Må barna gå i 17.mai tog?

Såvidt mwg bekjent så er det en obligatorisk skoledag så ja. Har aldri vært noe tema.
Hvorfor skulle de ikke kunne gå? Annet enn hvis de er syke da?
 
Kommer jo an på alder, men jeg personlig mener at skolebarn bør stille opp og gå sammen med sin skole/klasse i toget så lenge de har mulighet til det.
 
Her i huset er det ikke noen problemstilling

Førsteklassingen gleder seg så hun nesten sprekker
Fjerdeklassingen går i korpset

Barnehagejenta, det spørs på formen til far, om de går med bhg eller ser på sammen med mormor og morfar. Han skadet foten sin i fotballkamp i går. Men er på rigge-dugnad i ettermiddag så mes mindre han gjør det verre nå så går se nok toget i morgen

Sånn objektivt sett så synes jeg de skal.
I alle fall barneskolen.
Obligatorisk har jeg aldri hørt om at det er, det er jo en fridag.

Men tog hører med.
 
Det er ikke obligatorisk her. Lærerne går jo ikke en gang [emoji23] Så de MÅ ikke. Men så lenge vi faktisk er hjemme, og unger er friske, så går de. Begge vil gå også (2 klasse og 6 klasse)

Om hu eldste ikke vil gå når hu starter ungdomsskolen skal jeg ikke tvinge hu gitt. Jeg nekta selv å gå fra ungdomsalder.

Jeg vet at mange gjerne ikke går i år. Fordi fredag er planleggingsdag, og mange reiser bort på langhelg denne gang.
 
Det er ikke obligatorisk her. Lærerne går jo ikke en gang [emoji23] Så de MÅ ikke. Men så lenge vi faktisk er hjemme, og unger er friske, så går de. Begge vil gå også (2 klasse og 6 klasse)

Om hu eldste ikke vil gå når hu starter ungdomsskolen skal jeg ikke tvinge hu gitt. Jeg nekta selv å gå fra ungdomsalder.

Jeg vet at mange gjerne ikke går i år. Fordi fredag er planleggingsdag, og mange reiser bort på langhelg denne gang.
Lærere går heller ikke her, fra ungdomsskolen går de ikke her
 
Lærere går heller ikke her, fra ungdomsskolen går de ikke her
Faktisk går veldig mange fra ungdomsskolen enda her :) Så vet aldri. Er enda 2 år til hu er ungdomsskolen uansett. Men på ett tidspunkt kommer vel sove forbi toget. Bare glad de har setta ny tid for barnetoget. Før gikk de kl 0900 her. Grusomt å stå opp veeeldig tidlig for å stelle oss så veldig alle sammen. Nå er det 1000. Hurra! Kan sove en time lengre i det minste og det hjelper litt på det da :D
 
Faktisk går veldig mange fra ungdomsskolen enda her :) Så vet aldri. Er enda 2 år til hu er ungdomsskolen uansett. Men på ett tidspunkt kommer vel sove forbi toget. Bare glad de har setta ny tid for barnetoget. Før gikk de kl 0900 her. Grusomt å stå opp veeeldig tidlig for å stelle oss så veldig alle sammen. Nå er det 1000. Hurra! Kan sove en time lengre i det minste og det hjelper litt på det da :D
Må se i morgen men kan ikke huske å ha sett nien fra ungdomsskolen.
Her får det 10.15
Oppmøte 9.45
 
Greia med ungdomsskolen her er at den går ikke i samme tog som barneskolen for den ligger ikke i bygda. Derved må vi i så fall reise dit når den tid kommer. Og det er bare aktuelt dersom det ikke kræsjer med toget på barneskolen, korpsbarn spiller der selv om de går på ungdomsskolen og vi prioriterer yngste i første klasse over eldste i åttende om vi måtte velge den dagen når det skjer.
 
Ja nei jo. Vi går fordi eldste har lyst. Er liksom en tradisjon. Jeg skal gå med begge barna sammen med barnehagen. Er vel ikke akkurat pålagt å gå i tog. Jeg slutta etter 7 kl. Mamma begynte å dra til Sverige i stedet den dagen osv.
 
Vi går alltid. Har alltid gjort og tenker det er viktig å hedre landet vårt.

Nå er det siste året til yngste i bhg og hun skal bære duskene på fanen, og eldste skal være duskebærer på skolen, så her gås det.

Men her går de ikke i samme tog da. Barnehagetoget går 9.45 og går bare gågata, skolene (barne, ungdoms, og videregående, pluss høgskolen) går kl 11, og går en mye lengre rute. 1-2 km.
Samboer er lærer og skal gå med sin klasse [emoji6] Det er det vel 3 år siden han gjorde. Men han har gjort det mye. Er flere lærere med her.
 
Nå går guttungen i 8.klasse. Han ønsker ikke, og gå. Det er helt greit for meg. Han blir med til nabo kommunen, og ser på toget der i sammen med oss, og besteforeldre med flere i stede. Før vi drar hjem til foreldrene mine, og koser oss med god mat. Så vi får markert, og feira likevel :D
 
Det har ikke hvert en problemstilling jeg har tenkt på ennå, fordi hun selv vil gå. Men om hun virkelig ikke ønsker, så skal jeg nok ikke tvinge henne.
 
Ja, det er jo en fin tradisjon.
Her vi bor går alle barnehagene i tog med fane fra sin barnehage. Skolen går klassevis sammen med læreren og foreldrekontaktene med fane for hver klasse fra 1-10 klasse. VGS er frivillig, men de har også fane slik at alle som ønsker kan gå, der ruller russebilene også.

Synes det er kjempefint for barna
 
Nei. Jeg syns de kan velge selv fra dag 1. Husker jeg hatet det og var lykkelig at jeg fikk velge selv.
 
Såvidt mwg bekjent så er det en obligatorisk skoledag så ja. Har aldri vært noe tema.
Hvorfor skulle de ikke kunne gå? Annet enn hvis de er syke da?
Ikke noe som er obligatorisk med 17. mai, det er en fridag både for (veldig mange) arbeidstakere, og for skolebarn. Her deltar ikke lærere heller, er klassekontaktene som må stille.

Det sagt, synes jeg ikke ungene har vondt av det. [emoji4]
 
Back
Topp