Må «lufte» litt etter MA/SA

Roli15

Betatt av forumet
Himmelbarn
Blir et langt innlegg dette her, men har behov for å «lufte» tankene litt etter de seneste ukenes hendelser og virvar av tanker og følelser.

Sitter nå her i sofakroken, med fyr i peisen, pledd og en kopp varm te. Riktig så koselig, ikke sant? Hadde det ikke vært for alle de vonde tankene som kverner inne i hodet.

Nå har jeg vært sykemeldt 100% i to uker etter oppdaget MA/BO, og det er litt over én uke etter SA. Så utrolig mange tårer har blitt felt og jeg har ikke tall på de gangene jeg har måttet ta meg sammen for at sønnen min på 17 måneder ikke skulle se at jeg gråt.
I dag skulle jeg hatt 12-ukerskontroll.

Jeg har vært i kontakt med jobben (jobber i barnehage, med småbarn), der visste alle de ansatte at jeg var gravid. Nå vet de at jeg har mistet, og de er veldig medfølende. Men likevel begynner jeg å føle på presset... Uten å si det direkte sier de at «nå er du jo ferdig med det, så nå er du vel klar for å komme å jobbe igjen». De sier det for så vidt direkte også at «det er jo bedre for deg å komme deg ut og jobbe igjen. Du må jo ikke grave deg ned vet du».


Men hva vet vel alle disse om hva JEG trenger og har behov for?? Hvordan kan DE mene at de vet noe om hvordan JEG har det etter år med prøving og gjentatte negative forsøk, både på egenhånd og ved hjelp av IVF? Og nå har jeg opplevd min første Missed Abortion og Blighted Ovum. Jeg har altså gått rundt med tom fostersekk men hatt alle graviditetssymptomer (var bare litt kvalm, men var lite kvalm i mitt første svangerskap også!), til og med begynte magen å komme!


Er det rart jeg blir satt ut og lei meg?! Er det rart jeg trenger tid til å hente meg inn igjen?


I dag var jeg hos legen min. Det som skulle vært en 12-ukerskontroll ble gjort om til en samtale-time. Jeg er glad for at jeg tok i mot rådet fra legesekretæren om det. Jeg fikk fortalt legen litt om hva som har skjedd (han hadde jo også fått beskjed fra gyn.pol. på sykehuset) og om hvordan jeg har det nå. I samtalen ble vi enige om at jeg skal prøve meg på å jobbe 30% ut måneden.

Nå har jeg snakket med sjefen om å få litt alternative arbeidsoppgaver framover så jeg bl.a. slipper å treffe på foreldre i bringe- og hente-situasjoner. Det er endel mødre som er gravide nå, og jeg kjenner at det kan bli ekstra tøft en stund til. Så håper jeg tiden vil være til hjelp og at det gjør mindre vondt etter hvert. Skal prøve å tenke positivt.
 
Stor klem

Som sliter som mister så er det ikke «bare» spiren man mister med også en del håp og drømmer som man er veldig usikker på om man får oppleve, for veien til en ny spire er så usikker og potensielt lang.
Ta den tiden du trenger, og skjerm deg selv der du trenger det.a
 
Jeg har ikke opplevd MA eller BO. Men jeg har vært imellom SA 4 ganger. Det er så jævlig for og være ærlig.
Jeg skulle ønske jeg kunne skrevet noe som fikk deg til og ikke tenke på dette, men det kan jeg altså ikke.
Det blir selvfølgelig bedre med tiden, men husk og tenke på deg selv. Det er så viktig.
Send mrg gjerne PM om du trenger og snakke. Sender deg en uendelig god klem.
 
Så utrolig leit å høre at du har mistet. Føler med deg, det er forferdelig. Jeg tror det er viktig å kjenne etter hva man trenger i en slik situasjon, noen trenger å være hjemme mens andre trenger å komme tilbake til jobb. Det høres ut som du er flink til å kjenne etter hva du trenger nå og det synes jeg du skal lytte til. Det blirir nok bedre etterhvert selv om det er mager trøst nå. Klemmer til deg
 
Tusen takk for gode ord og ‘klemmer’. Det er godt å vite at jeg ikke er helt alene, og høre at mange før meg har kommet seg helskinnet gjennom dette.

Gruer meg litt til jobb i morgen, samtidig tror jeg at jeg har godt av å komme meg ut blant folk igjen. Blir spennende å se hvordan det går.
 
Jeg klarte ikke tanken på å dra tilbake på jobben etter gyn besøket. Var helt ødelagt. Så jeg fikk sykemelding i en uke,og beskjed om å ringe tilbake om jeg trengte litt lengere, og lederen sa at det var helt i orden.

Ingen av kollegaene viste Det, men lederen viste det, så blir litt lettere slik. Håper du kommer deg gjennom morgen dagen helskinnet. [emoji173]
 
Huff, det er ingen som skal fortelle deg hvordan du skal takle sorgen og når du er klar for å møte verden. Ble oppdaget en MA to uker før jul som ble fullført uken før jul. Var sykemeldt den uken og hadde juleferie de to neste. Det som hjalp meg var tiden... Og jækla mye vin!!! Dro på miniferie og fikk litt avstand. Trodde ikke at jeg skulle ønske å bli gravid igjen, men så fort mensen kom var jeg klar. Ble gravid på første forsøk og lever nå veldig nervøs og redd som gravid. Bare 4+3 i dag så de neste ukene blir tøffe...

Sender deg en stor klem! Husk at den viktigste personen å ta hensyn til er deg selv [emoji170]
 
Ta den tiden du trenger❤️Jeg har hatt fler MA/sa siste var i oktober. Er en veldig tøff ting å gå igjennom. Hadde sykemelding i to uker etterpå, trodde det skulle gå bra å komme tilbake på jobb. De to første dagene på jobben var tøffe, mange tårer og turer på do for å få være aleine med sorgen. Det gikk seg til etterhvert.
Det er kunn du som veit når det er riktig for deg å komme tilbake på jobb, og det er lov å sørge etter det du har vært igjennom.
God klem til deg❤️
 
Trodde ikke at jeg skulle ønske å bli gravid igjen, men så fort mensen kom var jeg klar. Ble gravid på første forsøk og lever nå veldig nervøs og redd som gravid. Bare 4+3 i dag så de neste ukene blir tøffe...

De tankene kjenner jeg igjen. Masse lykke til til deg [emoji173]️
 
Takk igjen for oppmuntrende ord[emoji171]
Føler nå at innlegget mitt muligens ble litt sutrete, men det var godt å få det ut her til mennesker som vet litt om hva jeg snakker om.

Dagen i dag på jobb har vært en rar men fin dag. Å komme tilbake og føle at jeg selv er veldig forandret, men der er alt som før. Ting går sin vante gang.
Jeg er glad for at jeg får en «myk start» og kan gjøre litt kontorting som er blitt satt på vent.
 
ta vare på deg selv og lytt til kroppen
 
Sender mange klemmer herifra til deg... Selvsagt har du lov til å være lei deg!!
 
Back
Topp