er så mye inntrykk gjennom uken at det er godt for hodet og sjelen å ikke farte ute konstant.. Slapp av og kos dere inne. Tror på ordene hennes om at hun koser seg når dere gjør noe hjemme.
 
Nei, barn har bare godt av å kjede seg litt :D Er ofte da (ivertfall mine barn) finner på leker helt selv . Når jeg var liten kjedet jeg meg ofte og var da jeg og søskene mine fant på leker osv og brukte fantasien :)
 
Jeg tenker det er bedre for barna å være en del hjemme og ha rolige omgivelser rundt seg, de er jo allerede ute av huset mange timer ukentlig ifb med barnehage/skole. At man MÅ ut å finne på noe er det vi voksne som har bestemt ;)
Ikke ha dårlig samvittighet! Kan jo også være like spennende for vesla å få besøk, og det er ikke like slitsomt for deg som høygravid som å reise ut av huset.
 
De har egentlig godt av å kjede seg. Ved å kjede seg så må de bruke fantasien. På fen måten kjeder de seg aldri heller. Har ei på 4 og en på 2. De begge leker fantasi leker og er ikke ute hele tiden.
 
Kan anbefale boka Tiden med barn. Den handler mye om det at man ikke skal lage aktiviteter og aktivere barna, men inkludere barna i hverdagsaktiviteter. Mye bedre for dem.
 
Nei!! Kos dere hjemme<3 med gOd samvittighet! Men sjekk at dere begge har det bra og hør på mannen også:)
 
Back
Topp